Ny riffel
Fra : Christian

Dato : 02-05-01 17:45

Hejsa alle

Jeg har tænkt på at jeg skal købe min første riffel og jeg har set en i det
nye "Jæger" blad fra maj 2001 på sidste side.

Der står :

Mauser mod. 96
"Straight Pull" betyder nem og lynhurtig genladning.
Leveres med skæfte i valnød, samt ekstra skæfte i sort syntetist. kaliber
6,5x55 og 30.06.

Jeg havde tænkt på den 6,5x55 og så er der en kikkert med som hedder jaguar
1,5x6x44 i 30 mm rør.

Den koster 5495 kr.

Er det en dårlig ide at købe den ??

Venlig hilsen
Christian Poulsen

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 02-05-01 17:15

Hej Christian

Nej det er ikke dumt at købe den. Det er en udemærket riffel.
Hvis dette er din første riffel, dækker den til fulde "formoder jeg" det
behov du lige nu har til at gå på riffeljagt. Senere kan du "hvis du syntes"
skifte kikkerten ud med en der er størrerog bedre.

Knæk & Bræk

Jaime Lauritsen

Fra : Peder Porse

Dato : 02-05-01 18:34

Riflen er OK, men du skulle ofre en tudse eller 2 på en bedre kikkert fra
starten.
pp

--
Peder Porse Boesvej 2, Svejstrup Enge, 8660 Skanderborg
Tel. +45-86577305 mobil 21407355 ;http://home18.inet.tele.dk/porse/

Fra : Christian

Dato : 02-05-01 18:43

Hvilken kikkert ville i anbefale ??

Venlig hilsen
Christian Poulsen

Ps. er der et sted som tilbyder riffel jagt billigere til unge jægere ??

Fra : Peder Porse

Dato : 02-05-01 19:20

Hvis du ikke vil op i de ret dyre som S&Bm Zeiss m.fl. skulle du kigge på f.eks.
en Tasco eller en Docter, men du skulle kunne finde én til 3-4 tusinde...
pp

Fra : Peder Porse

Dato : 02-05-01 19:21

Knæk og bræk forresten...se nu at få skudt en masse skud med den inden
jagtsæsonen.
pp

Fra : Christian

Dato : 02-05-01 20:21

Takker og i lige måde til alle her inde *SS*

Venlig hilsen
Christian Poulsen

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 02-05-01 18:50

personlig har jeg en Tasco Titan af den lidt størrer slags. har man nogle
tusinde kr. man ikke lige kan få brugt, er Leupold, Zeiss, Swarowski m.m.
sikre valg. God ffornøjelse.

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 02-05-01 22:39

On Wed, 2 May 2001 18:44:41 +0200, "Christian" <po1313@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Der står :
>
>Mauser mod. 96
>"Straight Pull" betyder nem og lynhurtig genladning.

Det betyr også langt flere, små deler som _kan_ skape problemer,
sammenlignet med en vanlig boltrifle.

Jeg vet ikke om dette er tilfelle med Mauser's modell, men en kamerat
av meg kikket på en av de andre rettrekkerne (Steyr, tro?) i en butikk
i Oslo. Han tok sluttstykket ut av våpenet, satte det tilbake, tok
ladegrep - og hele sluttstykket med alle smådeler kom flyvende ut av
kassa, og havnet på golvet. Som svar fra ansvarlig i butikken fikk han
at "våpenet skal ikke demonteres i felt"... hadde dette skjedd i felt,
ville nok resultatet vært en nitidig leting etter smådeler mellom busk
og kratt...

Fordelen er, som du sier - lynrask repetering. Men hvor ofte er dette
den faktoren som avgjør om du får viltet eller ikke ? Jeg har jaktet
kun få sesonger, men jeg har jaktet _mye_ i de sesongene jeg har
jaktet - og jeg kan ikke si at for sen repetering noen gang har kostet
meg vilt av noe slag....

> [...]
>6,5x55 og 30.06.
>
>Jeg havde tænkt på den 6,5x55 og så er der en kikkert med som hedder jaguar

Jeg har ingen erfaring med våpentypen, og skal ikke si verken det ene
eller det andre. Selv ville jeg garantert ha valgt en vanlig boltrifle
dersom jeg skulle hatt ett våpen, og dersom jeg var avhengig av et
raskt andreskudd, ville jeg nok heller ha valgt en halvautomat enn en
rettrekker. Jeg _tror_ at rettrekkere er en "moteting" akkurat nå, og
at det er derfor de er så populære - men jeg skal ikke si det for
sikkert...

Kikkerten er jeg derimot mer skeptisk til... Jeg ville heller satse på
en kvalitetskikkert av europeisk merke, eller en Leupold. At du er
student, og har dårlig råd er ingen god unnskyldning - dette er snakk
om prioritering. Jeg er selv student, og har i løpet av det siste året
kjøpt to våpen og to Kahles kikkerter... ; )
(Den siste fikk jeg brukt for 3.500,- , en 2.2-9x42... Bra kjøp!)

Kikkertbytte gjorde jeg etter at retikkelet hadde løsna i en Tasco, og
en Simmons var knekt i to. Aldri mer slike bekymringer... ; )
(Forhåpentligvis...)

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Preben Nielsen

Dato : 03-05-01 15:32

> [...]
> 6,5x55 og 30.06.
>
> Jeg havde tænkt på den 6,5x55 og så er der en kikkert med som hedder

Jeg ved heller ikke om det er et dårligt køb, men jeg ville købe en riffel
med en normal lås i stedet for. Jeg købte selv en ny riffel sidste år, det
var en Howa 1500 som er vist på samme side og i cal. 308 w. Den var og er
stadig monteret med en Jaguar Scandinavia 2,5 - 10 x 50 med 30 mm rør og jeg
har ingen problemer med den selv om jeg har skudt over 1000 skud med den, og
de er alle hjemmeladet, og de fleste ret hårdt ladet. Regnvejr er heller
ingen problem, den har nemlig også været med i Skotland, og når det regner
derover så regner det virkelig. Så jeg kan ikke se hvorfor folk er så bange
for en kikkert bare fordi der står Jaguar på den.

Hilsen ivrig riffelskytte, hjemmelader og bukkejæger der glæder sig til d.
16/5
Preben Nielsen

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 03-05-01 17:48

On Thu, 3 May 2001 16:31:45 +0200, "Preben Nielsen"
<preben-d@nielsen.mail.dk> wrote:

<snip>
>Så jeg kan ikke se hvorfor folk er så bange
>for en kikkert bare fordi der står Jaguar på den.

Fordi det i realiteten med stor sannsynlighet er en billigmodell fra
en eller annen fabrikk i Sør-Øst Asia, og man har ingen som helst
garanti for at det man kjøper holder mål. Det finnes intet å
sammenligne med, ettersom hvert parti av disse kikkertene godt kan
være produsert på ulike fabrikker, eller med ulike komponenter.

Understreker - kan. Jeg har ingen snøring på hva slags merke Jaguar
egentlig er, men jeg regner med det stiller seg i rekken av ulike
jalla-merker som har florert på markedet til en slikk og ingenting de
siste år.

(Bl.a Golden Eagle (Tasco), WorldClass (Tasco), Norsk Jaktoptik (en
eller annen fabrikk et eller annet sted) etc.

Kjennetegn - lav optisk kvalitet og lav mekanisk kvalitet. Med enkelte
unntak, vil en slik kikkert skape problemer før eller siden. Og helst
før...

Man betaler for kvalitet...

<snip>

Fra : Christian

Dato : 03-05-01 19:37

Jeg har lige kigget "Jæger" lidt mere igennem og på side 81 er der en Sako
75 Synthetic Stainless riffel, er den god og hvad med kikkert og montage er
det med ??

Venlig hilsen
Christian Poulsen

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 03-05-01 21:07

On Thu, 3 May 2001 20:36:37 +0200, "Christian" <po1313@hotmail.com>
wrote:

>Jeg har lige kigget "Jæger" lidt mere igennem og på side 81 er der en Sako
>75 Synthetic Stainless riffel, er den god og hvad med kikkert og montage er
>det med ??

Now yer talkin' ! ; )

Kameraten har en Sako 75 (Hunter utgaven i 270w) som skjøt 3 skudd på
en klistrelapp (1x1cm) rett ut av boksen.
"Hunter" utgaven synes jeg er noe tung - ikke _for_ tung, men litt mye
å drasse på dersom man skal jakte langt til fjells (villreinsjakt
f.eks). Fordelen er selvsagt at den er særdeles god å skyte med...
Jeg regner derimot med at syntetutgaven er noe lettere...

Dersom det er med montasjer til denne, vil det være Sako's egne
stålmontasjer, som er i toppklasse.

Jeg vil påstå at Sako 75 er en av de absolutt beste tradisjonelle
boltrifler, i den prisklassen som den vanlige jeger kan tåle.
Etterhvert har også utvalget av ulike modeller bygd på den samme
låskassa blitt svært bra.

Fra : Claus & Betina Niels~

Dato : 10-05-01 05:17

Hej ..

Jeg synes der er alletiders ide' at kikke lidt på den Mauser med
straigthpull hvilket er en meget lækker riffel som desværre ikke ses så tit
på skydebanerne rundt om i landet for det er en super riffel og den kan bare
repetere hurtigere end nogen anden .

Jeg har selv en Blaser R93 i forskellige kalibre og er meget glad for den og
det er samme princip som i den Mauser du ser på men der er en udbredt
tendens til at jægere købere det samme alle sammen og det er Tikka - Sako -
Brno - Sauer og andre jeg er sikker på at den Mauser skyder fortrineligt og
den er for øvrigt rigtig flot det er sikkert et meget godt køb ( Mauser er
ikke et hvad som helst firma )

Fra : JESPER BRAHE

Dato : 10-05-01 21:28

Hej -
Tja - måske skyder Mauser´en fortrineligt og er flot - men jeg ville sku
nødig ligge på toppen af en Hill - i Scotland i sne eller sandstorm - med en
rudel kronvildt foran mig - og så konstatere at låsen ikke virkede pgr. af
for meget "tingeltangel", sand og skidt og lort - kan være årsager til meget
lort!! - har prøvet det!!

Tikka - og sako låse - det virker - hver gang !!

Knæk og bræk.
Jesper

<9dd4ji$61g$2@news.inet.tele.dk>...

Fra : Johnny M. Lawcock

Dato : 10-05-01 22:21

At sammenligne Mauser Straight Pull med en Blaser, svarer til at sammenligne
en Lada med en Mercedes. Efter min bedste mening er Mauseren noget være
skrammel. Det vil til enhver tid være muligt at repetere hurtigere m. en
alm. riffel. Grebet sidder helt forkert på den. Det står en i min lokale
forretning, som jeg har kikket på adskillige gange og det er absolut ikke
imponerende. Det er muligt Mauser er et anerkendt firma, men dette er en
svipser