Torden og lynild
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 29-05-04 11:21

Hej fiskevenner -

Hvordan er det nu lige det er?

Der advares på amerikansk vis mod at fiske med kulfiberstænger i tordenvejr.

Er risikoen reel - eller er den blot akademisk?

Knæk&Bræk

- Jan

PS
En af mine venner har her i slutningen af maj taget en laks på 5,5 kg. i
Skjern Å.
Han har fisket i åen i 50 år - men denne er hans første.
Godt gået!

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-04 12:34

Hejsa.

> Hvordan er det nu lige det er?
>
> Der advares på amerikansk vis mod at fiske med kulfiberstænger i
tordenvejr.

> Er risikoen reel - eller er den blot akademisk?

Tjaaa - bare tanken om at være højeste punkt under et tordenvejr, og så
samtidig stå og vifte med en fiskestang.

Jeg gjorde det ikke.

Mvh.
Michael

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 29-05-04 12:47

Prøv at holde din kulstang hen på et elhegn. Du vil opdage at den er en
glimrende lynafleder
(faktisk laves tændledningerne til biler ikke af kobber - men af kul)
MVH Niels

Fra : Morten M. Jørgensen

Dato : 30-05-04 12:52

Kulstof er en ganske god leder. Faktisk er den type der bruges til
fiskestænger særligt god da den ohmske modstand er lav. Derfor er det ikke
særligt smart at stå ude i vandet og vifte med en en god leder i tordenvejr!
Lynet vælger ikke nødvendigvis det højeste punkt, men det hvor der kan
opbygges det højeste potentiale og dermed skabe den gigantiske gnist! Dog
kræves der et lavere potentiale til at få gnisten til at springe fra et
geografisk højere punkt!

Så jeg ved ikke om det er en god ide at lægge noget særligt i den gamle
skrøne om at det er særligt godt at fike i torden ;)

Mvh.

Morten

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 30-05-04 18:29

Da jeg var knægt satte jeg åleliner ved kysten - og JO der er absolut noget
om det med torden.
Jeg ved det er OT, men af ren nysgerrighed, hvorfor er kul_fiber_ særligt
godt ledende?
MVH Niels

Fra : S. Jensen

Dato : 30-05-04 23:56

"Morten M. Jørgensen" <grinder213FUCKSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så jeg ved ikke om det er en god ide at lægge noget særligt i den gamle
> skrøne om at det er særligt godt at fike i torden ;)

Vel talt, fysiker.
Selvfølgelig er det ikke klogt at stå og piske med kulfiberstænger i
tordenvejr.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 31-05-04 12:31

"Jan Bang Jensby" >

Er risikoen reel - eller er den blot akademisk?

Jeg har bare aldrig hørt lystfiskere, der er blevet ramt - hverken i Danmark
eller udenlands.

Derimod dukker der af og til en beretning op om golfspillere, der har dummet
sig - og er blevet ramt.

De er måske ikke nået til "klogepunktet" endnu.

- Jan

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-06-04 13:53

"Jan Bang Jensby" <jensbyFJERN@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tordenvejr.

> Er risikoen reel - eller er den blot akademisk?

Tja, risikoen er vel reel, hvis du er ude i et tordenvejr. Den største
risiko er vel nok at komme for tæt på el-ledninger med stangen.

Fra : Anders O

Dato : 09-06-04 17:16

Ved ikke rigtigt hvad jeg skal sige. Men hvis man nu har gummistøvler på, så
er man jo ikke den bedste vej fra jord til himmel, også er det jo ligemeget
om ens stang er af kulfiber, så vi jeg da hellere fraråde badning.....

Enligt går lynet fra jord til himmel men det er vist meget akademisk.....

MVH
Anders O.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 09-06-04 19:05

Anders O wrote:

> Enligt går lynet fra jord til himmel men det er vist meget
> akademisk.....

Hej Anders
Det er da vist ikke hver gang.

Ebbe.

Fra : Poul Krogh

Dato : 10-06-04 09:14

Tjaaa jeg ved sq ikke om nogen af jer selv mener at et par gummistøvler kan
holde et lyn tilbage, eller for den sags skyld kan forhindre at lynet
starter/slutter i dig.

Fra DMI.dk
************************************
"
Lynhurtige fakta:
Spændingsforskellen kan være op til mange millioner volt og strømstyrken kan
være adskillige hundrede tusind ampere når lynet springer. 125 millioner
volt med en strømstyrke på 30.000 ampere er meget almindeligt.

Effekten er normalt op i nærheden af 4*109 watt.

Den samlede energi, der overføres i de mikrosekunder lynet slår ned er ca.
2500 kilowatt-timer, hvilket svarer til 9*109 joule. Det er det samme som en
almindelig dansk husholdning bruger på et halvt år.

Temperaturen i selve lynet er typisk fra 15.000°C helt op omkring 30.000 °C,
altså op til ca. fem gange varmere end Solens overflade.

Længden af et lyn vil normalt ligge mellem nogle få hundrede meter op til 3
km, men sky til sky lyn kan blive over 100 km lange.

Tykkelsen af lynet er typisk nogle få cm, men op til 15 cm er observeret.

Tordenbulder er chokbølger af lyd, der opstår som følge af den momentane og
voldsomme opvarmning af luften omkring et lyn. Tordenen rumler pga.
tidsforskellen mellem trykbølger fra forskellige steder i lynkanalen. Man
kan bruge tordenskraldet til at anslå, hvor langt væk lynet er slået ned.
Lydens hastighed er ca. 340 m i sekundet ved havniveau, så for hver 3
sekunder, der går mellem lynglimtet og tordenskraldet, er lynet ca. 1 km
væk.

"
************************************
Med disse fakta kan du selv begynde at regne på hvad 3 - 4 meter betyder i
forhold til 2,5 cm plastick/gummi. Personlig vil jeg ikke dø pga. fiskeri
med et perfekt leder i tre - fire meters højde.

Med hensyn til hvor lynet starter er der her endnu et udsnit fra DMI.dk

************************************
"
Den mest almindelige type lynnedslag begynder oppefra og udvikler sig ved,
at en nedadgående kanal af stærkt ioniserede luftmolekyler forlænges skridt
for skridt i retning mod overfladen. Denne række af forudladninger, der ofte
foregår med et ophold på ca. 50 mikrosekunder mellem hvert skridt, forlænger
typisk lynkanalen 50 meter ad gangen og fordeler samtidig den overliggende
ladning ned gennem lynkanalen. På et tidspunkt hvor lynkanalen når ned i
nærheden af overfladen, vil det forstærkede elektriske felt imellem spidsen
af lynkanalen og selve jordoverfladen starte en opadgående udladning fra
jorden mod den nederste ende af lynkanalen. Når de to udladninger mødes,
kortsluttes systemet, og den egentlige hovedudladning sker igennem den
for-ioniserede bane ved, at en elektrisk strøm på op til adskillige
hundreder tusinder ampere i løbet af 20 til 50 mikrosekunder udligner
spændingsforskellen mellem jord og sky. Derefter kan der med ca. 0,05
sekunders mellemrum optræde et større eller mindre antal (typisk 3-4, men i
sjældne tilfælde helt op til 20) efterfølgende udladninger, hvor hele
lynbanen gennemløbes på en gang. Dette fænomen kaldes deludladninger, og man
betegner antallet af deludladninger som lynets multiplicitet.
Et lynnedslag kaldes positivt eller negativt afhængig af fortegnet for
ladningen i det område af skyen, der aflades. Næsten alle lyn begynder oppe
fra skyen, man siger at de initieres oppefra. Lynnedslag kan også i sjældne
tilfælde initieres nedefra. Hyppigheden af dette fænomen afhænger bl.a. af
skyhøjden, idet lave skyer (eller høje genstande på jordoverfladen) øger
sandsynligheden for, at lynet starter nedefra. Der findes således fire typer
lyn: Negativt nedad-initieret (mere end 90 % af lynene er af denne type),
positivt nedad-initieret (mindre end 10%), negativt opad-initieret og
positivt opad-initieret.

"

I øvrigt er det er meget interresant artikkel.
http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/lyn_og_torden-2.htm