Gigabit-netværk
Fra : Mickael

Dato : 28-05-04 14:38

Sagt med det samme - jeg er ikke netværksmand!

Det er dog lykkedes mig at få et mindre kontornetværk op ad stå (uden
server). Her har jeg forbundet hver computer (med Gigabit netkort) til en
switch (Gigabit). Desuden er den ene computer med et 10/100 BaseT netkort
forbundet til DSL-modem, og fungerer som adgang til internettet for de andre
computere.

Mit problem er at jeg ikke får lov at køre Gigabit.

Jeg kan indstille netkortene til alt fra 10 Half Duplex til 100 Full Duplex
og de fungerer, men prøver jeg med 1000 Full Duplex mister jeg forbindelsen,
og den står som om man har trukket netværkskablet ud!

Hvad er der galt?

Mickael.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-05-04 15:19

On Fri, 28 May 2004 15:38:07 +0200, "Mickael"
<mickael@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg kan indstille netkortene til alt fra 10 Half Duplex til 100 Full Duplex
> og de fungerer, men prøver jeg med 1000 Full Duplex mister jeg forbindelsen,
> og den står som om man har trukket netværkskablet ud!

Prøv at lade netkortene køre autoneg med switchen, når du vil
have dem til at køre GE. (Autoneg virker fint med GE, faktisk
oftest bedre end hardcoded).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Mickael

Dato : 28-05-04 21:19

Men er jeg så sikker på at der køres Gigabit? (Jeg er godt klar over de
fysiske begrænsninger, men jeg tænker på om der ikke bliver brugt en
indstilling svarende til 100 Full Duplex)

> [...]
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-05-04 23:51

On Fri, 28 May 2004 22:18:34 +0200, "Mickael"
<mickael@tdcadsl.dk> wrote:

> Men er jeg så sikker på at der køres Gigabit?

Hvis du lader dem køre autoneg i stedet for kun at hardcode
netkortene (ikke switchens porte), så er det i hvert fald mere
sandsynligt, at der kommer GE ud af det.

Men i øvrigt bør du kunne se, hvad kortene faktisk forbinder med,
hvis du lader dem forsøge.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-05-04 18:55

wrote:

> [...]
>og de fungerer, men prøver jeg med 1000 Full Duplex mister jeg forbindelsen,
>og den står som om man har trukket netværkskablet ud!

Kan jo være din kabling ikke kan følge med.. Er det noget hjemmelavet
fusk eller sådan noget?

Men ellers tjek om det vitterligt er en gigaswitch du har.. Nogle
reklamere jo med at det er gigaswich, fordi der måske er een gigaport.

Fra : Mickael

Dato : 28-05-04 21:24

Nettet er ganske vist hjemmelavet, men det det skulle vel kun kunne
resulterer i at den ønskede hastighed ikke kan overholdes, og ikke at der
bliver lukket helt af hvis jeg sætter computerne til 1000 Full? (jeg
forestiller mig at det så vil stå til 1000 Full Duplexx, men den reelle
hastighed vil være lavere).

Fra : Arne Keller

Dato : 29-05-04 00:32

Mickael wrote:
> Nettet er ganske vist hjemmelavet, men det det skulle vel kun kunne
> resulterer i at den ønskede hastighed ikke kan overholdes, og ikke at der
> bliver lukket helt af hvis jeg sætter computerne til 1000 Full?

Uden at have testet det indgående vil jeg tro at:

God kabling = fuld speed, errors indenfor grænserne i Ethernet standarden

Dårligere kabling = Fuld speed, flere errors end standarden tillader,
med deraf følgende meget lavere hastighed, ofte langsommere end 100Mbps
FDX.

Dårlig kabling = ingen link da NIC´s nægter at forsøge hvis kvaliteten
er for dårlig, og da muligheden for lavere hastighed ikke findes kommer
forbindelsen ikke op.

Prøv at købe et par kvalitets patchkabler og se om det fungerer med dem,
hvis det gør så køb noget rigtigt kabling

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-05-04 13:22

On Sat, 29 May 2004 01:32:05 +0200, Arne Keller <arne@kellernet.org>
wrote:

>Dårlig kabling = ingen link da NIC´s nægter at forsøge hvis kvaliteten
>er for dårlig, og da muligheden for lavere hastighed ikke findes kommer
>forbindelsen ikke op.

Hvis det helt nægter at linke op, er det jo nok fordi det er
hjemmelavet og monteret direkte forkert.. Dvs parsnoningen ikke er
korrekt.. Alt det er norligt monteret, fx ved meget opsnoning af
parsnoningen, næfter det nok ikke sådan lige uden viderere.

>Prøv at købe et par kvalitets patchkabler og se om det fungerer med dem,
>hvis det gør så køb noget rigtigt kabling
'
Lige et spørgsmål til dig keller.

Angående med avaya, når der laves avaya satificeret kabling, har i så
noget speciel software til fluke DSP 4300´eren, eller er det fint med
den almindelige Tia Cat6 test? For hvis man laver en XL kabling, og i
siger det giver højere headroom, så skulle man vel også tro i har
lavet noget software til fluke´n så det overholde dette??

og hvordan kan det være der er væselig forskel mellem 2 1100 paneler
og et 1100 oanel og en xl panel konnecter i headroom... Har lige lavet
en kabling hvor headroom mellem 2 paneler lå på omkring 12db i tia
cat6 test permament link, mens mellem panel ogxl connecter ca. det
halve, 6dm

Fra : Arne Keller

Dato : 30-05-04 07:34

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> korrekt.. Alt det er norligt monteret, fx ved meget opsnoning af
> parsnoningen, næfter det nok ikke sådan lige uden viderere.

Jeg skrev jo også at jeg ikke havde testet det, men det er stadig mit
bedste gæt.

> Lige et spørgsmål til dig keller.
>
> Angående med avaya, når der laves avaya satificeret kabling,

Mig bekendt har Avaya ikke noget kabling længere.

> har i så

Læs min signatur

> noget speciel software til fluke DSP 4300´eren, eller er det fint med
> den almindelige Tia Cat6 test?

Hvis du skal teste en kabling installeret i USA eller en af nabolandene
eller Australien er TIA Cat6 testen den rigtige at anvende.

Hvis man derimod har installeret kabling i Danmark er den rigtige test
standerd DS/EN50173-1 som er gældende standard i alle Europæsike lande.

Hvis man installerer kabling for en international virksomhed kan man i
stedet anvende ISO/IEC 11801 2ed. som gælder overalt.

Hvis du anvender en DSP4300 med Permanent Link adaptere (lakrids
kablerne) skal du huske at anvende PM25 eller PM06 modulerne da de er de
eneste som kan anvendes til Cat6 test.
Testen er så EN50173-1 ClassE PL.
Denne test kan bare bruges til aflevering mellem installatør og kunde,
den fortæller derimod ingenting om hvor god kablingen er.

Hvis du vil vide hvilken performance din kabling har skal du sætte
patchkabler og dropkabler i og teste med EN50173-1 ClassE channel
testen, den fortæller hvilken channel din applikation kommer til at få.
5-10% af alle udtag i en installation burde testes på denne måde, inden
aflevering, for at se om installationen har den ydelse som man forventer
sig.

> For hvis man laver en XL kabling, og i
> siger det giver højere headroom, så skulle man vel også tro i har
> lavet noget software til fluke´n så det overholde dette??

Hvis en producent lover højere headroom end standarden, er det for at
give applikationerne bedre arbejdsbetingelser og for at fremtids sikre
så meget som muligt.
Der er ingen producenter som laver egen software til Fluke, det rigtige
er at teste efter standarderne og derefter se på resultaterne om de har
den margien som en given producent har lovet.
Grunden til at der findes et antal test til specifikke kabelsystemer i
Flukén er levn fra gamle dage inden Cat6 standarden. Inden standarden
var fastsat havde hver producent deres egen test til deres kabelsystem,
mig bekendt er ingen af disse test efter gældende standard og bør derfor
ikke anvendes længere.
Hvis man ser på performance skal man altid huske at teste channel.

> og hvordan kan det være der er væselig forskel mellem 2 1100 paneler
> og et 1100 oanel og en xl panel konnecter i headroom...

Nok fordi det er 2 forskellige PL du tester.

> Har lige lavet
> en kabling hvor headroom mellem 2 paneler lå på omkring 12db i tia
> cat6 test permament link, mens mellem panel ogxl connecter ca. det
> halve, 6dm

Så har du nok ikke monteret konnektoren godt nok
Hvis du er i tvivl kan du jo altid kontakte producentens tekniske
support som sikkert kan give dig hjælp eller en forklaring.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 03-06-04 02:30

Mickael wrote:
> [...]
> og de fungerer, men prøver jeg med 1000 Full Duplex mister jeg forbindelsen,
> og den står som om man har trukket netværkskablet ud!

Er du sikker på at alle kabler stik og patchkabler er CAT6 ? Hvis de er
CAT5e Så kan du ikke køre gigabit.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 03-06-04 07:17

Henry Lerche Madsen wrote:

> Er du sikker på at alle kabler stik og patchkabler er CAT6 ? Hvis de er
> CAT5e Så kan du ikke køre gigabit.

Hvem har du denne påstand fra?

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=hzspeed

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Mickael

Dato : 03-06-04 22:47

Kablerne er Cat5e - Ifølge anvisningerne fra Netgear!

Mickael.