Til Bjarke, Køge Bugt
Fra : Maxisejler

Dato : 28-05-04 10:18

Hej Bjarke
Hvordan gik turen rundt Fyn?
Kan det passe, at I slet ikke kom afsted?
Så må I hellere få tilmeldt Jer Classic Fyn Rundt fra Kerteminde !!!!!
Der er kun én Maxi 77 tilmeldt men ellers er så godt som alle Maxi'er
repræsenteret.

Bettina

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-05-04 19:40

Hej Betinna,

Ja, det er jo pinligt, men dette er historien:

Jeg havde et bestyrelsesmøde ude på arbejdet og bestyrelsesformanden havde
rigtig mange spørgsmål. Det er jo ikke sådan en slags møde man lige løber
fra, så jeg var først i havnen kl 18 (hvor vi havde aftalt kl 15-16). Vi
regnede med at turen ville tage 30 timer, så vi kunne stadig nå at være i
Bogense og få sovet natten igennem inden starten gik fredag kl 11.
Kl 19 stod vi ud gennem Køge bugt i god vind. Da vi nåede ned i Fakse Bugt,
var det blæst op til kuling, men den var i vest og kunne holde bøgestrømmen
oppe uden at krydse. Der var imidlertid stor bølger, så vi blev godt våde.
ca. ved midnat var vi ved indsejlingen og da der er 30-35 sm, så var det jo
ganske pænt.
Da vi sejlede ind i bøgestrømmen havde vi kuling, 40 cm lavvande, ingen måne
(=ingen lys) og vinden lige i snuden, så vi besluttede at tage den for
motor, men det var alligevel ganske svært, da vi ikke kunne se mærkerne for
søer. Kl 04 var vi igennem, men ganske våde, så vi gik lige ind i kalvehave
og drak en kop varm kaffe. Nu skulle vi bare lige igennem storestrømmen og
så ville det være en bidevind og halvvind helt op til Fyns hoved. - men ak.
Vinden vendte jo til NV og da vi nærmede os broerne kunne vi konstatere 2
knobs modstrøm så vi krydsede og krydsede og krydsede og krydsede og .....
vi kom næsten ingen vegne. Optimismen faldt noget. kl ca. 22 gik vi under
Storebæltsbroen. Med 40 sømil foran os, måtte vi er kende, at vi skulle være
mere end normalt heldig, hvis vi skulle være i Bogense inden kl 11 fredag,
hvor starten gik. Nåede vi det ikke var løbet kørt og nåede vi det, så ville
vi starte en 25-30 timers kapsejlads uden at have sovet ret meget de
foregående 40 timer. - og det skal jo være en fornøjelse at sejle. Så vi
besluttede at kaste håndklædet i ringen og satte næsen mod Kerteminde, hvor
vi ankom kl 04 (hvilket jo også indikerer, at vi ville have været umuligt at
nå Bogense inden kl 11). Vi smed os lige på de halvvåde madrasser (i den
slags vind kommer der jo vand ind overalt) og sov til (nå ja, vi var jo
øjensynligt blevet trætte) kl 13:30
Kl 16 stak vi næsen hjem. Vi besluttede at tage den marginalt længere tur
nord om Sjælland. Så kunne vi da hævde at vi var nået rundt. - bare om den
forkerte ø .... <smile>

Det herlige ved at sejle er jo at det er en naturoplevelse og nogle gange må
man bare acceptere at vejret spiller en et puds. Vi må også konkludere, at
har man hjemhavn i Køgebugt, så kan man ikke sejle Fyn Rundt uden at tage
næsten en hel uge ud af kalenderen.

Vi kommer ikke til Kerteminde (igen), men satser på SR2004. Den er jo
næsten dobb. så lang som Fyn Rundt, men for os Syd for København, så er det
altså en noget kortere tur, når man regner transportsejladsen med.

/Bjarke

Fra : Maxisejler

Dato : 29-05-04 08:44

Hej Bjarke
Og hvad kan man så lære af dét; man kan altid nå til Kerteminde - så
tag du og sejl Fyn Rundt m.m. fra Kerteminde næste år!
Ærgerligt jeg ikke vidste du var i Kerteminde; ku ellers godt bruge et par
råd om riggen ! Den står elendigt, og vi "kæmper" med den. Sejler ½ knob
hurtigere på ene halse.

Dum historie, men lærerig. Ærgerlig ikke ikke nåede det når nu den var så
hurtig overstået (men tilgengæld hundekold). Jeg så dem sejle forbi
Ranzausminde ved 20-tiden !!! Der må virkelig have været fart over feltet!
Håber I nød turen tilbage, nu det ikke ku' være anderledes.

Go' Pinse!

Vh
Bettina

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c9812i$2kkq$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-05-04 17:04

Jeg kan betro dig, at vi også kun meldte os til i Bogense, fordi den var
udråbt til at være Maxi mesterskaberne. - ellers havde du fået besøg af os i
Kerteminde.