2 pc forbundet via en router, Men kan ikke~
Fra : Ukendt

Dato : 28-05-04 10:02

Jeg har 2 computere som er forbundet via en router.
Men jeg kan ikke få dem til at se hinanden, og jeg formoder det skyldes
at jeg ikke har forstand på at konfigurere min router.

TRENDnet TW100-BRV204: Cable/DSL VPN Firewall Router

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg i første omgang får
forbindelse mellem de 2 computere?

Mvh. Michael

Fra : JSH [9800]

Dato : 28-05-04 10:42

"Michael Nørregaard Holmelund" <olme.spam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> TRENDnet TW100-BRV204: Cable/DSL VPN Firewall Router
>
> Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg i første omgang får

Er begge pc-ere i samme arbejdsgruppe i Windows?

Fra : Søren

Dato : 28-05-04 10:42

> Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg i første omgang får
> forbindelse mellem de 2 computere?

Har de begge 2 fået en IP adresse (eventuelt fra routeren hvis den kører
DHCP), i samme IP range f.eks 192.168.1.X ?
Hvis ja...Kan du pinge den ene maskine fra den anden og omvendt ?
Hvis ja, så har du kontakt og computerne kan "se" hinanden.

Men mindre du selvfølgelig snakker om at du ikke kan se computerene inde fra
windows, for det er noget andet.

Kunne du tænke dig at indlemme os i hvilket OS der er på de 2 maskiner ?
Har du fil og printer sharing slået til ?
Er eventuelle software firewalls slået fra på begge computere ?

--
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-04 11:27

Søren wrote:

> Har de begge 2 fået en IP adresse (eventuelt fra routeren hvis den kører
> DHCP), i samme IP range f.eks 192.168.1.X ?

router har 192.168.0.1
win 2k har 192.168.0.2 (LAN)(DHCP)
linux fedora core 2 har 192.168.0.3 (LAN)(DHCP)

> Hvis ja...Kan du pinge den ene maskine fra den anden og omvendt ?

For at pinge skriver man vel bare ip i browser, right? Så får jeg
fejlbesked "Connection was refused when attempting to contact 192..."

Hvis jeg søger efter andre computere i netværkssteder, burde jeg vel
også kunne se den? Jeg får fejlbesked "Arbejdsgruppe ikke tilgængelig".

> Har du fil og printer sharing slået til ?

Nej. Dvs. det tror jeg ikke.

> Er eventuelle software firewalls slået fra på begge computere ?

Ja. Jeg har ingen software firewall.

Mvh. Michael.

Fra : Søren

Dato : 28-05-04 11:34

> [...]
>
> For at pinge skriver man vel bare ip i browser, right? Så får jeg
> fejlbesked "Connection was refused when attempting to contact 192..."

Nej...For at pinge i Win2k får du i kør i startmenuen og skrive cmd og
trykker <ENTER>
så skriver du ping 192.168.0.3 og hvis der kommer svar er der forbindelse
imellem de 2 computere.

Hvordan du gør det i linux har jeg ikke helt styr på. Andre ?

--
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-04 11:47

> Nej...For at pinge i Win2k får du i kør i startmenuen og skrive cmd og
> trykker <ENTER>
> så skriver du ping 192.168.0.3 og hvis der kommer svar er der forbindelse
> imellem de 2 computere.

Så kom det på plads, men jeg har svært ved at forstå resultatet.
Er der så hul igennem, eller ej?

C:\>ping 192.168.0.3

Pinger 192.168.0.3 med 32 byte data:

Svar fra 192.168.0.3: byte=32 tid<10ms TTL=64
Svar fra 192.168.0.3: byte=32 tid<10ms TTL=64
Svar fra 192.168.0.3: byte=32 tid<10ms TTL=64
Svar fra 192.168.0.3: byte=32 tid<10ms TTL=64

Ping-statistikker for 192.168.0.3:
Pakker: Sendt = 4, modtaget = 4, tabt = 0 (0% tab),
Gennemsnitlig tid for rundtur i millisekunder:
Mindst = 0ms, størst = 0ms, gennemsnitlig = 0ms

C:\>

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-05-04 11:54

On 2004-05-28, Michael Nørregaard Holmelund <olme.spam@get2net.dk> wrote:

> Så kom det på plads, men jeg har svært ved at forstå resultatet.
> Er der så hul igennem, eller ej?

Ja der er hul igennem. 192.168.0.2 kan nå 192.168.0.3, så routeren virker
fint.

Hvis du vil tilgå webservere på din linuxmaskine, så skal du skrive

http://192.168.0.3/ i IE linien og trykke retur. Hvis du ikke får en side
er der ikke nogen webbrowser installeret på linuxmaskinen og du skal
derefter installere apache.

Men nu er vi ved at være off-topic i denne gruppe og jeg har sat FUT til
dk.edb.system.unix, hvor du er velkommen med alle dine linuxspørgsmål.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-04 12:01

> [...]
>
> Men nu er vi ved at være off-topic i denne gruppe og jeg har sat FUT til
> dk.edb.system.unix, hvor du er velkommen med alle dine linuxspørgsmål.

Tak for hjælpen Alle, så fik jeg da på plads at der er hul igennem, og
jeg kan koncentrere mig om server opsætningerne

Mvh. Michael.