Fantastiske basser til ingen penge!!!
Fra : Henrik Madsen

Dato : 27-05-04 21:27

Hej

Jeg har lige købt en Harley Benton bass hos Thoman i Tyskland
(www.thomann.de)
6 strenge - aktiv elektronik osv. osv. for 1.400 kroner!!!!
Forklaringen er givetvis, at den er "made in China".

Jeg har spillet bas i mange år uden at gå op i det tekniske. Man er vel
musiker og ikke ingeniør!!
Men er der nogen, der har erfaringer med mærket??

Hilsen Henrik

---

Fra : F.B. [3000]

Dato : 28-05-04 07:25

"Henrik Madsen" skrev i en meddelelse:

> [...]
> musiker og ikke ingeniør!!
> Men er der nogen, der har erfaringer med mærket??

Som udgangspunkt får man det man betaler for, men hvis du synes at det er en
fed bas, den ligger godt i hånden og at den spiller pænt så er det vel ok,
og til den pris har man vel lov til at eksperimentere!

Jeg vil personlig stille mig tvivlende over for kvaliteten på specielt
træets kvalitet, hvilken træsort, er det kernetræ, er det lagret (tørret)
ordentligt, hvordan er halsen monteret, hvad er halsen lavet af, hvordan er
befæstninger og skruer osv. osv.?
Det betyder en del for spadens lyd (sustain) om træet har en masse der er i
stand til at "rumme lyden" og sende den ud via dine mics.
Vær opmærksom på at trækket fra dine strenge vil, hvis stemmeskruer, stol og
sadel er underdimensioneret, med tiden vil gøre det nærmest umuligt for dig
at holde stemningen og mezzur over bare kort periode, hvilket er drøn
irriterende.

Mht. det elektroniske kan springet være mindre, men igen, vær opmærksom på
at der kan være problemer med dårlige afskærmninger, plastikfittings,
dårlige potentiometre ("skratskrat" hver gang du drejer på én af knapperne)
og dårlige lodninger på print og til stik.

Og så håber jeg dit anlæg kan tyre den dybe H-streng uden for megen
"woblen"!

Og egentlig håber jeg du har gjort et scoop og får dig en bas der modsiger
mine betænkeligheder!!
Sagt af en mand der har to, en båndet og båndløs, 5 strenget BassCollection,
Fender Jazzbass (orig. -69).

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *nospam*

Fra : Henrik Madsen

Dato : 31-05-04 09:58

Hej Flemming

Tak for dine betragtninger.

Men jeg føler nu alligevel stadig, at jeg har gjort lidt af et scoop - eller
at I andre betaler alt for meget for jeres Fender'e. Jeg overvejer at købe
en til og rive båndene af. Og det kan man jo tillade sig til den pris. Hvem
sagde "Én-gangs-bas"?

Jeg har netop tilbragt en weekend med en guitar-guru (se eventuelt
www.guitarsiden.dk), og han justerede den op og ned og frem og tilbage og
kom til den samme konklusion som undertegnede: fantastisk bas til ingen
penge! Halsen skulle af, og der skulle lægges et par barberblade under for
at få strengene tættere på - der skulle justeres stole og højde osv. osv. -
men det kunne jeg forstå på Per (guruen), at man også godt kan regne med at
skulle gøre, selv om instrumentet koster spidsen af en jetjager.

Du er velkommen til at kikke forbi og se/prøve vidunderet - jeg bor i
Silkeborg.

Hilsen Henrik

---

Fra : F.B. [3000]

Dato : 31-05-04 10:35

"Henrik Madsen" skrev i en meddelelse:> Hej Flemming

> [...]
> at I andre betaler alt for meget for jeres Fender'e. Jeg overvejer at købe
> en til og rive båndene af. Og det kan man jo tillade sig til den pris.

kanon......dejligt at få udforfdret sine fordomme. Jeg håber at den må tjene
dig godt!!

> [...]
at
> skulle gøre, selv om instrumentet koster spidsen af en jetjager.

Det er sjældent at man ikke skal modificere en del/smule til en behov og
temprament.

> Du er velkommen til at kikke forbi og se/prøve vidunderet - jeg bor i
> Silkeborg.

Hæh....jeg sidder i Helsingør, så mon , anyway, tak for tilbuddet

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *nospam*

Fra : Per LH

Dato : 31-05-04 20:58

Du var fuld, Madsen, det var jo bare noget jeg sagde jeg var...

- men bassen er god nok, asketræs-krop, ahorn/rosewood hals, stiv som en
bryllups-p... med en smuk røgfarvet blank finish.

http://www.netzmarkt.de/thomann/harley_benton_hbb600tbk_6string_ebass_prodinfo.html

Pick-ups kunne være mere spændende, men det er der jo lissom osse plads til
i budgettet - hvis behovet skulle melde sig..

Det spændende er jo at man kan prøve at spille 6-strenget uden at skulle
sælge jord fra - der er simpelthen ikke noget den kan sammenlignes med
prismæssigt.

Nogle af de andre H-B basser har et mere beskedent trævalg.

Per, nu med Guru-titel

Fra : Henrik Madsen

Dato : 31-05-04 21:14

> Du var fuld, Madsen, det var jo bare noget jeg sagde jeg var...

Jo fanme var jeg stiv, men guru er du nu alligevel. Respekt!!!

Harley Benton RULES!!!!!!!!!

---

Fra : Cykellapper

Dato : 28-05-04 18:25

Henrik Madsen wrote:
> [...]
> 6 strenge - aktiv elektronik osv. osv. for 1.400 kroner!!!!
> Forklaringen er givetvis, at den er "made in China".

Lyder godtnok billigt.

> Jeg har spillet bas i mange år uden at gå op i det tekniske. Man er
> vel musiker og ikke ingeniør!!
> Men er der nogen, der har erfaringer med mærket??

Nej - kender det ikke.

Du er en rigtigt båtnakket bonderøv, du er!
Du har lige kostet mig 4.300.- til et nyt basanlæg

Behringer BX300T + Hartke VX410.

Samme setup hos ke-musik: 5390,-

Tak for linket - den forretning kendte jeg ikke - men de er da billige!!

--
Preben Mortensen (Cykellapper)
Part Time / Peter Sort Band / Hound Dog Delivers

Fra : F.B. [3000]

Dato : 28-05-04 19:27

"Cykellapper" skrev i en meddelelse:
> Behringer BX300T + Hartke VX410.

lur mig om du ikke kommer til at savne en 15" ell. 18" til din 4x10!
Specielt med Hartke´s lidt aggressive attack.

Fra : Cykellapper

Dato : 28-05-04 20:55

F.B. [3000] wrote:

> lur mig om du ikke kommer til at savne en 15" ell. 18" til din 4x10!
> Specielt med Hartke´s lidt aggressive attack.

Til den pris er der stadig luft til at kunne anskaffe sig en kasse mere, uden
at gå fra mus og hjem

Meeen... man må jo osse overveje, hvor meget man gider at slæbe på, ikke?
1415'eren har gjort det så rigeligt godt, men nu savner jeg lissom noget mere
power at gøre med. I øvrigt er det ikke alu-cone, men pap-enheder, så den skulle
være lidt varmere end de traditionelle Hartker.

/Preben
- der en enkelt gang har haft 4x21" Turbokasser at gøre med i bunden af PA'et
..... huha! DET er bund!

Fra : F.B. [3000]

Dato : 28-05-04 21:11

> [...]
> I øvrigt er det ikke alu-cone, men pap-enheder, så den skulle
> være lidt varmere end de traditionelle Hartker.

s´føli´, men det store spørgsmål står alligevel tilbage.....Ka´ du undvære
den?
Når jeg spiller på min Trace Elliot (4x10) uden bundkabinettet savner jeg
den voldsomt, og det er praktisk talt umuligt at spille uden, når jeg bruger
en af de fem-strengede, med Jazzbassen ka´ det lige slæbe an, uden for megen
åndenød i de dybe register.

Da jeg tilstræber at spille med et så linært signal som muligt, bruger jeg
kun min EQ til trim, hvilket stiller store krav til højtalernes evne til at
fylde frekvensområdet og skubbe luft.

> /Preben
> - der en enkelt gang har haft 4x21" Turbokasser at gøre med i bunden af
PA'et
> .... huha! DET er bund!

Oh yearh, så skal man ikke.....hallo......YO DUDE......jeg siger, så skal
man ikke ligge på knæ for læge foran på max. output! ;-D

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *nospam*

Fra : Cykellapper

Dato : 28-05-04 21:27

F.B. [3000] wrote:

> s´føli´, men det store spørgsmål står alligevel tilbage.....Ka´ du
> undvære den?

Det får vi at se! Jeg var ærligt talt ved at være træt af at den 1x15'er havde
svært ved at følge med. Nu skulle der sgu ske noget nyt! Årets impulskøb.

> [...]
> jeg bruger en af de fem-strengede, med Jazzbassen ka´ det lige slæbe
> an, uden for megen åndenød i de dybe register.

Ok. Jeg spiller kun 4-str, men jeg har en formodning om, at jeg trods alt vil få
noget mere bund end jeg har nu. Dels ved den større kabinetvolumen og det større
enhedsareal, dels ved at forstærkeren angiveligt skulle håndtere bunden ganske
excellent.
(http://www.harmony-central.com/Guitar/Data/Behringer/BX3000T_Head-01.html)
Og så har jeg på 1415'eren savnet det 2" horn, der sidder i VX'eren.

> Da jeg tilstræber at spille med et så linært signal som muligt,
> bruger jeg kun min EQ til trim, hvilket stiller store krav til
> højtalernes evne til at fylde frekvensområdet og skubbe luft.

Jeg er nu ikke bange for at eq'e mig lidt frem.

> Oh yearh, så skal man ikke.....hallo......YO DUDE......jeg siger, så
> skal man ikke ligge på knæ for læge foran på max. output! ;-D

ROFL

- og kasserne var lige blevet røvtestet af Metallica i parken dagen før (Altså
sidste gang, de var her).

/Preben

Fra : F.B. [3000]

Dato : 28-05-04 22:17

> [...]
større
> enhedsareal, dels ved at forstærkeren angiveligt skulle håndtere bunden

Helt sikkert vil du få mere bund og jeg har lige været inde på Behringers
side og læse om BX300t og det ser ud som om det er en fornuftig amp. med god
mulighed for at designe/manipulere lyden, selvom jeg sværger så "flat" som
muligt.
Som effekt bruger jeg en TC Electronics G-Major und nicht weider, den dækker
stort set alle de muligheder for farvelade jeg skal bruge.

ups...hov...hey: Jeg har for en del år siden købt en "strømudglatter" der
fjerner netstøj/brum = uundværelig på spillesteder hvor du plugger direkte i
væggen.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *nospam*

Fra : -V-

Dato : 28-05-04 21:42

F.B. [3000] wrote:

> Oh yearh, så skal man ikke.....hallo......YO DUDE......jeg siger, så
> skal man ikke ligge på knæ for læge foran på max. output! ;-D

Præcist *hvad* er det du gør, når du ligger på knæ foran din læge, når han
har max output....?

Nej, du behøver ikke at svare - jeg er ikke sikker på at jeg kan tåle
svaret.

-V-

Fra : F.B. [3000]

Dato : 28-05-04 22:03

"-V-" skrev i en meddelelse:

> Præcist *hvad* er det du gør, når du ligger på knæ foran din læge, når han
> har max output....?

dammit...den lå lige til højrebenet....

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *nospam*

Fra : Per Madsen

Dato : 01-06-04 14:05

Henrik Madsen <bangsbo@hotmail.com> wrote:

> [...]
> musiker og ikke ingeniør!!
> Men er der nogen, der har erfaringer med mærket??

Hvor egnet vil være som "begynder-bas",- tænker på om der er forskel på
hvor let en bas er at spille på....Er godt klar over jeg ikke skal
starte på en 6-strenget båndløs
--
Mhv. Per Madsen
http://www.madsenblog.tk