Rogen Sverige
Fra : lala

Dato : 27-05-04 20:24

Hej alle

Jeg skal afsted til Rogen i Sverige - 2 uger i kano og med fiskestænger.
Jeg vil bare høre om der er nogen der har nogle erfaringer derfra.

Hygge, Søren

Fra : Benny Fly

Dato : 27-05-04 18:48

Der er fiskeri af høj kvalitet efter ørred og store stalling.
Stallingerne har drillet i varmt vejr. Ørrederne er ikke enorme, men vi har
altid fået flere, end vi kunne spise.
læs mere her: http://www.niels-holler.dk/
God tur
mvh Benny

lala <asdfs@hotmai.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40b6405f$0$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : lala

Dato : 28-05-04 17:27

Tak for svaret Benny.

I hvilke perioder har du været deroppe?

Skal selv derop i juni måned og er en smule nervøs for hvor mængden af myg.

Idet jeg kun har kystfluestænger (kl. 8) tager jeg små spinnestænger med
(6-7 fods). Har du erfaring med spinnefiskeri i Rogen og kan du i såfald
lige give et par super tips til hvilke spinere og småblink der hitter i det
svenske? :)

Vh, Søren

Fra : Benny Fly

Dato : 28-05-04 16:48

Jeg har været der i slutningen af juni og slutningen af juli. Det første er
helt sikkert bedst. De gode stallingvande gav kun aborrer i slutningen af
juli, hvor det var meget varmt. Og vi fik først ørreder, da vi krydsede
Rogen og fandt koldere vand.Vi har fået ørreder på flue, spin, mede og
dørgning. Ved spinnefiskeri har hjemmelavede mepps spinnere i messing,
filurblink og gennemløbere virket fint. Små flydende rapala woblere efter
kanoen har givet ørred, rødding og aborre. Vi har fanget gedder på spin og
flue. Og medbragte regnorme på flåd og krog har reddet aftensmaden, når
fluerne ikke rigtigt gav noget.
De lokale fisker meget med "konvoj-sæt" efter båd. Det består af 4-5
spinneblade med 20 cm imellem hver og en krog for enden med orm. Det er ret
effektivt, men lidt kedeligt.
Myggeolie og -spray er en nødvendighed, og en hat med myggenet er heller
ikke så ringe. Jeg synes kun det har været et egentligt problem med
myggeplagen ved solnedgang.
lala <asdfs@hotmai.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40b7683b$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : lala

Dato : 28-05-04 21:36

Tak for dit svar Benny - det vil jeg helt klart tage til efterretning.

Det lyder jo til, at jeg rammer et ganske fint tidspunkt at være i Rogen og
at det ikke er helt galt med myg er også super :)
Man bliver jo mere og mere frisk på turen - dine svar har i hvert fald været
med til at jeg glæder mig mere og mere. Så håber jeg bare på godt vejr og
bidlystne fisk.
Jeg pakker min grejbox med nogle små rapala woblere, godt med små spinnere
og nogle små blink - så må vi se hvad det medfører.

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 29-05-04 12:40

> Jeg pakker min grejbox med nogle små rapala woblere, godt med små spinnere
> og nogle små blink - så må vi se hvad det medfører.

Jeg kender ikke lige Rogen og mine erfaringer fra Sverige ligger noget
tilbage i tiden, men Een ting husker jeg da: Jeg havde på 14 dages kanotur
medbragt masser af små Rapala'er - til aborre forstås, men efter 4-5 dage
var de alle blevet sakset af store gedder. Til sommer husker jeg en spole
0.60 til forfang.
MVH Niels

Fra : Benny Fly

Dato : 29-05-04 19:59

Den erfaring har jeg ikke lige gjort mig i Rogen-området (har ikke mistet en
eneste). Men gedderne er der. Jeg har fået en pæn gedde på tørflue i
Vestervingarna. Min fiskekammerat Niels har kæmpet med en, der bed på en
ørred der var ved at blive halet ind i Bredån. Er man til gedder, tror jeg
bunden af Rogen-søen er et godt bud. Der er store områder med lavt vand og
siv.
mvh Benny.