Pighvar, Hvordan fan....................
Fra : Michael

Dato : 27-05-04 19:05

Hejsa

Jeg vil gerne fange pighvar, hvordan gøres det. Kan de kun nååes fra båd i
kattegat eller ???

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 28-05-04 09:13

"Michael" <bissebossebenzo@webspeed.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> Jeg vil gerne fange pighvar, hvordan gøres det. Kan de kun nååes fra båd i
> kattegat eller ???

Nu skriver du ikke noget om hvor i verden du bor, men hvor jeg kommer fra -
Næstved på Sydsjælland har jeg en kammerat der jævnligt fanger Pighvar - dog
i garn - lige ud for den lokale badestrand på Vesterhave.
Dog længere ude end man kan nå fra land.
Ved Agersø og Omø er der også en Pighvar bestand, selvom de ikke ligefrem
står i kø for at komme ombord i min båd :)
På et tidspunkt var adskellige af mine fiskekammerater meget opsatte på at
fange Pighvar og gik målrettet efter dem i dette område.
De fiskede med naturlig agn - tobis som regel - på et 2 delt krogsæt
bestående af 2 enkeltkroge med en spinnerblad monteret foran.
Efter at have kastet ud trak de langsomt montagen hjem igen for at give et
indtryk af liv. Idet pighvarren overvejende jager levende bytte.
De fik en del Pighvar, dog kun op til lidt over kiloet. Og oplevede flere
gange hvordan Pighvar fulgte riggen helt ind til bådkanten.
Det der er vigtigt er at finde lokaliteter hvor de findes og jeg husker at
de talte om noget de kaldte residual-sedimenter, altså områder med en bund
bestående af groft grus/småsten og muslinger.

Uden at lægge hovedet på blokken, tror jeg du får svært ved at få dem i tale
direkte fra land.

Knæk og bræk

mvh
Michael Christoffersen

Fra : SEJ

Dato : 01-06-04 17:03

Hej

Der har været en artikel for nylig hvor man fangede dem fra kyste ved
gilleleje på surfcastingstænger over sandbund, det bliver hurtigt dybt ved
klinterne og ja det skulle vist være tobiser man skulle benytte som agn.

mvh

SEJ
"Michael Christoffersen" <pescatorNOT_SPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:c96sai$1hin$1@news.cybercity.dk...