boks-baggrund
Fra : inga schmidt

Dato : 27-05-04 16:20

Hvordan er det nu lige man giver en boks en transparent
baggrundsfarve - altså så et baggrundsbillede stadig kan ses
igennem? Ved jeg har set det, men kan ikke finde det igen.
Mvh
Inga

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 27-05-04 16:32

inga schmidt <ingainga_schmidt@get2net.dk> wrote:

> Hvordan er det nu lige man giver en boks en transparent
> baggrundsfarve - altså så et baggrundsbillede stadig kan ses
> igennem?

Et block-level element er per standard transparent, så hvis du blot
undlader at definere background-color i CSS, skulle eventuelle
omgivende elementers baggrunde kunne ses.

Eks.:

   Denne boks har en rød baggrundsfarve.

   Denne boks har transparent baggrundsfarve, men et enkelt billede
   placeret oppe i højre hjørne. Baggrundsfarven fra den omgivende
   boks ses.

#boks1 {
   background-color: #f00;
}

#boks2 {
   background: transparent url(billede.png) no-repeat top right;
}

Hvis ovenstående ikke besvarer dit spørgsmål, bliver du nok nødt til at
uddybe.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.thorsenholm.dk

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.thorsenholm.dk/fona/

Fra : inga schmidt

Dato : 27-05-04 21:57

Anders Thorsen Holm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvis ovenstående ikke besvarer dit spørgsmål, bliver du nok nødt til at
> uddybe.

Ok, jeg har ikke udtrykt det klart. Jeg vil gerne have en boks med
baggrundsfarve hen over et baggrundsbillede, som er anbragt i <body>. Farven
i boksen skal bare være så svag, at man stadig kan se billedet.

Fra : Per Rasmussen

Dato : 27-05-04 22:55

inga schmidt wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> baggrundsfarve hen over et baggrundsbillede, som er anbragt i <body>. Farven
> i boksen skal bare være så svag, at man stadig kan se billedet.

OK jeg tror ikke det kan lade sig gøre, men det er da en spændende tanke, så
jeg vil vente og se om der er nogen der kan fortælle hvordan man gør, hvis man
altså kan..

PerR

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 28-05-04 16:48

On 27 May 2004 21:55:11 GMT, Per Rasmussen <post@8-hk.dk> wrote:

> [...]
> tanke, så
> jeg vil vente og se om der er nogen der kan fortælle hvordan man gør,

Nej du har ret, det kan ikke lade sig gøre vha. baggrundsfarve.
Hvis det skal løses, så skal man bruge et billede (png) af den farve man
vil have, og så skal billedet være en anelse transparent.
Eks. <http://ryankristensen.com/semitrans.png>

Udover dette så kræver det også lidt ekstra arbejde at få IE med, - de har
nemlig valgt, at de ikke vil forstå transparente billeder.
Der er en løsning her:
<http://webfx.eae.net/dhtml/pngbehavior/pngbehavior.html>

Det ødelægger så bare muligheden for at indsætte billedet som
baggrundsbillede, så man er nødt til, at have fat i z-index for at placere
teksten ovenpå billedet, hvilket gør det hele lidt mere besværligt.

Du kan se et par eksempler her:
<http://ryankristensen.com/tests/trans.html>

--
Ryan Kristensen

Fra : htds

Dato : 28-05-04 15:50

"inga schmidt" <ingainga_schmidt@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Farven
> i boksen skal bare være så svag, at man stadig kan se billedet.

Kan du ikke lave et layer i f.eks. Paint Shop Pro der er halvgennemsigtigt
og bruge det som baggrundsbillede i din boks?

--
/htds

--- Man tænker bedst når man er på skideren ---

Fra : inga schmidt

Dato : 28-05-04 18:16

> Kan du ikke lave et layer i f.eks. Paint Shop Pro der er halvgennemsigtigt
> og bruge det som baggrundsbillede i din boks?

Det lyder som en fornuftig løsning. Tak skal du have.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-05-04 16:35

--
Knud
http://hjemmesider.frac.dk

Fra : Stig Nygaard

Dato : 31-05-04 09:15

Hej Inga

inga schmidt wrote:
> Hvordan er det nu lige man giver en boks en transparent
> baggrundsfarve - altså så et baggrundsbillede stadig kan ses
> igennem? Ved jeg har set det, men kan ikke finde det igen.

Nyeste Mozilla (fra 1.7alpha så vidt jeg husker) understøtter CSS3
property "opacity". F.eks. kan du i dit stylesheet deklarere klassen transp:

..transp {opacity: 0.3}

Angivne værdi skal være i intervallet 0-1.

Både nyere og ældre versioner af Mozilla understøtter en tilsvarende
proporty kaldet "-moz-opacity". Denne er ikke standard, men fungerer
ellers på samme måde. Desuden skulle Safari og Konqueror understøtte den
der kaldes "-khtml-opacity". Og sågar Internet Explorer kan vi også få
med hvis vi gør det således:

..transp {
opacity: 0.3;
-moz-opacity: 0.3;
-khtml-opacity: 0.3;
filter:alpha(opacity=30);
}

Men alt dette vil selvfølgelig ikke validere hvis det er et krav.

Bemærk også at det (vistnok?) er HELE din boks der bliver
halv-transparent, inkl. forgrundsfarven. Så jeg ved ikke om du kan bruge
det?

Mvh. Stig
www.rockland.dk