Lav selv mad
Fra : lene

Dato : 27-05-04 09:44

Hejsa allesammen!

Synes, jeg har set lyset. Jeg er en af dem som har efterlyst opskrifter på
mamse til misserne. Vi har mange katte, 10 stykker.
Igår købte jeg en vildlaks. Den fik lige lidt i ovnen, så benene kunne
pilles fra. Så puttede jeg ½ liter vand i en gryde + og her kommer det: 2
tsk. fulde agar- agar. Agar-agar er stivelsesmiddel lavet på tang, og mange
vegetarer bruger det i stedet for gelatine. Det har ingen smag og stiver
fint og flot. Efter 2 minutters kogning i vandet, tog jeg det af varmen og
vendte den findelte laks i. Efter 2 timer, ca., i køleren hvor jeg ind
imellem vendte det med en ske, var det blevet til "dåsemad". (Jeg tror
faktisk ikke det skal vendes, men det er jo første gang, jeg har prøvet
det).
Der er til flere dage i denne portion, det er billigt, og jeg ved hvad der
er i. Jeg må lige nævne, at det ikke er det eneste de får at spise. Denne
"dåsemad" er beregnet til pynt/ekstra guf oveni deres tørmad. Næste gang vil
jeg prøve med kød af en art, og lade det koge med i de 2 minutter der skal
til. Misserne står lige nu og vælter sig i laks, og de ka' li' det, ka'
de!
Hilsner fra Lene, Mollie og alle de andre havnem(b)isser

Fra : Jette Nielsen

Dato : 06-06-04 22:03

> Synes, jeg har set lyset. Jeg er en af dem som har efterlyst opskrifter på
> mamse til misserne. Vi har mange katte, 10 stykker.
> Igår købte jeg en vildlaks.

Jeg har lige et par nysgerrige spørgsmål: Hvad vejede laksen, hvad
kostede den og hvor købte du den? Skal agar-agar købes i en specialbutik?
Man hører så meget om at misserne ikke må få tun ... er laks bedre?

Jeg spørger ikke for at skyde huller i din opskrift ... det er
simpelthen fordi jeg ikke ved noget om det

Med venlig hilsen
Jette Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : lene

Dato : 08-06-04 15:49

> [...]
> kostede den og hvor købte du den? Skal agar-agar købes i en specialbutik?
> Man hører så meget om at misserne ikke må få tun ... er laks bedre?

Hej Jette
Jeg købte laksen i føtex, den kostede 25 kr. Husker ikke hvor meget den
vejede, men der var mad til 4 dage. Som supplement til deres tørmad var det
nok heller ikke det billigste, men ind i mellem er det tid til forkælelse.
Har gode erfaringer med kylling der vejer 1500 gr. Den koges i 3 l. vand,
benene pilles ud, og kødet lægges i vandet igen sammen med 4 tsk. fulde
agar-agar (som købes i helsekost. Firmaet der leverer agar-agar hedder
Naturdrogeriet.) Det hele koger nu i 2 minutter. Gryden af varmen, og efter
nogen tid er det stivnet. Jeg deler det op i poser à 400 gram, som misserne
får 2 af om dagen på deres tørmad. Stor succes, og der er til mange dage.
Tun har jeg ikke prøvet med, jeg bryder mig ikke om det store indhold af
dioxin. For at undgå alt for mange giftstoffer fra fisken er det en god ide'
at købe de små fisk inden for arten. De har ikke nået at optage så meget
endnu. Men ellers har jeg det princip, at det ligesom med mennesker gælder
om at få så stor afveksling i madindtag som muligt. De får kun det samme 2
dage i træk, så går vi over til noget andet. Jeg prøvede med husblas til det
hakkede oksekød, men det gik slet ikke, også selvom jeg puttede alle 10
blade i efter opblødning. Venter på ny levering af agar-agar, derfor
husblas'en. Der er jo masser af proteiner at vælge imellem: svinehjerter,
lever, fisk af forskellig slags, oksekød (som kan fås billigt i superbrugsen
lige nu) o.s.v. Lever får de kun ganske lidt af, det er for stærk kost.
Misserne kunne ikke lide hakket svinekød, så jeg høster hele tiden nye
erfaringer med hvad de kan lide/ikke lide. Indtil nu er det laksen der har
været det helt store hit. Men Jette, jeg er stadig selv på
eksperimentniveauet, så det handler om at prøve sig frem med det hele. Jeg
er glad for at jeg hittede på dette her fordi jeg ved hvad de får, og jeg
ved om de får nok af det.
Mange hilsner fra Lene, som lige nu er ved at lave kylledyr til misserne.
..