Inverter med eller uden sinus
Fra : Alf

Dato : 26-05-04 23:45

Jeg skal have en inverter 12v -> 220v. Man kan få en til
kr. 500 og en til kr. 1.500 med noget sinus, som jeg ikke
ved hvad er. Hvad er det?
Hvad fordel har jeg af en inverter med noget sinus?
--
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf

Fra : Klaus

Dato : 26-05-04 23:51

"Alf" <Alf@???wingmargin.com> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have en inverter 12v -> 220v. Man kan få en til
> kr. 500 og en til kr. 1.500 med noget sinus, som jeg ikke
> ved hvad er. Hvad er det?
> Hvad fordel har jeg af en inverter med noget sinus?
Den billige giver en "firkantet" vekselstrøm, som neget udstyr ikke kan
tåle. Den dyrere giver en sinusformet vekselstrøm, som ligner den du har
på el-nettet.

Klaus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-05-04 00:09

Uheldigvis faldt Alf over tastaturet og skrev derved følgende:

> Jeg skal have en inverter 12v -> 220v. Man kan få en til
> kr. 500 og en til kr. 1.500 med noget sinus, som jeg ikke
> ved hvad er. Hvad er det?
> Hvad fordel har jeg af en inverter med noget sinus?

En inverter med en ren sinuskurve garanterer, at der en nul støj, og
at den er 100% frekvensstabil, både ved startstrømme og ved store
belastninger. Forskelligt elektronik kan kræve en ren sinus kurve,
f.eks. computere, fjernsyn, video osv samt enkelte apparater med en
følsom motor, f.eks. elektrisk ure o.lign.

En ikke sinus konverter er f.eks. ikke frekvenstabil ved induktiv
belastning og ved skæve belastninger, og så kan man risikere, at der
er for meget støj, så video og tv og anden elektronik kan få
problemer.

Nogle invertere påberåber sig " modifiseret sinus" og "tilnærmelsesvis
sinus kurve", men har man noget udstyr, som er meget følsomt, og skal
inverteren drive andre ting, så er det ikke sikkert, at det er godt
nok.

Claus

--
Universitets Certifikat Terapeuten Lars Holst: "Inden du
begynder at skælle og smælde så lad mig fortælle dig at

Fra : @rsten

Dato : 27-05-04 13:06

Heldigvis faldt Alf <Alf@???wingmargin.com> over tastaturet og
skrev følgende i 40b51ddf$0$467$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Jeg skal have en inverter 12v -> 220v. Man kan få en til
> kr. 500 og en til kr. 1.500 med noget sinus, som jeg ikke
> ved hvad er. Hvad er det?
> Hvad fordel har jeg af en inverter med noget sinus?

Hvis du bruger en ikke sinus inverter til at drive udstyr hvor
strømforsyningen er med traditionel jernkerne transformer risikerer du at
den brænder af - den bliver hurtigt varm f.ex er mange af de små ladere til
mobiltelefoner med jernkerne, (hvis den vejer noget er der givetvis
jernkerne i). Tilsvarende er det de færreste el maskiner, boremaskiner der
har det godt med firkanter.Modificeret sinus er lidt bedre, men ofte kun
lidt. Afhængig af hvor godt det er lavet.
Hvis du bruger den til glødelamper eller udstyr med
switchmodestrømforsyninger er der normalt ikke de store problemer.

--
/carsten

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 27-05-04 19:20

> Jeg skal have en inverter 12v -> 220v. Man kan få en til
> kr. 500 og en til kr. 1.500 med noget sinus, som jeg ikke
> ved hvad er. Hvad er det?
> Hvad fordel har jeg af en inverter med noget sinus?

Nu kan jeg ikke prale med at være ekspert på området, men jeg har dog nogle
erfaringer:
Jeg har brugt billig (uden sinus) inverter i flere år nu:
- Til fjernsyn (OK)
- Til forstærkede computerhøjtalere. (Virker, men med støj)
- Til bærbar computer - Virker fint!
- Til "håndstøvsuger" - Virker fint!
- Til hårtrimmer - Virker fint
- Til mobilopladning - Virker fint!

Med andre ord - Jeg kunne ikke finde på at give 1.500 kr. for en inverter
med sinuskurve, når en uden sinus - Der efter mine erfaringer virker ligeså
godt - koster 300. Videnskab eller ej...

/Lasse