Hvorfor?
Fra : Jayz

Dato : 25-05-04 23:49

Min far har et akvarium på 120 liter. Han har et problem med at vandet
bliver rimelig uklart (grønligt). Han har invisteret i et godt udvendigt
spandfilter der
filtrere 1200 liter i timen, en del vandplanter og god iltning. Han har
heller ikke for mange fisk i det og han siger at han ikke overfodre dem.
Hvad kan være årsagen til det grønne vand?

Fra : RuneR

Dato : 26-05-04 09:02

Jayz wrote:
> [...]
> har heller ikke for mange fisk i det og han siger at han ikke
> overfodre dem. Hvad kan være årsagen til det grønne vand?

Direkte sollys kunne være en årsag ? Hvor tit skiftes der vand, optimalt er
ca. 20-25% om ugen

--

MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder

Fra : Jasper Norman

Dato : 26-05-04 22:50

Hvis der er tale om ganske alm. "selskabsfisk" er der ingen grund til at
skifte vand en gang om ugen. Til cichlider er det en god regel, med ellers
er det at skyde gråspurve med kanoner. Men det er sikkert som Rune skriver
alger der er problemet. Er akv. ny-anlagt kan dette være grunden, eller som
der blev sagt, direkte sollys. Men prøv at slukke lyset en time eller to
tidligere om aftenen, og se om det hjælper. Ellers er det et kapløb mellem
planterne og algerne. Så du kan prøve at forbedre forholdene for planterne
ved at give jerntilskud, sætte nogle flere maller i akv. Der var en der
fortalte mig, at han altid hælder en lille danskvand i akv. en gang om ugen.
(1 lille flaske til 100l vand, UDEN citrus Dette skulle tilføre CO2 som
planterne elsker. Eller et andet råd kunne være at rulle nogle små kugler af
ganske alm. ler (som man bruger til jul) og stikke en kugle eller to ned til
rødderne. Puh, det var en ordentlig smøre, men jeg håber du kan bruge noget
af det.

Mvh

Jasper

Fra : Tjinca

Dato : 28-05-04 17:34

"Jayz" <denne_email_adresse_dur_ikke@x.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> heller ikke for mange fisk i det og han siger at han ikke overfodre dem.
> Hvad kan være årsagen til det grønne vand?

Måske kan det skyldes dekorationsrødder?

Jeg har også selv haft problemet, og trods utallige vandskift hjalp det
ikke. Jeg fik en mistanke til rødderne, og da jeg fjernede dem, oplevede jeg
aldrig problemet igen.

....Og nej, vandet var ikke rødt, men grønt.