Discus / scalarer
Fra : Jasper Norman

Dato : 25-05-04 23:29

Hej.

Jeg har et 128 L tilovers, og konen synes at det kunne være flot at sætte
det op i køkkenet (til forskel fra mit 500L malawi ) Men hun vil gerne
have et "pænt" akv. med et et par discus eller scalarer + nogle neon. Jeg
har absolut ingen forstand på disse fisk, men umiddelbart ville jeg mene at
128L er for småt til discus/scalar?

Hvor "få" kan det lade sig gøre at holde, uden at de bliver skøre over for
lidt selskab, eller bliver for nervøse? Jeg kunne jo nøjes med så lidt som 2
stk. af de store + neon, medmindre at de helst skal gå min. 5-6 stykker
sammen?

Mvh

Jasper

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-05-04 05:55

Hej

Jasper Norman wrote:
> Jeg
> har absolut ingen forstand på disse fisk, men umiddelbart ville jeg mene at
> 128L er for småt til discus/scalar?

Jo, det er for småt. Jeg havde scalarer i mit 200l og da de var fuldt
udvoksne var akvariet faktisk for lille. Når de bliver rigtig store
bliver de også meget teritoriale. Jeg havde til sidst 4 styk - 1 hun og
3 hanner. Der var dannet et par med det resultat, at de vogtede i cirka
halvdelen af akvariet og de to overskydende hanner stod bare og ventede
på, at det kunne blive deres tur med hunnen.

Fiskene var flotte, men hold da helt op hvor kedeligt.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Kim Bønlykke

Dato : 26-09-04 13:39

Jo - du har helt ret. 128 er for småt til begge. Måske alm. scalare kan
holdes i et sådant indtil de bliver voksne.
Kim

Fra : Jesper AronRo

Dato : 24-10-04 22:28

Kim Bønlykke wrote:
> Jo - du har helt ret. 128 er for småt til begge. Måske alm. scalare kan
> holdes i et sådant indtil de bliver voksne.
> [...]
Det er jo lidt uhyggelig læsning.
Jeg har lige efter mange års pause fra den dejlige akvarieverden,
tiltusket mig et utroligt billigt 100 liters akvarie og købte i Petworld
Viby J 2 discus 2 scalerer og 4 black ghost (knivfisk) + en håndfuld
planter. Nu løste problemet så lidt sig selv da fiskene/eller planter
åbenbart var syge da jeg fik dem, fiskedræber, så nu er der kun 2 discus
tilbage + de 2 fisk jeg havde i forvejen.
Men jeg skal da vist hurtigere op i en ordenlig størrelse akv. hvis jeg
skal have 1-2 discus mere, så hakkeordnen kan blive velfungerende.

Tak for info

Jesper AronRo

Fra : Omnolog HMH

Dato : 04-11-04 00:10

Jeg har haft 4 røde/gule scalarer i et 128 l. De ynglede flittigt.