Han katte og Tortie farver ?
Fra : Allan

Dato : 25-05-04 22:11

Hej alle i kloge menesker der ved noget om de der koder som står bagerst i
stamtavlen

Min nyeste kat Kosmos har mange farver.
Ifølge stamtavlen er han en MCO n 22
Som er en sort blotched tabby, Men hvad er gruppe 3

Er det når han er kælekat?

Og jeg syntes han har mange farver.
Ja sort og brunt mønster og hvid på mulen, Og sølv under halen på den
yderste underste trediedel.

Så hvilke farver tæller når man taler om en tortie? Jeg tror ikke at det der
sølv tæller.
Og der er mange katte der er hvide på hagen, Som har flere farver.

Så hvilke farver tæller med. Ikke fordi jeg tror han er en tortie men mere
fordi jeg ikke kan forstå
det der med 3 eller flere farver?

Det brune kører lige fra brunt til rødt ? Så der kan blive rigtigt mange
farver .

Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-04 05:20

Allan wrote:
> [...]
> men mere fordi jeg ikke kan forstå
> det der med 3 eller flere farver?
>
> Det brune kører lige fra brunt til rødt ? Så der kan blive rigtigt

Hej Allan

Tillykke med den nye mis.

MCO n 22 står for Maine Coon (havde du nok gættet) og n 22 for sort blotched
tabby - blotched tabby er den måde, mønstret er på din kat.
Den er ikke med sølv, for så have der stået ns - hvor s står for sølv.

Gruppe 3 er simpelhen den gruppe, du skal udstille i, hvis det skulle have
din interesse, og har ikke noget med kælekat eller andet at gøre, men går
simpelthen på din kats farve.
Indenfor hver race er der en farveopdeling - indenfor MCO er der således 9
grupper, da det ellers ville være en urimelig kamp indefor udstillings
verdenen

Din kat er ikke tortie, da det som hovedregel mest er hunkatte, der er det,
og koden indikerer heller ikke noget om det.....men en sort tabby ser ud
til, at have mange farver pga. mønstret.

Håber, du er blevet lidt klogere.....

MVH

Tina

Fra : Louise Viborg

Dato : 26-05-04 08:48

Sorttabby katte kan også have mange forskellige nuancer. Nogle kan
have en kold, nærmest grålig farve, og nogle kan have en varm, nærmest
rødlig farve. Men de er alle sorttabby

Mvh. Louise

Fra : Louise Viborg

Dato : 26-05-04 08:53

Der er også forskellige nuancer indenfor sorttabby katte. Nogle har en
kold, nærmest grålig farve, mens andre har en varm, nærmest rødling
farve.

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger til salg!

Fra : Allan

Dato : 26-05-04 09:31

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
> Der er også forskellige nuancer indenfor sorttabby katte. Nogle har en
> kold, nærmest grålig farve, mens andre har en varm, nærmest rødling
> [...]
Tak for forklaringerne

Det vil sige at selvom mønsteret er sort og brunt, Og han er hvid rundt om
munden, Så er han en 2 farvet kat.

Mvh Allan

Fra : Winther

Dato : 26-05-04 09:49

"Allan" <allan_roskilde@hotmail.REMOVEcom> skrev i en meddelelse

> Det vil sige at selvom mønsteret er sort og brunt, Og han er hvid rundt om
> munden, Så er han en 2 farvet kat.
>
> Mvh Allan

Hvad så med de trefarvede, er hunkattene avlsdygtige, hankattene er jo som
regel ikke..

Vh. Winther

Fra : Gitte

Dato : 26-05-04 10:01

> Hvad så med de trefarvede, er hunkattene avlsdygtige, hankattene er jo som
> regel ikke..

Ja, der er hunkattene fuldt ud lige så avlsdygtige som andre farver ) har
jo selv et par tortie piger her hjemme og æren af at have en søn fra en
tortie far også, så det kan også lade sig gøre *ss*

MVH
Gitte

Fra : Winther

Dato : 26-05-04 10:05

"Gitte" <dk.sacala"fjernmig"@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo selv et par tortie piger her hjemme og æren af at have en søn fra en
> tortie far også, så det kan også lade sig gøre *ss*

Så var sterilisationen ikke spildt

Vh. Winther

Fra : Louise Viborg

Dato : 26-05-04 10:16

On Wed, 26 May 2004 10:31:24 +0200, "Allan"
<allan_roskilde@hotmail.REMOVEcom> wrote:

>Tak for forklaringerne
>
>Det vil sige at selvom mønsteret er sort og brunt, Og han er hvid rundt om
>munden, Så er han en 2 farvet kat.

Ja, for sorttabby katte er altid lyse på hagen og lidt rundt ved
munden, men det er ikke det samme som hvidt Hvis det hvide breder
sig til ned ad halsen, så er den med hvidt
Håber du forstår hvad jeg mener *G*