Speedstream 5781 router og ændre til DHCP ~
Fra : Burns

Dato : 25-05-04 21:06

Jeg har fået en Speedstream 5781 router i overskud og vil nu bruge den til
en anden internet forbindelse. Sidst havde jeg fast IP adresse, men nu har
jeg DHCP adresse ved TDC. Hvordan kan jeg ændre routeren til dét istedet for
den faste?

Jeg har adgang til routeren men jeg forstår ikke helt hvordan jeg ændre det?
(noget med "eth ... ét eller andet" måske?)

Fra : JP

Dato : 26-05-04 17:55

> [...]
det?
> (noget med "eth ... ét eller andet" måske?)

Jeg vil anbefale hvis ikke du har helt styr på CLI'en,
at du bruger web interfacet, der er en "quick" setup
som hurtigt får dig igang

Mvh
JP

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-04 20:13

Burns wrote:
> [...]
> jeg DHCP adresse ved TDC. Hvordan kan jeg ændre routeren til dét istedet for

Det prøvede jeg også forgæves at finde ud af.
Det ser ud til at den kun har indbygget DHCP-server på LAN-siden, ikke
DHCP-klient på WAN-siden.

Fra : Burns

Dato : 26-05-04 21:49

> Det prøvede jeg også forgæves at finde ud af.
> Det ser ud til at den kun har indbygget DHCP-server på LAN-siden, ikke
> DHCP-klient på WAN-siden.

Hmmm.. ikke så heldigt. Jeg havde ellers lovet svigerforældrene, at jeg
havde en router her til weekenden. Øv. Jeg har godt nok også prøvet i flere
timer nu og kan bare ikke få den til at DHCP'e til TDC. Jeg har prøvet både
med direkte console adgang og via HTTP.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 28-05-04 01:16

Burns wrote:

> [...]
> også prøvet i flere timer nu og kan bare ikke få den til at DHCP'e
> til TDC. Jeg har prøvet både med direkte console adgang og via

Jeg må indrømme at jeg ikke på siddende bag ved om 5781 faktisk kan
snakke DCHP på WAN, men TDC leverer en anden model (58-et-eller-andet)
til DHCP-kunder, så mon ikke der kunne være noget om det?

--
Niels Callesøe - dk pfy
Bogus virus warnings are spam. Reject them using Postfix:

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-04 10:14

Niels Callesøe wrote:

> Jeg må indrømme at jeg ikke på siddende bag ved om 5781 faktisk kan
> snakke DCHP på WAN, men TDC leverer en anden model (58-et-eller-andet)
> til DHCP-kunder, så mon ikke der kunne være noget om det?

Nu fandt jeg alligevel en pdf-fil som påstår at der er DHCP client
(RFC 2132) i 5781:

http://64.33.40.183/dsl_warehouse_pdf/efficient5700series.pdf

Så er spørgsmålet bare, hvordan man aktiverer det.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 28-05-04 12:25

Jens C. Hansen [Odense] wrote:

> Nu fandt jeg alligevel en pdf-fil som påstår at der er DHCP client
> (RFC 2132) i 5781:

Du har ret. Det står også i det "rigtige" datasheet:
http://www.efficient.com/subscriber_networks/pdf/efficientnetworks-5781.pdf

Menøh, som det fremgår har jeg ingen erfaring med det, så jeg ved ikke
lige hvordan det aktiveres. Og det lader samtidig til, at Siemens har
besluttet, at det ville være for nemt, hvis man kunne hente manualen
(det kunne man før i tiden).

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 28-05-04 15:54

On 28 May 2004 11:24:56 GMT, "Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> wrote:

> [...]
>lige hvordan det aktiveres. Og det lader samtidig til, at Siemens har
>besluttet, at det ville være for nemt, hvis man kunne hente manualen

Det kan man stadig:
http://kb.efficient.com/display/1/kb/article.asp?aid=45986

/Jarlskov

Fra : Burns

Dato : 28-05-04 22:35

> Det kan man stadig:
> http://kb.efficient.com/display/1/kb/article.asp?aid=45986

Router = Efficient Speedstream 5781 router

Nu har jeg igen lige prøvet i et par timer og det er stadigt lige umuligt
for mig! Jeg har både opdateret til nyeste firmware (men det var den nu
allerede men just in case) samt har jeg resat til factory default m.v. Det
kan sagtens være én eller anden indstilling som jeg ikke synes er logisk, så
hvis nogen kan hjælpe mig lidt på vej med følgende:

Jeg har sat følgende indstillinger:
LAN RIP = Off
Link protocol = RFC 1483 men den vil ikke godtage at VPI/VCI er 0. Hvad skal
disse værdier være ved TDC?
Bridging = Off
Enable Address Translation = yes

Er der nogen der evt. har en fungerende opsætning som vil kigge efter det?

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 29-05-04 10:48

On Fri, 28 May 2004 23:34:53 +0200, "Burns" <nowhere@invalid.xyz>
wrote:

>Jeg har sat følgende indstillinger:
>Link protocol = RFC 1483

Er du sikker på at det er en 5781 du har?

5781 har kun ethernet-interfaces ikke ATM - RFC1483 er en
ATM-protokol.
Mon ikke du har en 5711, eller 58xx?

Alternativt har du måske bare fået loadet noget forkert software på
den?

/Jarlskov

Fra : Niels Callesøe

Dato : 29-05-04 11:39

Lasse Jarlskov wrote in

> Er du sikker på at det er en 5781 du har?
>
> 5781 har kun ethernet-interfaces ikke ATM - RFC1483 er en
> ATM-protokol.
> Mon ikke du har en 5711, eller 58xx?

Der er forskel på routed RFC1483 og bridged RFC1483. Præcis hvordan det
rent teknisk hænger sammen husker jeg ikke lige på siddende bag, men
det ender i at routed 1483 er ATM og bridged 1483 er ethernet hos
kunden.

5711 kan kun snakke routed 1483, altså ATM. 5781 snakker normalt
bridged 1483, altså ethernet.

Om 5781 kan routed ved jeg faktisk ikke, men det er heller ikke så
vigtigt her, med mindre det er det Jens forsøger at køre (interfacet i
den anden ende forventer jo bridged). Det er dog ren spekulation.

--
Niels Callesøe - dk pfy @work

Learn Postfix; live Postfix; love Postfix.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 30-05-04 00:19

On 29 May 2004 10:38:44 GMT, "Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> wrote:

> [...]
>rent teknisk hænger sammen husker jeg ikke lige på siddende bag, men
>det ender i at routed 1483 er ATM og bridged 1483 er ethernet hos

Du har misforstået det en smule.
RFC1483 (nu RFC2684) specificerer to metoder til at sende data over
ATM. Det kræver at man har et ATM-interface. Det har Speedstream 5711,
og den understøtter begge metoder.

Jeg gætter på at du har misforstået det fordi RFC1483-bridged som
oftest er implementeret i et modem, der har ethernet på den anden
side. Det gør at en ethernet-router som SpeedStream 5781 kan sluttes
direkte til modemet.

Det betyder dog ikke at 5781 understøtter RFC1483, Speedstream 5781
har kun ethernet-interfaces og kan derfor ikke understøtte en
ATM-protokol. Det er modemet der taler RFC1483 med den anden ende.

>Om 5781 kan routed ved jeg faktisk ikke, men det er heller ikke så
>vigtigt her, med mindre det er det Jens forsøger at køre (interfacet i
>den anden ende forventer jo bridged). Det er dog ren spekulation.

Jeg antager at Jens har et modem fra TDC, som giver ham et
ethernet-interface. Derfor kan Jens være ligeglad med om det er 1483
eller noget andet der køres på linjen, hans router skal bare
understøtte DHCP.

/Jarlskov

Fra : Burns

Dato : 29-05-04 12:19

> Er du sikker på at det er en 5781 du har?

Ja, det er jeg helt sikker på - det står på den.

> 5781 har kun ethernet-interfaces ikke ATM - RFC1483 er en
> ATM-protokol.
> Mon ikke du har en 5711, eller 58xx?

Måske har jeg bare brugt en forkert link protokol, men PPP kræver
adgangskode.

> Alternativt har du måske bare fået loadet noget forkert software på
> den?

Det synes jge nu ikke - jeg identifiserede routeren vha. model nummer og
loadede den pågældende firmware i den, så jeg er ret sikker på, at det er
den rigtige router og den rigtige firmware.

Nå, jeg gider ikke bruge mere tid på det. Det er vist billigere at købe en
DLink 604 eller lignende (kr. 375)

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 30-05-04 00:01

On Sat, 29 May 2004 13:19:09 +0200, "Burns" <nowhere@invalid.xyz>
wrote:

>Det synes jge nu ikke - jeg identifiserede routeren vha. model nummer og
>loadede den pågældende firmware i den, så jeg er ret sikker på, at det er
>den rigtige router og den rigtige firmware.

Hans har givet dig linket til manualen:
http://support.efficient.com/KB/pdf/EN5700-01QS.pdf

Opsætningen af WAN-interfacet (ETH1) via. web-interfacet, bør se ud
som på side 39 i den.

Her er ikke mulighed for at vælge RFC1483.

Hvis din WAN-opsætning istedet ser ud som på side 27, så har du en
5711.

Hvordan ser bagsiden af din router ud? Som på side 58 eller 59?

/Jarlskov

Fra : Hans

Dato : 30-05-04 00:38

Lasse Jarlskov wrote:

> Hans har givet dig linket til manualen:
> http://support.efficient.com/KB/pdf/EN5700-01QS.pdf
>
> Opsætningen af WAN-interfacet (ETH1) via. web-interfacet, bør se ud
> som på side 39 i den.

Burns skal også lige være opmærksom på, at han ikke lige kan sætte routeren
på adsl-modemet uden at frigive ip-adressen først. Ellers vil den ikke få
forbindelse før dhcp-serveren på centralen fornyer leasen.

/ Hans

Fra : Burns

Dato : 01-06-04 21:39

> [...]
> på adsl-modemet uden at frigive ip-adressen først. Ellers vil den ikke få
> forbindelse før dhcp-serveren på centralen fornyer leasen.

Så virkede det - jeg har været for utålmodig tidligere. Den her gang fik den
lige tid til at tygge over det mens jeg så 24 Timer, så nu køre den fint,
tak

Fra : Burns

Dato : 02-06-04 13:33

> [...]
den
> lige tid til at tygge over det mens jeg så 24 Timer, så nu køre den fint,

Hmm.. uden at have testet det ret meget (har blot konstateret det tre gange
nu), så mister routeren pludselig sin DHCP server - i hvert fald kan
klienterne ikke få en ny IP adresse før routeren genstartes. Mærkeligt.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 03-06-04 15:28

On Wed, 2 Jun 2004 14:32:44 +0200, "Burns" <invalid@nowhere.xyz>
wrote:

>Hmm.. uden at have testet det ret meget (har blot konstateret det tre gange
>nu), så mister routeren pludselig sin DHCP server - i hvert fald kan
>klienterne ikke få en ny IP adresse før routeren genstartes. Mærkeligt.

Når det sker så log ind i routeren og brug kommandoen "dhcp list".
Så får du information om DHCP-serverens status.
Sammenlign evt. med en "dhcp list" taget når routeren kører uden
problemer.

/Jarlskov

Fra : Burns

Dato : 04-06-04 09:18

> Når det sker så log ind i routeren og brug kommandoen "dhcp list".
> Så får du information om DHCP-serverens status.
> Sammenlign evt. med en "dhcp list" taget når routeren kører uden
> problemer.

Jeg tror det kunne være fordi jeg havde 3 DHCP subnets (så jeg med "dhcp
list")- nu har jeg i hvert fald slettet de to af dem og jeg har ikke siden
haft problemer.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 29-05-04 09:02

Lasse Jarlskov wrote in

> Det kan man stadig:
> http://kb.efficient.com/display/1/kb/article.asp?aid=45986

Fedt... ovenstående giver:
http://kb.efficient.com/sessiontimeout.asp

Du har sikkert ret i at man kan finde den. Men de har gemt den godt.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 29-05-04 10:34

On 29 May 2004 08:02:04 GMT, "Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> wrote:

>Fedt... ovenstående giver:
> http://kb.efficient.com/sessiontimeout.asp

Hov - jeg var ikke lige opmærksom på at sitet brugte sådan noget
session-pjat.

>Du har sikkert ret i at man kan finde den. Men de har gemt den godt.

Hvis man starter på http://kb.efficient.com/ er den ikke svær at
finde.

/Jarlskov

Fra : Hans

Dato : 29-05-04 16:35

Burns wrote:

> [...]
> prøvet i flere timer nu og kan bare ikke få den til at DHCP'e til
> TDC. Jeg har prøvet både med direkte console adgang og via HTTP.

Du finder det på side 39-40-41 i manualen:

http://support.efficient.com/KB/pdf/EN5700-01QS.pdf

Du skal lige være opmærksom på at eth/1 er wan og eth/0 er lan, hvilket er
lidt bagvendt.

/ Hans