Kan neonfisk trives i dette akvarie ?
Fra : MichaelH

Dato : 25-05-04 19:59

Hej.

Jeg har et 250L akvarie med nogle zebramaller. Vandet er ca 28-29 grader.
Der er et AquaClear 402 Powerhead (ca. 1000 liter i timen) og en Eheim 2028
(1050 liter i timen).
Så vandet bliver cirkuleret/filtreret ca. 8 gange i timen.

Jeg går ikke ud fra at der er problemer med at holde zebramaller og neonfisk
i samme akvarie ?
Men kan neonfisk trives når der er så meget cirkulation i vandet ?

Venlig hilsen
MichaelH
(mailadressen virker ikke, så svar venligst her i gruppen)

Fra : Jan F.

Dato : 25-05-04 22:11

"MichaelH" <michaelh@909mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
neonfisk
> i samme akvarie ?
> Men kan neonfisk trives når der er så meget cirkulation i vandet ?

Du er selv inde på det:
Zebramaller, 28-30 grader og kraftig cirkulation.
Neonfisk trives bedst ved 23-24 grader og roligt vand.
Efter min mening en dårlig cocktail.

--

Jan F.

Fra : MichaelH

Dato : 25-05-04 21:37

> Du er selv inde på det:
> Zebramaller, 28-30 grader og kraftig cirkulation.
> Neonfisk trives bedst ved 23-24 grader og roligt vand.
> Efter min mening en dårlig cocktail.

Tak for svaret.

Jeg har dog flere steder set at neonfisk anbefales sammen med discus.
Discus trives bedst ved samme temperatur som zebramallerne, men discus er
heller ikke glade for så meget cirkulation.
Hvis neonfisk trives bedst ved roligt vand, har du nok ret i at det ikke er
en god ide.

Er der nogen der har kendskab til små/flotte/rolige fisk der kan trives i
28-29 grader og kraftig cirkulation ?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-05-04 08:46

"MichaelH" <michaelh@909mail.dk> wrote in message

> Jeg har et 250L akvarie med nogle zebramaller. Vandet er ca 28-29

Temperaturen indikerer at du skal vælge rød neon (P. Axelrodi) og ikke alm.
neon (P. innesi).

> Men kan neonfisk trives når der er så meget cirkulation i vandet ?

Er der lige meget tryk på over det hele. Fiskene vil normalt vælge at stå et
sted, hvor vandstrømningen er passende. Jeg ville købe 10 stks og smide dem
i og se, hvordan de opførte sig. Neonfisk er ret lette at fange op igen

vh

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net