Sætte et mindre netværk op
Fra : tubs

Dato : 25-05-04 17:48

Hej
Jeg skal have et mindre skolenetværk sat op, som består af en læremaskine
med CD-drev og 6 elevmaskiner uden CD-drev - IBM NetVision.
Lærermaskinen er en Barton 3000 med XP Pro, og elevmaskinerne er P3 / 900.
De er forbundet med en 8-ports switch.
Skulle det ikke på en eller anden måde være muligt at installere styresystem
(XP) på elevmaskinerne fra lærermaskinen ?
Stiller jeg på netværkskonfigurationen i bios på elevmaskinerne kan jeg få
den til at søge efter en DHCP-server. Er jeg på rette spor ?
Jeg er ikke særlig erfaren på området, så jeg vil være meget taknemlig for
en rimelig udførlig forklaring eller et link.
På forhånd mange tak.
Mvh - tubs

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 26-05-04 10:12

> [...]
> Jeg er ikke særlig erfaren på området, så jeg vil være meget taknemlig for
> en rimelig udførlig forklaring eller et link.

En forudsætning er at PCerne kan "boote" via netværket. Dvs at de kan hente
et program fra en server til at starte på. På det punkt er du nok på rette
vej.
Men hvordan serveren så skal sættes op og hvordan man får
installationsprogrammet over den forbindelse ved jeg ikke, men det kan lade
sig gøre.
En mulig måde kunne være at lave en MS-DOS diskette med netværksdriver og
netværksklient. Med den kan man så lave en DOS partition på harddisken,
kopiere installationsprogrammet over og starte installationsprogrammet.
Dette kræver at der er diskettedrev i PCerne.

En måske nemmere måde, er at flytte CD-drevet fra lærermaskinen rundt i de
enkelte PCere og installere på den måde. Når det først er gjort kan andre
programmer nemt installeres over netværket.

Jeg selv plejer at installere på CD-løse PCere ved at flytte harddisken over
i en Windows 98 PC. Der partitionerer jeg disken, formaterer den (FAT32) med
MS-DOS systemfiler og kopierer installationsfilerne over. Så kan man sætte
harddisken tilbage og starte installationen.

Niels Dybdahl