Hjælp til et lille script
Fra : Jacob K.

Dato : 25-05-04 14:45

Hej dér.

Jeg har lavet et lille script som gør at jeg kan åbne flere IE
-browsere med hver deres startside med ét enkelt klik. -Men jeg vil
gerne have at vinduerne (I nedenstående eksempel åbnes tre vinduer)
har en fast defineret størrelse.

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>startside</TITLE>
<BASE TARGET="_blank">
<script>
window.open("http://www.google.com")
window.open("http://www.yahoo.com")
</script>
</HEAD>
<BODY>
</BODY>
</HTML>

Så vidt jeg kan se på dette eksempel fra
http://www.html.dk/artikler/00004/
burde jeg bare skulle skrive
window.open("dokument.htm","mitvindue","width=500,height=150")
-men det funker ikke. Jeg får melding om en scriptfejl når jeg prøver.

Hvad er der galt?

Kh. Jacob K.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-05-04 15:01

Jacob K. skrev:

> burde jeg bare skulle skrive
> window.open("dokument.htm","mitvindue","width=500,height=150")
> -men det funker ikke. Jeg får melding om en scriptfejl når jeg
> prøver.

Hvordan ser scriptet ud når det ikke virker?

Prøv evt. at bruge siden her til at generere pop op-koden:
<http://www.echoecho.com/toolpopupgenerator.htm>

Du skal selv pille window.open-koden ud af onclick-parameteren, men
så skulle den også stå korrekt.

Jeg krydsposter med opfølgning til javascriptgruppen hvor
spørgsmålet hører hjemme.

Krydspostet til 2 grupper, opfølgning (FUT) til:
Om FUT og X-FUT: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-05-04 15:18

Jacob K. wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> window.open("dokument.htm","mitvindue","width=500,height=150")
> -men det funker ikke. Jeg får melding om en scriptfejl når jeg prøver.

Hej Jacob

Prøv denne kode istedet for:

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>startside</TITLE>
<script language="javascript">
function google()
{
google = window.open('http://www.google.com')
}
function yahoo()
{
yahoo = window.open('http://www.yahoo.com')
}
</script>
</HEAD>
<BODY>
</BODY>
</HTML>

Mvh
Martin Jørgensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-05-04 20:52

> Prøv denne kode istedet for:
>
> <HTML>
> <HEAD>
> <TITLE>startside</TITLE>
> <script language="javascript">

Attributten language er unødvendig. Attributten type er obligatorisk, men
mangler. Korrekt starttag til et javascript ser sådan ud:

<script type="text/javascript">

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 27-05-04 17:29

"Erik Ginnerskov" <egin@mail.dk> wrote in message news:<40b3a3e6$0$3054$14726298@news.sunsite.dk>...

> Attributten language er unødvendig. Attributten type er obligatorisk, men
> mangler. Korrekt starttag til et javascript ser sådan ud:
>
> <script type="text/javascript">

language er den gamle deprecierede, men stadig fungerende attribut til script.

Venligst

Carsten Nielsen

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 27-05-04 17:39

> [...]

> Attributten language er unødvendig. Attributten type er obligatorisk, men
> mangler. Korrekt starttag til et javascript ser sådan ud:

Jeg må hellere forklare det jeg lige skrev.

Den kommite, som definerer HTML og JavaScript ønsker at man bruger
text/javascript

Men browserne forstår stadig den gamle "language".

Begge virker lige godt i browserne.

Man kan bare ikke være sikker på at de nye versioner af browserne
bliver ved med at forstå "language".

Det er derfor at "language" er "depricated". Den skal udgå og
erstattes af type="text/javascript"

Venligst

Carsten Nielsen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 28-05-04 09:47

Carsten Nielsen wrote:

> [...]
> bliver ved med at forstå "language".
>
> Det er derfor at "language" er "depricated". Den skal udgå og

- Hvorfor har w3c valgt at depricated language attributten på script
elementet? Hvad er formålet med det? Og hvorfor bruge type attributten?

Tja, det skyldes vel først og fremmest at alt hvad der bliver sendt over
internettet har en MIME-type, så dekstop-browsere o.lign. ved hvad de
modtager og hvordan de skal behandle det.

F.eks. sætter man MIME-typen på dokument man sender om det er HTML,
XHTML eller XML.
Almindelige HTML-dokumenter sendes som standard af web-serveren med
mime-typen "text/html". XHTML og XML kan også sendes som
"application/xhtml+xml", "application/xml", "text/xml" og "text/html".

Det kan sættes op enten på serveren, i serverside sprog, i en
XML-deklaration eller med META-tagen ContentType.

Style, script og diverse objecter skal også have en mime-type, således
har style MIME-typen "text/css", javascript "text/javascript",
PDF-dokumenter "application/pdf", Flash "application/x-shockwave-flash"
o.s.v.

Så language passer ikke overens med hvordan alle andre ting bliver sendt
med MIME-typen over internettet.

Attributten "language" er måske også lidt misvisende og kan forveksles
med "xml:lang" og "lang" attributten, som indikere hvilket menneske
sprog noget tekst er skrevet på.

Og sidst men ikke mindst skyldes det også det Jens skriver at nogle
browsere rent faktisk kan risikere at benytte en gammel javascript
fortolker.

Hintzmann c"m)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-05-04 19:13

Carsten Nielsen skrev:

> Men browserne forstår stadig den gamle "language".
>
> Begge virker lige godt i browserne.

Browsere er generelt meget eftergivende - man kan faktisk udelade
begge parametre til <script> og stadig have et fungerende
javascript (det vil jeg dog bestemt ikke anbefale).

Men udover at language er markeret deprecated (forældet) og dermed
ikke bør benyttes, er der faktisk et rent praktisk problem med den.
Hvis man fx skriver <script language="JavaScript1.2">, vil nogle
browsere benytte en gammel javascriptfortolker (javascript findes i
versioner op til 1.5) - mens andre browsere kun har en og samme
javascriptfortolker og dermed bare benytter den samme.

Hvis man vil benytte language-parameteren, skal man altså holde sig
langt væk fra at sætte en versionsbetegnelse på. Men da alle
browsere fint kan klare sig med type, er der ikke nogen grund til
at bruge andet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen