css og explore...
Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 09:29

Hej gruppe

Jeg har det problem at når en side vises, så sidder billedet uden for
skærmen til højre, men når man lige opdatere en gang så hopper den ind på
plads. Det er "vist" kun i IE det er et problem, det er ihvertfald ikke i
den mozilla og opera version jeg har....

Link til problemet:
http://www.limfjordsteatret.dk/2/www/index.asp?index=f28&menu=2

Det er når man klikker frem og tilbage i det relaterede materiale at
problemet af og til opstår. Håber nogen kan hjælpe

På forhånd tak

Kim

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-05-04 09:56

Teknikken Limfjordsteatret skrev:

> Jeg har det problem at når en side vises, så sidder billedet
> uden for skærmen til højre, men når man lige opdatere en gang
> så hopper den ind på plads.

Formentlig er problemet at du ikke angiver bredde og højde på
billedet - og browseren derfor ikke ved hvor meget plads det vil
optage. Når du reloader siden, ligger billedet i cache-hukommelsen,
og derfor kender browseren godt størrelsen i anden omgang.

Uanset om det hjælper at sætte højde/bredde-angivelser på billedet,
vil jeg anbefale dig at validere siden.

Standardlinks om validering følger:
Hvordan: <http://www.html-faq.dk/1005.asp>
Hvorfor:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>
En anden side om hvorfor: <http://validator.w3.org/docs/why.html>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 10:25

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> [...]
> og derfor kender browseren godt størrelsen i anden omgang.
>
> Uanset om det hjælper at sætte højde/bredde-angivelser på billedet,

Tak for den hurtige respons. Problemet med det er at det er indhold fra en
database, der puttes ind i noget standard css, og med forskellig størrelser
på billederne. Og jeg har valideret, og der er nogle fejl, med det har den
da ikke meldt noget om. Det eneste den melder er at den ikke kan lide at jeg
bruger ordet "menu", da det vist er et af de forbeholdte. Det skal jeg
naturligvis have lavet om..

Hilsen Kim

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-05-04 10:55

Teknikken Limfjordsteatret skrev:

> Tak for den hurtige respons. Problemet med det er at det er
> indhold fra en database, der puttes ind i noget standard css,
> og med forskellig størrelser på billederne.

Jeg kender godt problemstillingen. Jeg vil foreslå dig at gemme
størrelsen på billederne i databasen - så kan du udskrive
width/height herfra.

En anden mulighed er at preloade billederne med javascript eller
måske med et skjult billede - men hvis der er mange billeder, er
det IMO ikke en optimal løsning.

> Og jeg har valideret, og der er nogle fejl, med det har den da
> ikke meldt noget om.

Hvad er "den" her?

> Det eneste den melder er at den ikke kan lide at jeg
> bruger ordet "menu", da det vist er et af de forbeholdte.

Nej - fejlen med menu opstår ikke på grund af ordet "menu" men på
grund af brugen af &-tegnet direkte. Erstat med &amp; i stedet for
(du kan fx bruge Server.HTMLencode i asp), så forsvinder de mange
fejl vedr. menu.

Men der er nu også en del andre fejl. Her er et par stykker af dem:

Line 23, column 344: end tag for "li" omitted, but OMITTAG NO was
specified

Line 39, column 35: element "H1" undefined

Line 39, column 101: required attribute "alt" not specified

Line 39, column 1568: an attribute value must be a literal unless
it contains only name characters

Line 39, column 1623: end tag for "p" omitted, but OMITTAG NO was
specified

Css-koden har jeg ikke valideret, da validatoren ikke kan arbejde
med fejlbehæftede xml-filer (xhtml er også xml).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 11:39

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev > > Og jeg har

Jeg brugte: http://www.w3schools.com/site/site_validate.asp

> [...]
> grund af brugen af &-tegnet direkte. Erstat med &amp; i stedet for
> (du kan fx bruge Server.HTMLencode i asp), så forsvinder de mange

Tak for fiffet.

>Men der er nu også en del andre fejl. Her er et par stykker af dem:
>Line 23, column 344: end tag for "li" omitted, but OMITTAG NO was
>specified <SNIP>

Hmmm - ja dem fandt den ovennævnte ikke...

Hilsen Kim

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-05-04 12:52

Teknikken Limfjordsteatret skrev:

> Jeg brugte: http://www.w3schools.com/site/site_validate.asp

O.k.

Jeg plejer at bruge W3's egne validatorer -
<http://validator.w3.org/> og <http://jigsaw.w3.org/css-validator/>

Men w3schools' virker sikkert også o.k. - forskellen er måske at
det ikke er samme side vi har valideret. Det er ikke nok at
validere hovedsiden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-04 13:02

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Men w3schools' virker sikkert også o.k. - forskellen er måske at
> det ikke er samme side vi har valideret. Det er ikke nok at
> validere hovedsiden.

Ja det er nok der fejlen ligger..

Endnu engang tak for hjælpen.

Hilsen Kim