Hans Homman Jensen Falk
Fra : Jørn Dyrholm

Dato : 25-05-04 08:28

Hej

Denne Hans Homman Jensen Falk alias Hans Phillip Felk --Hans Phillip Tapsell osv --påstod at han i året 1801 opholdt sig her i Danmark --og vi ved at han i 1808-1812 sejlede og var i 1810 indvolveret i en
masakre på Newseeland --pga af skibet Boyd -som de indfødte brændte !
Han oplyser at han også var kaper på en kanonbåd Coptadla og kommer i krigsfangenskab i Sverige !
Senere kommer han igen til Newseeland og bliver gist derude og kommer aldring tilbage igen !!
Kender nogen denne Hans Homman Jensen Falk født 1779 i KBH --og er der vet nogen der har oplysninger om han i årene 1799-1808 ??
Venlig hilsen
Jørn Dyrholm

Fra : Bent Mortensen

Dato : 25-05-04 13:18

"Jørn Dyrholm" <jdyrholm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Hej Jørgen

har du det her
Hans Homman Jensen FALK OR HANS P (AFN: 7THH-MT) Pedigree
Sex: M Family

Event(s):
Birth: Abt 1779
Copenhagen, Denmark
Death: 6 Aug 1873
Maketu, Tauranga, New Zealand
Burial: 9 Aug 1873
Maketu, Tauranga, New Zealand

Parents:
Father: Jens Hans FALK (AFN: 7THJ-1V) Family
Mother: Maria Dorothea ESMARCK (AFN: 7THJ-22)

Marriage(s):
Spouse: Hineiturama Te KOHANGA (AFN: 7THH-N1) Family
Marriage: 1841
Whakatane, Bay Of Plenty, New Zealand

begin 666 spacer.gif
M1TE&.#EA"@`*`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````*``H`0 ((A(^IR^T/
$8RL`.P``
`
end

begin 666 invisible.gif
M1TE&.#EA`0`!`)'_`/___P```/___P```"'_"T%$3T)%.DE2,2XP`M[M`"'Y
6! $```(`+ `````!``$```("5 $`.P``
`
end

Fra : Jørn Dyrholm

Dato : 25-05-04 14:48

Hej

Ja men tak alligevel !
Han havde selv oplyst at han havde været boatswain før han var 20 --men han var her i 1801 -og kunne ikke på den tid få hyre i England som boatswain fordi han ikke var englænder !?
Han oplyser endvidere at han blev kaper på kanonbåden og blev fanget af svenskerne -man han oplyser ikke hvornår --men vi ved at han sejlede på verdenshavene mellem 1808 og 1812 --men hele interessen går på om der er noget konkret der binder ham til Danmark mellem 1799 og 1808 ??
Mit håb var at en eller anden måske forskede i den slægt og lå inde med oplysninger ?
Venlig hilsen
Jørn Dyrholm

Fra : Bent Mortensen

Dato : 25-05-04 15:20

Hej
Har du set det her link der er noget om ham
http://genealogyblog.com/index.php?p=759&more=1&c=1

v/h Bent

Fra : Bent Mortensen

Dato : 25-05-04 15:38

Hej igen
der er et link mere der siger at han kom til England 1802
http://www.dnzb.govt.nz/dnzb/default.asp?Find_Quick.asp?PersonEssay=1T11

v/h Bent

Fra : Jørn Dyrholm

Dato : 25-05-04 16:15

Hej

Ja det er bla pga af disse sider jeg ikke helt er klar over hvad jeg skal tro eller ej !
Den ene henvisning siger at han var her i 1801 og kunne ikke få hyre --den anden at han kom til england efter at have været kaper i 1802 --og det er vel før kapervæsnet startede !??
Men han var med sikkerhed på sejlads mellen 1808 og 1812 --og spørgsmålet er om nogen ved med sikkerhed hvor han var mellem 1799 og 1808 ??
Historien om denne dansker er ny for mig -og jeg har en dansk boatswain i overskud i capetown i 1800
så mistanken er faldet på ham ! Men o en eller anden vidste med sikkerhed han var i Danmark kan jeg udelukke ham --så det er derfor jeg er nysgerrig omkring denne Hans Falk !
Men tak for hjælpen
Venlig hilsen
Jørn