Tømning af septiktank
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 24-05-04 21:21

Hej igen

Så skal vi på den igen.... Var lige ude på havnen for at se hvorledes
tømningsfaciliterne var for holdingtanke - og de var ikke gode !!! Det
består af en sugeslange med en kobling, som passer til en studs på havnens
færge - men sådan en studs ser jo ikke så godt ud på en lystsjler....

Så der er ingen vej uden om, jeg skal have mulighed for at tømme holdingtank
til søen. Og hvordan gør jeg så lige det ? Der sidder macerator på
toilettet, så skidtet er findelt i tanken. Men hvilken pumpe skal jeg bruge
til at tømme tanken med - dykpumpe, in-line, manuel lænsepumpe eller hvad ?

Håber der er nogen der kan komme med lidt gode råd !

/Ole

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 26-05-04 19:59

Vi bruger bare en almindelig, dog ret stor og krafig, lænsepumpe.
(Dvs. med bælg, stang, op, ned, op ned, op ned, op ned.....)

Aldrig stoppet.
- JO een gang! Havde ikke mere alm. lokumspapir, og brugte køkkenrulle.
Lortet (dvs. papiret) går ikke i opløsning, og så satte der sig en prop..
Gæt selv hvilken slags oplevelse det var at skille ad, rense og samle...

Lasse

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 27-05-04 11:02

"Lasse Rønlev" <6x122859@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Vi bruger bare en almindelig, dog ret stor og krafig, lænsepumpe.
> (Dvs. med bælg, stang, op, ned, op ned, op ned, op ned.....)

Havde tænkt lidt i de samme baner. Men løsningen blev at vi lægger
septiktanken over vandlinien, og så laver den selvtømmende

/Ole

Fra : @rsten

Dato : 27-05-04 13:47

Heldigvis faldt Ole Rasmussen <ole@(removethis)vandborgnet.dk> over
tastaturet og
skrev følgende i 40b5bca2$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> "Lasse Rønlev" <6x122859@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
> Havde tænkt lidt i de samme baner. Men løsningen blev at vi lægger
> septiktanken over vandlinien, og så laver den selvtømmende

Hvorfor så overhovedet lave en tank ?

--
/carsten

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 27-05-04 19:26

Jeg kan nævne et par grunde:
- Rart i havnen
- Endnu mere rart når man ligger for anker
- Rart når man er tættere end de svjv 10 sm fra land
- Rart at have et fremtidssikret toilet, til når havnene en dag får taget
sig sammen til at lave ordentlige spildevandsanlæg

- Kan evt. bruges som "lydpotte" hvis man har VIRKELIG ondt i maven

Lasse

Fra : Carsten Holck

Dato : 27-05-04 20:45

Heldigvis faldt Lasse Rønlev <6x122859@tiscali.dk> over tastaturet og
skrev i news:8pqtc.4667$Vf.177087@news000.worldonline.dk:
> [...]
> taget sig sammen til at lave ordentlige spildevandsanlæg
>
> - Kan evt. bruges som "lydpotte" hvis man har VIRKELIG ondt i maven

Nu var det det *selvtømmende* jeg faldt over, og dermed overholder man jo
ikke havmiljøloven, så det kan vel ikke betragtes som fremtidssikret.

/carsten

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 28-05-04 09:52

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
> Nu var det det *selvtømmende* jeg faldt over, og dermed overholder man jo
> ikke havmiljøloven, så det kan vel ikke betragtes som fremtidssikret.

Det er selvfølgelig kun selvtømmende når jeg vil have det - kugleventilen er
heldigvis opfundet

Og mht. til at overholde lovgivningen, vi vil selvfølgelig følge reglerne i
det omfang det er muligt, men når hjemhavnen endnu ikke har mulighed for
tømning af tank, så kan jeg ikke se hvad jeg skal gøre ? Fremtidssikringen
ligger i at med den valgte installering kan jeg meget nemt sætte studs på
til tømning af tanken...

/Ole

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 28-05-04 09:48

> [...]
> sig sammen til at lave ordentlige spildevandsanlæg
>
> - Kan evt. bruges som "lydpotte" hvis man har VIRKELIG ondt i maven

Just præcis - men den med "lydpotten" må stå for egen regning Lasse

/Ole

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 27-05-04 19:29

Hmm.. Muligt at man kan det, men så kommer den vel til at ligge OVER
toilettets "vandstand"?
- Kan man ikke risikere tilbageløb til toilet, især hvis tanken bliver
fuld?
- Kan det overhovedet selv løbe ud??? Kender ikke til macerator, men det er
jo ikke just postevand