Staby sogn - Hofnissen
Fra : Hans Grue

Dato : 24-05-04 19:37

Undertegnede er stødt ind i en familie med efternavnet Hofnissen,
sandsynligvis afledt af det bibelske navn Hofni, set bla. i Første
Samuelsbog 2:
"Og det Tegn, du faar derpaa, skal være det, der overgaar dine to Sønner
Hofni og Pinehas: Paa een Dag skal de begge dø."

Familien er bosat i Staby sogn, ses bl.a i FT 1801.

Ringkoebing, Ulfborg, Staby, Staby, , Brokkenhuus, 1.Familie, FT-1801
Christen Hofnisen, 50, gift, mand, husmand med lidet jord tjener eller gaar
i dagleje,
Anne Cathrine Jacobsdatter, 51, gift, hans kone, ,
Karen Christensdatter, 10, ugift, deres barn, ,
Jacob Christian Christensen, 7, ugift, deres barn, ,
Anne Cathrine Johannesdatter Seger, 16, ugift, almisselem, vanvittig, fader
og moderløs,opforstres af sognet

Kender andre til familien, hører jeg gerne derom ?

Venlig hilsen

Hans Grue
Jelling

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 24-05-04 19:49

Hej Hans,

Min far gør en del i slægtsforskning i Stadil-området (hans stammer selv
derfra) og der smutter jo også registreringer med fra Staby og andre
omkringliggende sogne. Det efterlyste navn fik en lille klokke til at ringe
så jeg har slået op i hans data og ser at han er bekendt med navnet Hounisen
fra Sønder Nissum og Alrum i Stadil sogn. Men den ældste registrering går
ikke længere tilbage end til 1875 (en Christian Gjelstrup Hounisen født i
Sønder Nissum dette år). Men måske der er en sammenhæng? I Vedersø ligger
der i øvrigt også en gård ved navn Hounsgård, måske Hounisen er afledt
heraf?

Med venlig hilsen
- Jesper Holgersen, Aalborg (http://www.familien-holgersen.dk/)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-05-04 23:23

"Hans Grue" <grue@jellingnet.dk> skrev Mon, 24 May 2004 20:37:02 +0200

>Familien er bosat i Staby sogn, ses bl.a i FT 1801.

Det er åbenbart et ret almindeligt navn på de kanter:
http://80.62.84.41/php/kip/kip_soeg_alle.php?tabel=kip_alle&f02=%&f02a=&f03=%&f04=%&f05=Ringkøbing&f12=ho_ni%&f12a=1&f13=%&f14=%&f15=%&f17=&f19=&f21=

http://80.62.84.41/php/kip/kip_soeg_alle.php?tabel=kip_alle&f02=%&f02a=&f03=%&f04=%&f05=Ringkøbing&f12=ho_ni%&f12a=2&f13=%&f14=%&f15=%&f17=&f19=&f21=

P.S.
I den første linie søges kun på fornavne, det går rimeligt hurtigt.

Men hav lidt tålmodighed med den sidste linie. Databasen er er ikke lige
optimeret til netop den type søgning, så det tager snildt en 30 - 40
sekunder.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-05-04 14:22

"Hans Grue" <grue@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fader
> og moderløs,opforstres af sognet
>
> Kender andre til familien, hører jeg gerne derom ?

Søg på www.familysearch.org
og brug navnet "Hounisen" og du får over
20 danske hits i Ringkøbing.

Mvh.Bodil.