Sverige
Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 24-05-04 18:40

Hvoddan er det nu lige det er med sverige og ferskvand? Skal derop til
sommer (hvis det altså blir sommer i år) og ungerne vil jo gerne fiske lidt.
Er der fisketrygd som i norge?
Alle arter eller kun laksefisk ?
Desinfeksion af grej?
Andet?
Har prøvet Google, men de der svenskere staver jo lidt sært, jeg har i
hvertfald ikke fundet det rigtige.
Nogen der har et link?
MVH Niels

Fra : Anja-Niklas

Dato : 24-05-04 20:30

"Niels Damsgaard-Sørensen" <niels@damsgaardbindestregsoerensen.dk> skrev i
en meddelelse news:40b23335$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> MVH Niels
>
> på de fleste campingpladser, tankstationer og turistinformationer kan man
få massere af oplysninger, købe fiskekort og leje både. priserne er meget
rimelige og går udelukkende til fiskepleje man kan fange stortset det samme
som her hjemme. du kan også se efter blå skilte med fiske symbol langs
landevejene, der står som regl en adr under skiltet, hvor man kan købe
fiskekort. ellers kan du spørge dig frem

Fra : Marius Hildebrandt

Dato : 25-05-04 09:15

Niels Damsgaard-Sørensen wrote:
> Hvoddan er det nu lige det er med sverige og ferskvand? Skal derop til
> sommer (hvis det altså blir sommer i år) og ungerne vil jo gerne
> fiske lidt. Er der fisketrygd som i norge?

Det er kun for fiske etter sjøørret (i elv), laks (i elv) og sjørøye (i elv)
det er fisketrygd i Norge. (litt off-topic

--
Marius

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 25-05-04 14:26

"Marius Hildebrandt" <mariusth@hotmail.no> skrev i en meddelelse

> [...]
elv)
> det er fisketrygd i Norge. (litt off-topic

Hvad med fjeldsøerne, skal der ikke betales fisketrygd for dem også?

Hilsen Henning

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 25-05-04 15:59

> Hvad med fjeldsøerne, skal der ikke betales fisketrygd for dem også?

Har fisket en masse i højfjeldet og har altid skullet betale trygd. I Norge
er der så vidt jeg husker 2 satser: Een for "opgangsfisk" dvs. Havørred og
laks i ferskvand og en anden for alt det andet.
I Sverige har jeg ikke fisket i mange år, men nu har konen og ungerne rottet
sig sammen og vil se noget nyt. Jeg ved, at man i Sverige har talt en del om
en lignende ordning som den norske, men aner ikke om det er blevet
gennemført?
Niels

Fra : Marius Hildebrandt

Dato : 25-05-04 21:19

*Niels Damsgaard-Sørensen:

> [...]
> rottet sig sammen og vil se noget nyt. Jeg ved, at man i Sverige har
> talt en del om en lignende ordning som den norske, men aner ikke om

Fram til 1996 var det to satser: en for innlandsfiske og en for anadrom
laksefisk. Hvis man ikke hadde betalt denne avgiften fikk man ikke kjøpt
fiskekort. For å øke oppslutningen om fiske som en sunn hobby ble satsen for
innlandsfiske fjernet. Nå er det kun i laks-/sjøørret-/sjørøyeførende
vassdrag som krever fisktrygdeavgift (den har også fått nytt navn:
"fiskeravgift").

For mer info:
http://www.naturforvaltning.no/archive/attachments/01/61/05___043.pdf

Nytt av året er innføring av moms (merverdiavgift) på fiskekort. Dvs at de
fleste steder koster nå et fiskekort 24% mer inn i fjor.

--
Marius

Fra : Marius Hildebrandt

Dato : 25-05-04 22:41

*Marius Hildebrandt:

> Fram til 1996 var det to satser: en for innlandsfiske og en for
> anadrom laksefisk.

Jeg tok feil av tidspunktet. Det er fra og med 2002 som HG skriver.

--
Marius

Fra : HG

Dato : 25-05-04 21:19

"Henning Mikkelsen" <mikmik@mail.dk> skrev i melding

> Hvad med fjeldsøerne, skal der ikke betales fisketrygd for dem også?

Fiskeravgift
Hvem er pliktig til å betale fiskeravgift?
Den som har fylt 16 år og som vil fiske på lakseførende strekning i vassdrag
er pliktig til å betale fiskeravgift, jfr. lov om laksefisk og innlandsfisk
§ 30. Elv regnes vanligvis som lakseførende fram til en foss som laksen ikke
greier å passere, eller til grense fastsatt av fylkesmannen. For fiske etter
laks, sjøaure og sjørøye i sjøen, skal det bare betales avgift ved bruk av
faststående redskap (lakseverp (sitjenot), kilenot og krokgarn).
Fiskeravgiften for fiske etter disse artene er 180 kroner året.

Nye regler! - Ingen fiskeravgift for fiske etter innlandsfisk!
Fra og med 1. januar 2002 skal det ikke betales fiskeravgift for å fiske
etter innlandsfisk og kreps. Du må fortsatt kjøpe fiskekort eller innhente
fisketillatelse hos fiskerettshaveren for slikt fiske. Med innlandsfisk
menes all fisk i ferskvann unntatt laks, sjøaure og sjørøye. I vassdrag med
laks, sjøaure og sjørøye, regnes fiske ovenfor lakseførende del av elva som
innlandsfiske.

Norske og svenske flyttsamer er fritatt for å betale avgift for det fiske
som de etter reindriftsloven har rett til å drive.

Barn og ungdom under 16 år betaler ikke fiskeravgift. Det stilles ikke krav
om betaling av fiskeravgift eller kjøp av fiskekort for fritidsfiske med
stang eller håndsnøre etter saltvannsfisk.

http://www.naturforvaltning.no/wbch3.exe?p=1932