hundsim
Fra : Sandi

Dato : 24-05-04 16:56

Hej på er alla!
Är ny här, så jag vet inte riktigt hur detta funkar men jag provar

Är det någon som vet nått om hundsim som rehabform? Jag har en golden
hane på snart 2 år som har en slapp höger höftled som han redan har
problem med och jag har funderat på att börja sima med honom men det
är så fasligt dyrt bara och jag vet inte om det är värt det. Är det
nån som vet nått om det här? Har nå tips? Hör gärna av er!
Tackar på förhand!

Fra : Nilleslyst

Dato : 24-05-04 23:12

Hej Sandi
ja, jeg har gode erfaringer med hundesvømning.
Min ældste lab. blev opereret for en ledmus i højre knæled, da hun var 10
mdr. gammel, og så snart trådene var fjernet og såret lægt, begyndte jeg at
gå til svømmetræning med hende hver uge i de næste 3 mdr.
Resultatet blev vældigt godt, hun fik hurtigt trænet muskulaturen op igen,
og nu 3 år efter har hun ingen gener fra knæet.
Jeg har også hørt om hunde med svære hoftedysplasiforandringer på
røntgenfotoet, der svømmetræner en gang om ugen og derved helt undgår
symptomer fra deres syge hofte.
Held og lykke med din Golden retrieverhan!
Anelise

Fra : Pwh

Dato : 25-05-04 08:47

Nilleslyst wrote:
> [...]
> Jeg har også hørt om hunde med svære hoftedysplasiforandringer på
> røntgenfotoet, der svømmetræner en gang om ugen og derved helt undgår

Jeg "tvinger" da også dagligt Tyson til at svømme i Damhussøen, og det
er da primært fordi at det er noget af den bedste træning man kan bruge
til store og tunge hunde, de skal jo ikke slæbe rundt på alle de kg og de
bliver tvunget til rolige bevægelser ude i vandet. Tyson (Lab/Schæfer)
består jo af to racer der er noget plaget af hoftedysplasi, så hellere
forebygge end at heldbrede, jeg håber meget at Angel (Rotte/Lab)
bliver lige så glad for vandet som ham.

/Jens

Fra : Pia J

Dato : 25-05-04 09:48

> bliver tvunget til rolige bevægelser ude i vandet. Tyson (Lab/Schæfer)

Gør de det? Jeg burde lægge nogen svømmefilm/billeder ud af Max i poolen...
(labweiler) Han kan oversvømme hele rummet når han går i gang...

> består jo af to racer der er noget plaget af hoftedysplasi, så hellere
> forebygge end at heldbrede, jeg håber meget at Angel (Rotte/Lab)
> bliver lige så glad for vandet som ham.

Der er en rigtig god chance - men det første halve år plejer de ikke at være
så vilde med det. Til gengæld hopper de nu gerne i midt om vinteren.

Jeg har brugt svømning efter Molly's knæoperation, og det gik rigtig godt,
hendes lårmuskel kom op og blev identisk i størrelse med det raske ben. Hun
bruger det ikke nær så meget ved løb og gang, så vi skal "desværre" i gang
med svømningen igen, da jeg kan se hun skåner det nu.

:Pia

Fra : Pwh

Dato : 25-05-04 10:49

Pia J wrote:

> Gør de det? Jeg burde lægge nogen svømmefilm/billeder ud af Max i
> poolen... (labweiler) Han kan oversvømme hele rummet når han går i
> gang...

Hæ, jo men selv Max kan jo ikke bevæge sig lige så hurtigt i vand som på land.
Tyson prøver da også efter bedste evne at løbe ude i vandet når han skal hente pinde
Men bare det at de bliver båret oppe af vandet skulle værer godt for deres led.

> Der er en rigtig god chance - men det første halve år plejer de ikke
> at være så vilde med det. Til gengæld hopper de nu gerne i midt om
> vinteren.

Tyson var også 1 år gammel før han turde svømme uden at kunne bunde,
men han har også altid været lidt forsigtig af sig mht nye og måske farlige ting
Det er vel i bund og grund en egenskab som også kan holde dem i live ude i naturen.

> [...]
> raske ben. Hun bruger det ikke nær så meget ved løb og gang, så vi
> skal "desværre" i gang med svømningen igen, da jeg kan se hun skåner

Hvorfor desværre, hvis molly er glad for det er det da bare med at få svømmet.

/Jens

Fra : Pia J

Dato : 26-05-04 06:50

> Hvorfor desværre, hvis molly er glad for det er det da bare med at få
svømmet.

Desværre fordi hendes knæ så ikke er blevet 100% i orden - når ikke hun
bruger det er det fordi det generer hende. Ikke at man kan mærke det på
hende, men musklen bliver mindre og jeg fornemmer hun går en anelse
sidelæns.

:Pia

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-05-04 10:46

"Sandi" <sandi_o_ivar@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> är så fasligt dyrt bara och jag vet inte om det är värt det. Är det
> nån som vet nått om det här? Har nå tips? Hör gärna av er!

Svømning er rigtigt godt til genopbygning af muskelmasse, og også bare som
motion. Det som nok gør svømning mest effektivt, uanset hvorfor, er at
hunden kan udnytte, stort set alle muskler på og i kroppen ( ligesom
mennesker ) med mindst mulig belastning af led. Så bare nogle flere ville
svømme med deres hunde, og da gerne selv følge med i baljen.

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 25-05-04 11:00

> bare nogle flere ville svømme med deres hunde, og da gerne selv følge
> med i baljen.
>
> M.V.H.....Benny..

Der er svømning forbudt i Dammeren, eller ville jeg selvfølgelig
hoppe med Tyson ud når han bader i December mnd )

/Jens (der som sædvanligt er fuld af løgn)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-05-04 14:45

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Der er svømning forbudt i Dammeren, eller ville jeg selvfølgelig
> hoppe med Tyson ud når han bader i December mnd )
>
> /Jens (der som sædvanligt er fuld af løgn)

Hej Jens

Glem det, der står ikke svømning forbudt, men badning forbudt, så du lader
bare være med at bade, så er det helt lovligt. Jeg kommer selvfølgelig til
December for at se det

M.V.H..( og stor forventning )...Benny

Fra : Pwh

Dato : 25-05-04 15:00

Benny Mortensen wrote:

> [...]
>
> Glem det, der står ikke svømning forbudt, men badning forbudt, så du
> lader bare være med at bade, så er det helt lovligt. Jeg kommer

LOL LOL

Det vil jeg da forsvarer mig med når jeg næste gang hopper
splitternøgen i Dammeren sammen med Tyson )

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-05-04 16:52

> LOL LOL
>
> Det vil jeg da forsvarer mig med når jeg næste gang hopper
> splitternøgen i Dammeren sammen med Tyson )
>
> /Jens

He He ... Ja ja, det skader jo aldrig at reklamere lidt, var du ikke
også single, så lidt reklame var måske på sin plads )
Nu kan jeg jo godt være movsi, når jeg lige har smidt skrubtudsen ud ???
( til hun(d)etræning ...)

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 25-05-04 17:14

> He He ... Ja ja, det skader jo aldrig at reklamere lidt, var du
> ikke også single, så lidt reklame var måske på sin plads )

> M.V.H.....Benny..

Hæ, det er bare spørgsmålet hvor "stor" reklameværdi der er
tilbage efter en tur i 2-3 grader varmt vand )
Jeg kan vel heller ikke rigtigt kalde mig single efter at Angel er flyttet ind

/Jens