Skærme
Fijala 3554
Indstille skærmens lys/farver
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 24-05-04 12:58

Hej NG.

Jeg har en Medion Fladskærm, hvordan får jeg indstillet den så lys og farver
passer sammen, med det jeg printer ud. Hvis jeg f.eks. har et billede åbent
i Adobe Photoshop Elements, så kan det se godt ud, men når jeg så printer
det ud er det for mørkt, hvad gør jeg?

--
Mvh. Jørgen Nielsen
E-Mail jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-05-04 15:12

Jørgen Nielsen (Jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk) skrev følgende:
> [...]
> billede åbent i Adobe Photoshop Elements, så kan det se godt ud, men
> når jeg så printer det ud er det for mørkt, hvad gør jeg?

Hvis du har Adobe gamma, laver du en skærmprofil med den. Den profil bruger
du så både til skærm og printer.

Og husk at lade være med lige at give den lidt mere lys/kontrast når du en
gang har indstillet den. Så får du bare det bøvl du har nu.

- Martin

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 24-05-04 16:15

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og husk at lade være med lige at give den lidt mere lys/kontrast når du en
> gang har indstillet den. Så får du bare det bøvl du har nu.

++++++++++++++++++++

Hej Martin.

Ja, jeg har Adobe gamma, jeg har lavet en profil til min skærm, men hvordan
bruger jeg den profil til printeren ?

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-05-04 19:00

> [...]
>
> Ja, jeg har Adobe gamma, jeg har lavet en profil til min skærm, men
> hvordan bruger jeg den profil til printeren ?

Hvilken printer? Der må være noget farvestyring i indstillingerne til
printeren. Der kan du vælge din skærmprofil.

- Martin

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 27-05-04 10:43

> Hvilken printer? Der må være noget farvestyring i indstillingerne til
> printeren. Der kan du vælge din skærmprofil.
>
> - Martin
+++++++++++++++++++++++

Hej Martin.

Det er en HP psc 750.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-05-04 00:15

Martin Petersen skrev:

> Der må være noget farvestyring i indstillingerne til
> printeren. Der kan du vælge din skærmprofil.

Du mener altså, at skærmen og printerens farveskala er nøjagtig ens
siden du vil bruge den samme farveprofil til at beskrive dem begge?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 27-05-04 10:44

> Du mener altså, at skærmen og printerens farveskala er nøjagtig ens
> siden du vil bruge den samme farveprofil til at beskrive dem begge?

> [...]
++++++++++++++++++++

Hej.

Hvordan får jeg så indstillet skærm og printer ens ?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-05-04 17:10

Jørgen Nielsen skrev:

> Hvordan får jeg så indstillet skærm og printer ens ?

Planen er, at man har en farveprofil for hver enkelt enhed.
Man har en farveprofil som beskriver scanneren, skærmen,
printeren osv. Ikke to enheder gengiver farver ens og derfor
behøver man farveprofiler til hver enkelt enhed, hvis man
vil arbejde seriøst med farvestyring.

Det er dog sjældent, at der følger farveprofiler med til de
billigste inkjet-printere og hvis der gør, er de sjældent
særlig nøjagtige, men der følger ofte profiler med til de
dyrere printere og specielt Epson er ret gode til at lave
rimelig nøjagtige farveprofiler. Dem der fulgte med til min
Epson-printer er ganske udmærkede og jeg kan ret nøjagtig
forudse på skærmen, hvordan printet kommer til at se ud,
når det kommer ud af printeren, men det er ikke Photoshop
Elements jeg bruger, men derimod Photoshop. Jeg aner ikke
hvilke farvestyringsmuligheder Elements har, så det tør
jeg ikke at kaste mig ud i.

Det vigtigste er skærmen. Når først den er stillet rigtigt,
følger resten som regel med, når først man lige har lært,
hvordan printermenuen i det program man printer ud fra, og
hvordan printerdriveren skal stilles, for det er heller ikke
underordnet. I et program som Photoshop kan du nemt komme
til at stille både Photoshop og printerdriveren til at
farvestyre og så går det galt. Om det samme gælder i Elements,
ved jeg som sagt ikke. Måske ved de noget om det i gruppen

Problemet med et program som Adobe Gamma er, at du ikke har
en chance for at vide, om lysstyrke og kontrast på din skærm
er stillet rigtigt. Øjnene er et meget upræcist måleinstrument.
Det er derfor folk som har brug for nøjagtig farvestyring
investerer i et colorimeter eller spektrofotometer med
medfølgende software til at kalibrere og profilere skærmen med.
Der findes også færdige pakker, som kan profilere både scanner,
skærm og printer, men de koster som regel en mindre formue.
Pakker som kun kan kalibrere og profilere skærme, er derimod
ved at være ret langt nede i pris ifht. hvad de kostede engang.
I dag kan du få dem til et par tusind eller deromkring.
Om det så er noget du vil ofre, ved jeg af gode grunde ikke.

Hvis du vil lære mere om farvestyring, kan jeg anbefale et
kig på: <http://www.pixl.dk/downloads/Farvestyring.pdf> og:
<http://www.pixl.dk/downloads/Monitor_kalibrering_1.1.pdf>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-05-04 20:09

Thomas G. Madsen (nospam@madsen.tdcadsl.dk) skrev følgende:

> Hvis du vil lære mere om farvestyring, kan jeg anbefale et
> kig på: <http://www.pixl.dk/downloads/Farvestyring.pdf> og:
> <http://www.pixl.dk/downloads/Monitor_kalibrering_1.1.pdf>.

Jeg takker for korrektionen. - der er vist noget jeg har misforstået. :)

- Martin

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 29-05-04 18:56

KLIP
> Hvis du vil lære mere om farvestyring, kan jeg anbefale et
> [...]
++++++++++++++++++++++++

Hej Thomas.

De ser gode ud de links, der står meget godt. Takker.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-05-04 20:38

Martin Petersen skrev:

> Jeg takker for korrektionen.

Velbekomme. :)

> - der er vist noget jeg har misforstået. :)

Jeg vil ikke udelukke, at man kan få det til at fungere ved at
bruge skærmprofilen til printeren også, men man skal i så fald
være ekstrem heldig.

--
Hilsen
Madsen