Slangetykkelse på toilet
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 24-05-04 12:47

Hej gruppe

Jeg har købt et TMC eltoilet til båden - men har lidt problemer med
slangetykkelsen. Jeg har hos den "lokale" marina fået at vide at intet under
38 mm slange kan bruges til afløb fra toilet, kan det passe ? Grunden til
min tvivl er at toiletttet er født med 25 mm afgangsstuds, og hvis alt
"lortet" kan komme forbi den studs, så kan det vel også rende den sidste
meter ned til tanken i en 25 mm slange ? Og hvad med vandindtag - er 19 mm
nok her ? (Jeg laver det med vandindtag fra ferskvandstank).

/Ole

Fra : Peter

Dato : 24-05-04 13:48

"Ole Rasmussen" skrev i en meddelelse
> [...]
> meter ned til tanken i en 25 mm slange ? Og hvad med vandindtag - er 19 mm
> nok her ? (Jeg laver det med vandindtag fra ferskvandstank).

Mon ikke dit toilet har en kværn (nogle steder kaldet en Macerator pumpe)
indbygget til "findeling af lort og papir". - Så er det vist meget normalt
med 25 mm.
Indtag på 19 mm er vist også meget normalt.
- Fra ferskvandstank - så må vi da håbe, at det ikke kan løbe baglæns.

Mange hilsener / Peter

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 24-05-04 14:08

"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mon ikke dit toilet har en kværn (nogle steder kaldet en Macerator pumpe)
> indbygget til "findeling af lort og papir". - Så er det vist meget normalt
> med 25 mm.

Lyder godt - har også mistanke om at forhandleren gerne vil tjene lidt
ekstra - det er skisme irriterende at man ikke kan stole på dem !!

> Indtag på 19 mm er vist også meget normalt.
> - Fra ferskvandstank - så må vi da håbe, at det ikke kan løbe baglæns.

Har tænkt lidt over situationen - kan der fåes tilbageløbsventiler i den
størrelse - eller skal der monteres en af de hersens bøjninger der modvirker
hævertvirkningen ? (Tanken bliver ikke brugt til drikkevand, men dog til
vand til madlavningen.)

/Ole

Fra : john lundsgaard

Dato : 24-05-04 15:02

"Ole Rasmussen" <ole@(removethis)vandborgnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
modvirker
> hævertvirkningen ? (Tanken bliver ikke brugt til drikkevand, men dog til

Hej Ole

Ja det må være muligt at få en kontraventil i den størrelse, og det må være
absolut minimum forat sikre mod "kedelige" sager i ferskvandet.

Som Peter også giver udtryk for, så synes jeg det er lidt beetænkeligt at
koble de to systemer sammen..

Men du bliver nødt til at fortælle mig hvorfor du vil sejle rundt med vand i
en tank til at skylle toilettet med, når vandet er lige ved hånden.
Det eneste fornuftige ) argument jeg sådan lige kan se er for at slippe
for en skroggennemføring, men så kan du overveje at koble på den
gennemføring du alligevel sikkert har til motorens kølevand.

Hilsen John

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 24-05-04 15:31

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for en skroggennemføring, men så kan du overveje at koble på den
> gennemføring du alligevel sikkert har til motorens kølevand.

Det var nu mest for at undgå korrosion af toiletpumpe og holdingtank - når
nu vi har ferskvand i overflod i forvejen .

/Ole

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-05-04 16:18

Når du går forbi en person der nyser, så kan man blive smittet. De små krybs
evner til at komme uheldige steder er ganske imponerende. Jeg tvivler på der
findes en ventil der er tæt nok.

Jeg synes bestemt ikke om tanken. - og hvorfor vil du passe bedre på dit
toilet end på dit eget helbred ??

/Bjarke

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 24-05-04 21:17

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> men så kan du overveje at koble på den
> gennemføring du alligevel sikkert har til motorens kølevand.

Lyder jo som en rigtig god ide - men hvordan sørger jeg lige for at motoren
ikke bare suger luft gennem toilettet ? (kontraventil ? - men hvordan sikrer
jeg så at både toilet og motor får vand, og at de ikke "tømmer" hinanden ?)
Og kan en "normal" pumpe trække vand til gennem ca. 5 meter slange ?

Som I nok kan se er jeg helt ny mht. renovering af båd, så tingene skal
nogle gange skæres lidt ud i pap

På forhånd tak for jeres input.

/Ole

Fra : Peter

Dato : 24-05-04 22:26

> [...]

> Og kan en "normal" pumpe trække vand til gennem ca. 5 meter slange ?
>
> Som I nok kan se er jeg helt ny mht. renovering af båd, så tingene skal

Tjaeeee, Ole - det er nok ikke mange der har erfaringer
med at dele lokumsskylninger med motorens kølevand.
- Så du er nok lidt på egen hånd her.
Men hvis vi nu går ud fra, at du ikke har planer om at skylle
lokum med ferskvandskølingen (det ville hurtigt få en ende),
så er det jo stadig saltvand du hiver igennem.

Det enkleste (som tit er det bedste på en båd), vil nok være
et separat indtag til lokumsskyl.

Mange hilsener / Peter

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 26-05-04 09:18

> Det enkleste (som tit er det bedste på en båd)

Det er det jeg vil kalde et guldkorn . Efter at have tænkt lidt over din
bemærkning må jeg jo give dig ret - hvorfor gøre det mere besværligt end det
skal være ? Løsningen bliver et skyllevandsindtag lige ved toilettet (evt. i
form af en billig 50l's vandtank...), direkte udledning til septiktank over
vandlinien, der jo på den måde er selvtømmende til søen... tadaaa, ingen
ventiler, ingen trevejshaner, kun enkelte slanger og en masse penge sparet
.
Tak for det Peter !

/Ole