Hvordan fjernes/undlades vandret scroll i ~
Fra : Miss007

Dato : 24-05-04 12:21

Hvis jeg har en iframe, hvordan undlader jeg så, at den automatisk laver
vandret scroll? Lodret er ligemeget, men det irriterer mig, at der er
vandret scroll selv om indholdet IKKE går til kanten. Har prøvet med at
sætte indholdet i en tabel der kun er 90% i bredden.

Mener det er et eller andet man skriver i BODY tag'et??
Jeg har prøvet med denne:
framen.

--
Miss007 - Trine

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-05-04 12:35

Miss007 skrev:

> Hvis jeg har en iframe, hvordan undlader jeg så, at den
> automatisk laver vandret scroll?

Må vi se din side. Det er svært at hjælpe uden.

Se evt <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : G

Dato : 24-05-04 13:07

> Må vi se din side. Det er svært at hjælpe uden.

Jeg har præcis samme problem. Jeg ønsker ikke den automatiske
vandrette scroll i min iframe, eksempel kan ses her:
http://www.zebra-pro.dk/WEB_BETA

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Miss007

Dato : 24-05-04 13:13

Min side er ikke på nettet endnu...Så i kan ikke se den, desværre. Håber der
er nogen der kan hjælpe.

Har lavet det i Dreamweaver MX 2004.

--
Miss007 - Trine

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-05-04 13:19

Miss007 skrev:

> Min side er ikke på nettet endnu...Så i kan ikke se den,
> desværre.

Har du ikke adgang til at lægge en foreløbig version op et sted.

Det er som nævnt meget vanskeligt at hjælpe uden at kunne se din
side online.

NB: Det er svært at se hvem du svarer og hvad du svarer på når du
ikke citerer noget. Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Miss007

Dato : 24-05-04 13:42

> NB: Det er svært at se hvem du svarer og hvad du svarer på når du
> ikke citerer noget. Læs gerne min signatur.

Sorry, jeg kan jo godt, den smuttede bare lige denne ene gang

--
Miss007 - Trine
8500 Grenå

Fra : Miss007

Dato : 24-05-04 13:45

> Har du ikke adgang til at lægge en foreløbig version op et sted.

Desværre ikke

> Det er som nævnt meget vanskeligt at hjælpe uden at kunne se din
> side online.

Troede bare at der var en ganske enkelt metode, så man kunne komme af med
det. Jeg finder nok selv ud af det, det plejer jeg. Så pyt med det. Ville
bare være smartere, hvis der var en der lige vidste det

--
Miss007 - Trine

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-05-04 13:19

G skrev:

> Jeg har præcis samme problem. Jeg ønsker ikke den automatiske
> vandrette scroll i min iframe, eksempel kan ses her:
> http://www.zebra-pro.dk/WEB_BETA

Jeg vil tro at du kan fjerne scrollbaren ved at sætte margin til 0
på html og body i iframedokumentet (iframe_side1.htm).

NB: Din kode er meget svær at overskue fordi du bruger mange -
temmelig mange - indlejrede tabeller. Jeg vil tro (håbe) at
Dreamweaver kan sættes til at opbygge sider på en pænere måde.

Se evt. følgende postkort:
<http://www.lazycat.org/postcards/tables.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : G

Dato : 24-05-04 13:37

> Jeg vil tro at du kan fjerne scrollbaren ved at sætte margin til 0
> på html og body i iframedokumentet (iframe_side1.htm).

Ok, så jeg skal indsætte følgende:
marginwidth="[1]"
Hvor helt præcis?

> NB: Din kode er meget svær at overskue fordi du bruger mange -
> temmelig mange - indlejrede tabeller. Jeg vil tro (håbe) at
> Dreamweaver kan sættes til at opbygge sider på en pænere måde.

Ja jeg ved det og jeg skammer mig, at jeg endnu ikke har givet mig
selv tid til at CSS layoute

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-05-04 13:45

G skrev:

> Ok, så jeg skal indsætte følgende:
> marginwidth="[1]"

Nej. Du skal indsætte

html{ margin: 0px; border: none; }

Border-definitionen er tilføjet fordi det også nogle gange giver
bøvl i iframesammenhæng.

> Hvor helt præcis?

En af de tre måder der er vist her:
<http://html.dk/tutorials/css/lektion2.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : G

Dato : 24-05-04 14:04

> html{ margin: 0px; border: none; }

Måske jeg er helt ved siden af nu, men.....
Jeg har nu indsat følgende i min 'iframe_side1.htm' :

   html{ margin: 0px; border: none; }

Men det virker ikke, hvad gør jeg mon galt?

Fra : Miss007

Dato : 24-05-04 14:59

> html{ margin: 0px; border: none; }

Virker heller ikke her hos mig!

--
Miss007 - Trine

Fra : Gitte

Dato : 24-05-04 15:08

Miss007 wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Virker heller ikke her hos mig!
>
> --
> Miss007 - Trine

Det var da altid en trøst Så må vi håbe den flinke Jens kan
hjælpe os

Fra : from south

Dato : 24-05-04 19:27

Hej Gitte.
"Gitte" <g_brinck@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[snip]
> Det var da altid en trøst Så må vi håbe den flinke Jens kan
> hjælpe os

Det kan han sikkert.
Men du er sikkert mere hjulpet, hvis du tager et par timers tid på
www.hjemmesideskolen.dk på de sider forklarer Erik så alt bliver en leg,
dog mest det med html og css. Prøv det, du vil aldrig fortryde. Mvh knud

Fra : Gitte

Dato : 25-05-04 14:45

> www.hjemmesideskolen.dk

Tak for det gode link

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-05-04 13:48

Miss007 skrev:

> Desværre ikke

Det ser ud til at du er TDC-kunde. Så vidt jeg husker følger der
noget hjemmesideplads med deres netabonnementer. Men jeg ved
desværre ikke mere om det.

> Troede bare at der var en ganske enkelt metode, så man kunne
> komme af med det. Jeg finder nok selv ud af det, det plejer
> jeg.

Du kan jo følge med i kommentarerne til "G" - der tilsyneladende
har samme problem. Det kan jo være at du kan bruge den løsning vi
(forhåbentlig) finder til hende.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-05-04 15:05

G skrev:

> Måske jeg er helt ved siden af nu, men.....
> Jeg har nu indsat følgende i min 'iframe_side1.htm' :

> html{ margin: 0px; border: none; }

Ikke i den version der ligger online -
<http://www.zebra-pro.dk/WEB_BETA/iframe_side1.htm>

Prøv at lægge dit forsøg online (det er generelt en god ide).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Gitte

Dato : 24-05-04 15:13

> Ikke i den version der ligger online -
> <http://www.zebra-pro.dk/WEB_BETA/iframe_side1.htm>

Den er nu opdateret og uploadet, så nu indeholder den:

   html{ margin: 0px; border: none; }

men desværre stadig med vandret scrollbar

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-05-04 16:04

Gitte wrote:
> Den er nu opdateret og uploadet, så nu indeholder den:

> html{ margin: 0px; border: none; }

På siden http://www.zebra-pro.dk/WEB_BETA/iframe_side1.htm har du defineret
scrollbar, hvis der ikke er mindst de 803 pixels til rådighed. Sæt evt. i
stedet bredden til 100%.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-05-04 15:48

Gitte skrev:

> men desværre stadig med vandret scrollbar

Ah - nu faldt tiøren.

Problemet ligger i din breddeangivelse på tabellen:

- i forhold til breddeangivelsen på iframe-elementet:

<iframe ... width="803">

Det levner ikke plads til at der er margen på tabellen, evt.
padding på body mv.

Sæt i stedet width="100%" på tabellen i iframe-dokumentet - så
optager den kun den plads der er til rådighed.

NB: Du bør overveje at validere koden på dine sider. Der er ikke
mange fejl, men det at der i det hele taget er fejl kan have
betydning hvis siden pludselig begynder at drille. Her er et par
links om validering:

Hvordan: <http://www.html-faq.dk/1005.asp>
Hvorfor:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>
En anden side om hvorfor: <http://validator.w3.org/docs/why.html>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Gitte

Dato : 25-05-04 14:48

> [...]
> sætte indholdet i en tabel der kun er 90% i bredden.
>
> Mener det er et eller andet man skriver i BODY tag'et??

Nu har jeg løst det vha. flinke folk. Here goes:

Sæt dette i dit <body> tag:
style="overflow-x:hidden; overflow-y:auto"

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-05-04 14:56

Gitte skrev:

> Nu har jeg løst det vha. flinke folk. Here goes:
>
> Sæt dette i dit <body> tag:
> style="overflow-x:hidden; overflow-y:auto"

Det er selvfølgelig en mulighed - men jeg synes alligevel at du
skulle fjerne årsagen til scrollbaren i stedet for bare at skjule
den. Som både Erik og undertegnede påpegede i går (16:48 og 17:03)
skyldes scrollbaren at du har defineret tabellens bredde i
iframedokumentet til 803 pixels - samme bredde som der er defineret
for selve iframen. Da der også går plads til margener mv. er
normalt ikke 803 pixels til rådighed inde i en iframe der er 803
pixels bred. Se evt. css-tutorialens afsnit om boksmodellen:
<http://html.dk/tutorials/css/lektion9.asp>.

Hvis du definerer bredden på tabellen til 100%, vil scrollbaren
også forsvinde. Ved alene at skjule scrollbaren kan
iframedokumentet stadig skubbes internt i rammen - prøv fx at
markere noget tekst i iframen og trække mod højre.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Gitte

Dato : 26-05-04 12:29

> [...]
> iframedokumentet stadig skubbes internt i rammen - prøv fx at
> markere noget tekst i iframen og trække mod højre.

Hejsa, du har fuldstændig ret. Jeg havde bare ikke tænkt sådan.
Nu har jeg lavet det korrekt og sat min tabel til 100 %
Tusind tak for din meget flinke, effektive og hurtige hjælp.
God pinse!

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-05-04 16:19

Gitte <g_brinck@hotmail.com> skrev :

>Sæt dette i dit <body> tag:
>style="overflow-x:hidden; overflow-y:auto"

Er ikke valid css og bør derfor ikke bruges og kun understøttet i
IE.

Man skal fjerne årsagen, ikke skjule den.
--
Knud
http://hjemmesider.frac.dk

Fra : Gitte

Dato : 26-05-04 12:30

> Er ikke valid css og bør derfor ikke bruges og kun understøttet i
> IE.

Hvordan kan man vide om sin CSS er valid?
Kun ved at validere eller er der et godt tip?

Fra : Miss007

Dato : 26-05-04 07:58

> Nu har jeg løst det vha. flinke folk. Here goes:
>
> Sæt dette i dit <body> tag:
> style="overflow-x:hidden; overflow-y:auto"

Løste desværre ikke mit problem
Så selv om vores problemer lyder ens, er de det åbenbart ikke.

Tror hellere jeg må gå væk fra Dreamweaver MX, det er åbenbart skod på mange
punkter. Øv!

--
Miss007 - Trine

Fra : Gitte

Dato : 26-05-04 12:42

> Tror hellere jeg må gå væk fra Dreamweaver MX, det er åbenbart skod på mange
> punkter. Øv!

Et godt råd: Lad være!
Dreamweaver er uden sammenligning den bedste HTML editor.
Adobes GoLive nærmer sig, og kan selvfølgelig være et alternativ.
Se evt. denne artikel om sammenligningen Macromedia vs. Adobe:
http://www.digital-web.com/articles/battle_of_the_wysiwygs/

/Gitte

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-05-04 08:58

Miss007 skrev:

> Løste desværre ikke mit problem

Prøv at se om de kommentarer Knud og undertegnede gav til samme
indlæg ikke kan hjælpe dig.

> Tror hellere jeg må gå væk fra Dreamweaver MX, det er åbenbart
> skod på mange punkter. Øv!

Det synes jeg nu er en lidt hastig konklusion. Dreamweaver er et af
de mest avancerede webredigeringsprogrammer på markedet. Men uanset
hvilket program man benytter, er det en god ting at vide lidt om
betydningen af de koder der generes i html-filerne. Det kan være
essentielt hvis man skal finde årsagen til "mærkelige"
visningsproblemer som det aktuelle med vandret scrollbar.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Miss007

Dato : 26-05-04 09:17

> [...]
> essentielt hvis man skal finde årsagen til "mærkelige"
> visningsproblemer som det aktuelle med vandret scrollbar.

Måske en hastig konklusion, ja!

Men jeg har tidligere arbejdet meget i FP2000-2002-2003 osv, og der havde
jeg ikke samme typer problemer. Jeg var bare træt af alle de ekstra
unødvendige koder der røg ind, det synes jeg ikke dreamweaver gør i samme
omfang.

Indholdet i min iframe er sat ind i en tabel der er 100% i bredden, så det
er ikke fordi min tabel er for bred. Undlader jeg at sætte mine
tekster/billeder (ja indhold) i en tabel, så er der stadig vandret scroll.
Man tænker og prøver sig frem og bliver snart gråhåret

--
Miss007 - Trine

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-05-04 09:55

Miss007 wrote:

> [...]
> havde jeg ikke samme typer problemer. Jeg var bare træt af alle de
> ekstra unødvendige koder der røg ind, det synes jeg ikke dreamweaver

Den seneste FP skulle efter sigende ikke lave alle de unødvendige koder (jeg
har ikke selv prøvet den). Personligt er jeg meget glad for Stone's
WebWriter, der laver fin valid kode, er på dansk og er gratis for private.
Den har også mulighed for at editere i grafisk miljø (WYSIWYG).
www.stoneware.dk

> [...]
> tekster/billeder (ja indhold) i en tabel, så er der stadig vandret
> scroll. Man tænker og prøver sig frem og bliver snart gråhåret

Måske du skulle overveje at lægge dit foreløbige arbejde ud, så vi kan se på
det.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-05-04 12:47

Gitte skrev:

> Hvordan kan man vide om sin CSS er valid?
> Kun ved at validere eller er der et godt tip?

Det er klart det letteste at lade en validator tjekke den. Man kan
i princippet godt selv validere den, ved at tjekke hver eneste
linje i forhold til css-specifikationen, men en css-validator kan
gøre det samme arbejde hurtigere og mere sikkert.

Dog kan css-validatoren kun tjekke for om syntaksen er i orden -
den opdager ikke problemer med uhensigtsmæssig brug af css.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Miss007

Dato : 10-06-04 14:56

andre skulle støde ind i samme problem med Dreamweaver, så er dette
løsningen. Tænk, Frontpage laver ikke samme fejl, selv ikke, hvis man bruger
samme kode, så der er noget lusk ved Dreamweaver

--
Miss007 - Trine
8500 Grenå

:.: Mobil: Nokia 6230 (hvid)
:.: Teleselskab: TDC
:.: Ved E-mail kontakt: miss@abc.dk (fjern a og b)

Fra : jopa

Dato : 10-06-04 22:42

Miss007 <miss@abc.dk> skrev bla:

Hvad svarer du på ?
Nedenstående er en rigtig god side at læse

Mvh. John
www.jp-web.dk
www.johns-web.dk

Fra : Miss007

Dato : 11-06-04 07:24

> Hvad svarer du på ?
> Nedenstående er en rigtig god side at læse
>
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Så vidt jeg kan se, så svarer jeg under: "Hvordan fjernes/undlades vandret
scroll i iframe?"
Så jeg forstår ikke dit angreb?

Tag dog en slapper, doh!

Fra : Jeppe Uhd

Dato : 11-06-04 07:39

Miss007 wrote:

> Så vidt jeg kan se, så svarer jeg under: "Hvordan fjernes/undlades
> vandret scroll i iframe?"
> Så jeg forstår ikke dit angreb?
>
> Tag dog en slapper, doh!

Det ville nok være en god idé at -kigge- på den side alligevel...

Måske endda http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html

--
MVH Jeppe Uhd - NX http://nx.dk
Webhosting for nørder og andet godtfolk

Fra : Miss007

Dato : 11-06-04 07:51

> Det ville nok være en god idé at -kigge- på den side alligevel...
>
> Måske endda http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html

Få dig et liv makker

Har du andre spydige kommentarer? Så kom med dem, det er ret underholdende,
ja nærmest som at få kastet en masse jokes i nakken

Fra : Kristian Thy

Dato : 11-06-04 09:37

Miss007 uttered:
> Få dig et liv makker
>
> Har du andre spydige kommentarer? Så kom med dem, det er ret underholdende,
> ja nærmest som at få kastet en masse jokes i nakken

*plonk*

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Jeppe Uhd

Dato : 11-06-04 10:24

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-06-04 15:28

Miss007 skrev:

> Få dig et liv makker
>
> Har du andre spydige kommentarer? Så kom med dem, det er ret underholdende,
> ja nærmest som at få kastet en masse jokes i nakken

*plonk*

/Jesper Brunholm

Fra : jopa

Dato : 11-06-04 10:16

Miss007 <miss@abc.dk> skrev bla:

> Så vidt jeg kan se, så svarer jeg under: "Hvordan fjernes/undlades
> vandret scroll i iframe?"
> Så jeg forstår ikke dit angreb?
>
> Tag dog en slapper, doh!

Hmm det er såmænd blot en høflig henstilling om ikke at klippe det bort du
svarer på så er det lettere at overskue de enkelte indlæg.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-06-04 09:08

Miss007 skrev:

> Så vidt jeg kan se, så svarer jeg under: "Hvordan
> fjernes/undlades vandret scroll i iframe?"

Det er god skik at citere lidt af det indlæg man svarer på - det
gør det lettere at se sammenhængen til de tidligere indlæg.

I dit tilfælde står spørgsmålet godt nok i emnet, men det er stadig
en god ide at citere. Emnefeltet er ikke nødvendigvis "lige ved
hånden" når man læser et indlæg (husk at der er mange forskellige
måder at læse usenetgrupper på).

Noget helt andet er at den løsning du angiver er symptombehandling
- det vil sige at du skjuler problemet i stedet for at fjerne
årsagen til det. Men hvis det ikke vil lykkes på andre måder, er
det jo bedre end ingenting. Husk blot at tjekke om det også virker
i andre opsætninger (browser/os/opløsning) end din egen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Miss007

Dato : 11-06-04 13:13

> Det er god skik at citere lidt af det indlæg man svarer på - det
> gør det lettere at se sammenhængen til de tidligere indlæg.

Jeg skrev såmen bare i mit eget indlæg, bare af høflighed, hvis nogen skulle
ønske samme problemløsning, at så var svet der.

> [...]
> en god ide at citere. Emnefeltet er ikke nødvendigvis "lige ved
> hånden" når man læser et indlæg (husk at der er mange forskellige

Ok, det var jeg ikke klar over.

> [...]
> det jo bedre end ingenting. Husk blot at tjekke om det også virker
> i andre opsætninger (browser/os/opløsning) end din egen.

Ja, i dette tilfælde var det også fordi Dreamweaver reagerer anderledes over
for iFrames, end f.eks. Frontpage. Selv samme kode får iFrame vist korrekt,
når man sætter den ind i Frontpage. Jeg leger lidt med både Frontpage,
GoLive og Dreamweaver. På min arb. plads har jeg desværre kun Dreamweaver
Hver program har sine styrker/svagheder. Holder man sig til HomeSite, så
går man ikke helt galt i byen

Fra : jopa

Dato : 11-06-04 16:17

> Ok, det var jeg ikke klar over.

Derfor var der flere der gjorde dig opmærksom på det og de fik blot en
møgspand i hovedet.
Du skylder dem en undskyldning specielt hvis du med tiden for brug for
yderligere hjælp.

God weekend

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-06-04 15:10

Miss007 skrev:

> Jeg skrev såmen bare i mit eget indlæg,

Det er jeg klar over - men man kunne ikke se at det var dit eget
indlæg du svarede på (medmindre at man hiver det gamle indlæg
frem).

> bare af høflighed, hvis nogen skulle ønske samme problemløsning,
> at så var svet der.

- og lige for at slå det fast med syvtommersøm: det er en rigtig
god ide at fortælle når man finder en løsning selv, præcis som du
har gjort. De kommentarer der er på indlægget går på formen, ikke
på indholdet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen