Surf casting
Fra : Kim Jensen

Dato : 23-05-04 20:35

Har lige fået en 14 fods surf stang med en kastevægt op til 250 gram, og et
Ambassadeur 6500 ProRocket CS. Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg
bedst indstiller den mekaniske bremse på et sådan hjul, hvis man forestiller
sig man har en kastevægt på ca. 150 gram?

Mvh.

Kim

Fra : Posten

Dato : 23-05-04 21:10

Hej Kim.

Desværre er vores hjemmeside www.surfcastingklub.dk ikke oppe at køre i
øjeblikket. Men hold øje med den. Om højst en 3 uger er der udvikling. Der
finder du mange gode informationer. Og vil du vide mere er du velkommen til
at kontakte os.

Og nu til dit spørgsmål. Med 150 gr. og fx. et forfang med 2 ormekroge,
stiller du den mekaniske bremse, så du lige akkurat kan fornemme, at en
minimal sidebevægelse af spolen, er mulig. Altså slet ingen mekanisk bremse
ved linetykkelse 0,30 og opefter. Bare de 2 centr. klodser der sidder
standard.

Husk slagline 6-8 omg. på hjulet ved kast, og min. 0,60 mm. Til
turneringsbrug kræves 0,75 slagline ved 150 gr. Men ved hjul med linefører,
kan slaglineknuden være voldsom på de tykkeste liner.

Tag i øvrigt de 250 gr. kastevægt med et gran salt. Få stænger magter det
ordentligt ved powerkast. De 150 gr. er et fornuftigt valgt udgangspunkt.

God fornøjelse
Anders

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 24-05-04 15:02

scripsit "Posten" <apostfjern@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Husk slagline 6-8 omg. på hjulet ved kast, og min. 0,60 mm. Til
> turneringsbrug kræves 0,75 slagline ved 150 gr. Men ved hjul med
linefører,
> kan slaglineknuden være voldsom på de tykkeste liner.

Hmmm jeg har lige genfundet min barndoms surfstang til molefiskeri indtil
blæseriet lægger sig. Jeg fisker med et fastspolehjul monteret med
henholdsvis kraftig fletline (som jeg også bruger til dørgefiskeri) og 0.50
nylon. I begge tilfælde uden slagline og jeg har foreløbig ikke oplevet
andre problemer end maltrakteret pikhud på kastefingeren . . . hvad gør
slaglinen?

--

¸.·´¯)
)><((((º> ´\

Fra : Posten

Dato : 24-05-04 23:07

-
I begge tilfælde uden slagline og jeg har foreløbig ikke oplevet
> andre problemer end maltrakteret pikhud på kastefingeren . . . hvad gør
> slaglinen?

0,50 nylon kan vel også kaldes slagline. Slaglinen er der fordi du med den
rigtige kasteteknik og 150 gr. river en normal fiskeline over. Behersker du
kasteteknikken (små 200 m eller mere) siger en god regel om slagline 10 *
kastevægt i oz = brudstyrke i pounds. Ved 150 gr. er det så brudstyrke ~ 25
kg.

Anders

Fra : Kim Jensen

Dato : 24-05-04 23:05

Hej Anders

Tak for de gode råd omkring slagline m.m. Den indstilling af den mekaniske
bremse du anbefaler, kræver den ikke en næsten magisk tommelfinger for at
undgå en fuglerede?? Og hvilken type forfang og agn vil du anbefale til
almindeligt fiskeri eftertorsk og flade??

Mvh.

Kim

Fra : Posten

Dato : 27-05-04 14:49

Hej Kim.

Nej der kræves blot, at du stopper spolen med tommelen ved nedslaget. Den
tunge kastevægt gør netop, at spolen (og især med linefører) bremses nok af
centrifugalklodserne.

Vedrørende forfang kan du bruge et almindeligt paternoster, men husk at
linen igennem riggen til loddet skal have samme kaliber som slaglinen.
Krogtavserne kan så godt være tyndere.

Bedste universalagn er nok børste- og sandorm. Men også alm frosne pillede
rejer gør det godt. De skal dog omvikles med "bait elastic" for ikke at
falde af i kastet. Bait elstic er en tynd elestik tråd. Kan købes i
syforretninger som strømpeelastik.

Men check jævnligt på vores hjemmeside, vi er ved at få skred i den, og her
kommer også eksempler på forfang.

Studer også disse sider.

http://www.veals.co.uk/
http://home.wanadoo.nl/escort/introuk.htm