reperation af hul i glasfiber skrog
Fra : KARSTEN ROURSGAARD

Dato : 23-05-04 17:00

Hej
Jeg har nogle huller efter et påhængsmotorbeslag som jeg skal have lappet.
Hvordan gør man det smartest, og naturligvis bedst!
Hilsen
Karsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-04 17:45

Uheldigvis faldt KARSTEN ROURSGAARD over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Jeg har nogle huller efter et påhængsmotorbeslag som jeg skal have
> lappet. Hvordan gør man det smartest, og naturligvis bedst!

Vask grundigt med grundrens, også i hullerne. (en flaskerenser )
Fedt af med acetone eller lign.
Slib godt og grundigt rundt om hullerne, og slib gerne lidt ned til
fiberen. Rens igen med acetone.

Fyld hullerne ud med en epoxy spartelmasse, f.eks. Hempels epoxy
filler. Alternativt brug en polyester masse. Lad tørre og slib igen.
Fedt af igen og spartel endnu en gang. Fortag proceduren, indtil du
har et resultat, du vil være bekendt. Slut af med en primer og
passende maling/lak

Sæt tape over hullerne indefra, så massen ikke sprøjter ud, når du
spartler.

Du bør *ikke* bruge een-komponents spartelmasse, som Hempels Unifiller
og lignende. Det skal være to-komponent. Harald Nyborg har en på
tilbud netop nu. Den er sikkert glimrende.

Det er den bedste måde, men du kan også gøre som min kammerat: Han
satte otte rustfrie bolte med store skiver syltet ind i sikafleks

Ikke kønt, men hurtigt! www.tersgov.dk/panser.jpg

Billedet er voldsomt forstørret, så kvaliteten er ikke så fin.

Claus

Fra : Jørgen Holmgaard

Dato : 23-05-04 18:45

Ka' vi dog ikke snart blive fri for disse: Uheldigvis faldt KARSTEN
ROURSGAARD over tastaturet og skrev derved
følgende:
Det er ikke til at holde ud længere !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-05-04 18:51

"Jørgen Holmgaard" <holmgaard@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ka' vi dog ikke snart blive fri for disse: Uheldigvis faldt nnnnnnnnn
> nnnnnnnnnnn over tastaturet og skrev derved.

Tjaeee .. jeg ved godt, hvad der er værst, skulle jeg vælge mellem at pege
fingre af CT´s eller dit indlæg.

PS: Ved du en hujende fis om reperation af hul i et glasfiberskrog..?

Hr. Bjørn

Fra : Jørgen Holmgaard

Dato : 23-05-04 18:56

Til Claus: "STOP DET NU!"

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-05-04 19:01

> Til Claus: "STOP DET NU!"

Hop i havnen.

Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-05-04 19:05

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> "Jørgen Holmgaard" <holmgaard@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hop i havnen.

Sorry ... hop i Furesøen.

PS: Du er 8 år ældre ned jeg, så du burde bedre kunne styre dit temperament.

Hr. Bjørn

Fra : Jørgen Holmgaard

Dato : 23-05-04 19:10

Tja!

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-05-04 19:16

"Jørgen Holmgaard" <holmgaard@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tja!

Det vigtigste må da være et godt svar og det synes jeg det var (CT´s).

PS: Er vandet ellers ved at have anstændig badevandstemperatur..det er jo et
yderst skønt område..?..

Hr. Bjørn

Fra : Jørgen Holmgaard

Dato : 23-05-04 19:24

Tak for interessen! Vorherre bevares.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-04 19:28

Uheldigvis faldt Jørgen Holmgaard over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Tak for interessen! Vorherre bevares.

Beklager, men jeg har altså ikke tid til at bevare jer alle!

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-05-04 19:42

Det er heller ikke hverken mange eller meget i denne tråd der er værd at
beVare .... <smile>

/Bjarke

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-05-04 19:34

"Jørgen Holmgaard" <holmgaard@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tak for interessen! Vorherre bevares.

Velbekomme ... og til det sidste ... se her er du jo nok tættere på at have
brug for det .... end jeg.!!

Hr. Bjørn

Fra : Jørgen Holmgaard

Dato : 23-05-04 19:05

Har du et håndklæde?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-05-04 19:08

"Jørgen Holmgaard" <holmgaard@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har du et håndklæde?

Skal det være i strandstørrelse..?...

Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-04 19:08

Uheldigvis faldt Jørgen Holmgaard over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Til Claus: "STOP DET NU!"

www.usenet.dk

Der kan du lære en masse, bl.a. hvordan man citerer korrekt og ellers
begår sig i nyhedsgrupperne!

Så før du har læst, forstået og efterlevet det, så bør du nok stikke
piben ind!

FUT dk.admin.netikette

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-04 19:19

Uheldigvis faldt Bjørn Jørvad over tastaturet og skrev derved
følgende:

> PS: Ved du en hujende fis om reperation af hul i et
glasfiberskrog..?

Det burde han da gøre, nu han har læst mit svar!

Claus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-05-04 19:27

KLIP

> Det burde han da gøre, nu han har læst mit svar!

Jeg synes også, dit svar er fint.

Har selv leget en del med glasfiber ifbm. RC modelflyvning.

Det er yderst vigtigt at fjerne harpikslaget med enten acetone eller
lignende med meget kraftig opløsningsmiddel.

Der skal som du skriver, også slibes godt ellers vil lortet ikke hæfte..

PS: Jeg har endnu til gode at lave hul i jollens skrog.

Hr. Bjørn

Fra : Peter Andreasen

Dato : 23-05-04 19:59

Heldigvis :) faldt Claus over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
>
> Fyld hullerne ud med en epoxy spartelmasse, f.eks. Hempels epoxy
> filler. Alternativt brug en polyester masse. Lad tørre og slib igen.

Et relateret spørgsmål: Jeg har fået ovenstående procedure anbefalet i forbindelse med
udskiftning af mine faldspil i ruftaget på min L23. Problemet er at de nye spil
(naturligvis, fristes man til at sige) har et andet antal bolte en de gamle.
Anbefalingen gik på at lave en epoxy filler udfyldning som Claus har beskrevet, og
derefter montere de nye spil i den 'reparerede' glasfiber. Jeg er en smule bekymret for om
det vil holde? Er hærdet epoxy-filler lige så solidt som glasfiber?

P.s. det skal tilføjes at jeg blev rådet til 'fræse' / 'forsænke' hullerne på begge sider, så
filleren fik et større areal af glasfiber at fæstne til.

- Peter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-05-04 20:17

"Peter Andreasen" <pandr@pandr.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er hærdet epoxy-filler lige så solidt som glasfiber?

Det vil jeg bestemt ikke mene en filler er.

Som RC-pilot køber vi ikke en færdig filler, men laver den selv af
2-komponent epoxy samt micro-balloner (pulveriseret glasfiber).

Hvis du undersænker og borer huller op, kan jeg tænke mig den foreslåede
løsning er holdbar, da du laver en "bøsning" med flanger.

Men stadig, jeg kan ikke tro styrken kommer op (tilnærmelsesvis) på en
korrekt udført rep med væv og hele pibetøjet.

Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-04 20:39

> [...]

> Som RC-pilot køber vi ikke en færdig filler, men laver den selv af
> 2-komponent epoxy samt micro-balloner (pulveriseret glasfiber).

Hempels Epoxyfiller er ganske stærk, den er lavet til formålet. Men
det er klart, at West epoxy er meget stærkere. men til hans formål er
det hip som hap. Sålænge massen ikke er så skrøbelig, at den kan mases
sammen, så skal det nok holde. Husk, at mange ruftag er slet ikke
massive, de har enten balsa eller en skumkerne som distancemateriale.

Endelig vil jeg ikke anbefale microballoner til andet end
spartelmasse. Fidusen ved microballoner er, at de er *hule* og derved
fylder meget - deraf navnet "balloner". Der er ikke så god styrke i
dem, som der er i andre fortykkelsesmidler, fordi deres formål er at
fylde. Men de er ok til spartelmasse.

Der findes andre produkter, som er langt bedre. Der er naturligvis de
specifikke West additiver, og så er der et generelt produkt, som er
godt til at fortykke med. Pokker tage mig, om jeg kan huske navnet
lige nu, men i bådebygger kredse går det under betegnelsen "sne". Det
er et ultrafint hvidt kunststof og det er rigtigt godt, både til at
forstærke og til at spartle med. Det kan bruges både til polyester og
epoxy.

Claus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-05-04 20:44

KLIP

I stand corrected...

> [...]
> er et ultrafint hvidt kunststof og det er rigtigt godt, både til at
> forstærke og til at spartle med. Det kan bruges både til polyester og

Det kan jeg heller ikke, men jeg har en stor bøtte af det ude i hobbyrummet.

Du skal bestemt ikke nyse ned i dåsen..

Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-04 20:46

> [...]
følgende:

> Det kan jeg heller ikke, men jeg har en stor bøtte af det ude i

Ved du hvad det hedder?

Hvor har du egentlig købt det? Jeg plejede at købe mit i løs vægt hos
et væft, som desværre nu er lukket. Til almindeligt brug, der er West
additiverne alt for dyre...

Forresten kan lige lige afslutte med, at microballoner i reglen er grå
eller mørke og mange gange tungere end "sne".

Claus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-05-04 20:59

KLIP

> Ved du hvad det hedder?

Nope ... det er omhældt fra en meget større bøtte/sæk.

> Hvor har du egentlig købt det?

Vi køber en del epoxy/glasfiber produkter her:

http://www.avionic.dk/

> Forresten kan lige lige afslutte med, at microballoner i reglen er grå
> eller mørke og mange gange tungere end "sne".

Jeg har så aldrig set grå eller mørke microballoner.

Måske vi blot kalder "sneen" noget forkert, for pulveret er snehvidt.

Du skal kigge under 'Produkter' og herefter 'Epoxy & Glasvæv'.

Der findes også 'glas-snitte' af forskellig størrelse.

Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-04 21:13

> [...]

> Jeg har så aldrig set grå eller mørke microballoner.
> Måske vi blot kalder "sneen" noget forkert, for pulveret er

Det er sne, du har. Det er uden tvivl. Prøv at smide en kopfuld op i
luften og du vil erfare, hvorfor man kalder det sne

Microballoner har en helt anden konsistens og vejer nok 100-200 gange
mere. Det er nærmest som en slags fint sand. Det smarte er, at der
skal næsten ingen lim til, før man har en go', tyk masse. Det er
derfor, det er billigt at spartle med. I øvrigt kan man ikke lime med
microballoner.

Claus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-05-04 21:24

KLIP

> Det er sne, du har. Det er uden tvivl. Prøv at smide en kopfuld op i
> luften og du vil erfare, hvorfor man kalder det sne

Det "høves" ik´.....da jeg én gang har væltet bøtten.

Á siger bare...sikke noget lort...

Jeg er nu sikker på, vi blot kalder sneen noget forkert.

Vi bruger det til at fylde huller op med og mange gange det samme som
bådfolket.

Vi hænger blot eks. en 60 ccm 2-takter op i reparationen. Reparationen
klarer snildt de "få" vibrationer" en sådan mølle kan lave...

Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-05-04 21:15

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

Ta taaaaa...

Her ert et link til producenten i Tyskland:

http://www.r-g.de

Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-04 20:25

Uheldigvis faldt Peter Andreasen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Heldigvis :) faldt Claus over tastaturet og skrev derved følgende:

Så, nu starter du syvende verdenskrig for niende gang i
dk.fritid.sejlads

> [...]
> derefter montere de nye spil i den 'reparerede' glasfiber. Jeg er en
> smule bekymret for om det vil holde? Er hærdet epoxy-filler lige så

Ja, det skal du ikke være bange for. Epoxyfilleren er *rigeligt*
stærk. Jeg ville bore hullerne ca 10-15 mm større og så fylde helt op
med Epoxyfiller, eller bedre, West epoxy fortykket med West 404 eller
406.

Jeg ville også runde kanterne med en rival, profil-rasp eller
lignende, så bliver limfladen større. Når det er tørt, så borer du
bare de nye huller i epoxyen. Det er rigeligt stærkt og du skal ikke
være bange for, at det går i stykker

> P.s. det skal tilføjes at jeg blev rådet til 'fræse' / 'forsænke'
> hullerne på begge sider, så filleren fik et større areal af
glasfiber
> at fæstne til.

Ja, det er også det jeg foreslår. Skrå kanter giver en meget større
limflade, når man gør det op i procent, og styrken bliver meget bedre,
når epoxymassen for fat i den rå glasfiber. Hvis du ikke tør binde an
med West, så er Hempels Epoxyfiller 35250 også god nok.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-05-04 21:56

En interessant "hul-fyldnings-diskussion", men i det konkrete tilfælde vil
man vel alligevel lægge nogle store skiver på undersiden af ruffet, så
trykket fra skruerne fordeles jævnt over en stor flade. Det skal jo holde
til et vinder-trim i kuling ...

Det ville jeg gøre under alle omstændigheder, og så er styrken af
reparationerne ikke så vigtig.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-04 22:06

Uheldigvis faldt Bjarke Christensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Det skal jo holde til et vinder-trim i kuling ...

Ja, navnlig på en L23...

Jeg husker, at jeg engang læste en trimguide til L23.

Der stod: Riggen skal spændes hårdt, mere hårdt og endnu mere hårdt!

Claus