2 linjer 1 kabel?
Fra : Lars Pedersen

Dato : 23-05-04 17:12

Hej
Kan jeg splitte et cat5e kabel op så jeg kan køre med 2 maskiner på samme
kabel
altså 2 stik i hver ende af kablet, da der jo kun bruges 4 af lederne til
"en" forbindelse

Lars P

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-05-04 17:26

"Lars Pedersen" <tv1@nospamtele2adsl.dk> wrote:

>Kan jeg splitte et cat5e kabel op så jeg kan køre med 2 maskiner på samme
>kabel altså 2 stik i hver ende af kablet, da der jo kun bruges 4 af lederne til
>"en" forbindelse

Det kan du godt - Du kan også køre 1 netværk plus 1 ISDN (S-bus) eller 1 netværk plus 2 analoge telefonlinier på eet cat5e kabel.

Men jeg vil betragte det som en nødløsning, Gigabit netværk lurer lige om hjørnet og der bruges alle 8 ledere til netværket.

Så skal man op på loftet / skunken for at trække kabler, kan man li'så godt trække flere kabler med det samme.

<mlr>

Fra : complex-fjernes-@pc.~

Dato : 23-05-04 17:47

On Sun, 23 May 2004 18:12:13 +0200, "Lars Pedersen"
> [...]

>kabel
>altså 2 stik i hver ende af kablet, da der jo kun bruges 4 af lederne til

Ja det kan du
Her det lille trick med to forbindelser i et kabel
kablet splittes med 2 stik i hver ende.

Forbindelser i et alm stik:

1 orange/hvid
2 orange
3 grøn/hvid
4 blå
5 blå/hvid
6 grøn
7 brun
8 brun/hvid

Splitterstik:

Så behøver du kun et kabel til hver 2 computere.

stik 1 til en computer
1 orange/hvid
2 orange
3 grøn/hvid
4
5
6 grøn
7
8

stik 2 til den anden computer
1 brun/hvid
2 brun
3 blå/hvid
4
5
6 blå
7
8

Kablet er naturligvis ens i begge ender ved et strait kabel
det er ikke helt efter bogen, men virker gør det sgu

det er (10/100 net) kun ben 1236 der anvendes
HUSK ben tælles fra venstre mod højre
med kablet i maven og tungen nedaf

Skulle du senere få brug for alle 6 ledere (1gbit nye netkort switche
og routere) i samme kabel klipper du de 2x2 stil af og monterer eet
nyt i hver ende du har så spildt 2x2 stil a 2 kr ialt 8kr (mange
penge)

smart ikke !

Med venlig hilsen
Lars (København nord)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-05-04 20:34

> [...]

>kabel
>altså 2 stik i hver ende af kablet, da der jo kun bruges 4 af lederne til

Det kan du godt, normalt sætter man dog bare en lille desktop switch
op, hvis der er flere brugere på kun et udtag.

Fra : Severino

Dato : 24-05-04 15:49

Jeg vil anbefale dig, at du i stedet sætter en almindelig switch i enden af
kablet, der hvor du skal dele.
Hvis du har for mange samlinger, hvor trådparene ikke er snoet, så får du et
tab i kablet, og hermed en dårligere forbindelse.
Så undgå alt for mange samlinger. - Switchen vil vedligeholde signal
kvaliteten, så det er at foretrække, og koster ikke alverden.

Severino