LAN / intranet
Fra : Per Rønne

Dato : 23-05-04 16:40

Jeg har netop fået en ny Windows-laptop hjem, som jeg har problemer med
at få til at fungere op til de andre maskiner på nettet [én er dog til
reparation, så den kan jeg ikke kontrollere med].

Jeg kan sagtens få forbindelse fra laptoppen til internettet. Og da jeg
har installeret Retrospect Client på maskinen, kan jeg konstatere at jeg
også kan lave back-up på den til en G4 Macintosh med MacOS X.

Ved at installere PCMacLAN kan jeg også konstatere at det er muligt at
få kontakt til den fra Mac'er; PCMacLAN fra www.miramar.com giver en
AppleTalk forbindelse fra en PC.

Men jeg kan ikke få forbindelse mellem den og en Windows-maskine, som
jeg ellers kan få forbindelse med fra og til MacOS X, der gennem Samba
emulerer en Windows NT. Det drejer sig om en gammel laptop som ganske
vist nu skal afleveres hvor den er lånt [jeg låner i stedet den nye],
men da jeg dels har endnu en Windows-maskine, som er den der er til
reparation, hvor forbindelsen bare skal fungere, og dels skal have
laptoppen med til netværk, som den skal fungere sammen med [den er
forsynet med såvel 1000BaseT-kort som et trådløst kort], skal jeg have
også del del til at virke.

I praksis har jeg naturligvis kun brug for tre maskiner; den nyeste Mac
med MacOS X, Windows-desktoppen som jeg snart får tilbage, og den nye
Windows-laptop som jeg låner. Resten venter blot på at blive foræret
bort ...

Men, hvordan får jeg forbindelse mellem Windowsmaskinerne?
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 23-05-04 19:10

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Men, hvordan får jeg forbindelse mellem Windowsmaskinerne?

Jeg fandt med google en løsning på www. Slå firewirebeskyttelse fra på
windowsmaskinerne.

Så må jeg blot sørge for at Mac'en med MacOS X altid har 10.0.0.2, så
det er dén maskine en indtrænger vil støde ind i hvis han prøver at få
adgang. Umiddelbart skulle han tro at det er en NT server - men det er
Samba, og på den er firewirebeskyttelse på, uden at det synes at påvirke
Windåsernes adgang?
--
Per Erik Rønne