Tollef Larsen fra Porsgrunn
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 23-05-04 16:03

Omkring 1855 ankommer en mand ved navn Tollef Larsen, fra Porsgrunn i Norge
til Korsør.

I følge alder ved hans død, må han være født ca. 1829.

Han erhverver borgerskab som skipper i Korsør 1856.
Han bliver gift med Marie Sophie Frederikke Weidemann Beck i Korsør den 26.
April 1858.

Er der nogen her der ved noget om hans fødsel / dåb / konfirmation og om
hans ophav i o.s.v., i Porsgrunn, og eventuelt har andre data på manden??

En lignende ordlyd har jeg lagt ud til diverse norske grupper uden dog at
høre noget.
Hilsen
Flemming Svendsen, Korsør

Fra : Jan T Pharo

Dato : 23-05-04 16:45

Sun, 23 May 2004 17:02:58 +0200, "Flemming Svendsen"
<zeus2FJERN@FJERNmail.dk>;
<40b0bc8a$0$252$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>;
<dk.videnskab.historie.genealogi>:

>En lignende ordlyd har jeg lagt ud til diverse norske grupper uden dog at
>høre noget.
Jeg kan ikke finde nogen meddelelse fra dig på
no.fritid.slektsforsking.etterlysning; du kan jo forsøge en gang mere.

(nej, jeg har selv ingen kendskab til Tollef Larsen fra Porsgrunn -
"mine" flyttede fra Moss til Randers i 1924)
--
/Jan
<janpharo@online.no>

Fra : Inger Buchard

Dato : 23-05-04 18:12

Iflg diskussionen på DISForum hedder han jo ikke Tolle, men

Teodor Larsen, 31, Gift, Skipper, , Porsgrund i Norge
Marie Sophie Beich, 32, Gift, hans Hustru, , Korsør

Eet af hans børn hedder Tollef

Inger

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 23-05-04 19:53

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:40b0db4a$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> Teodor Larsen, 31, Gift, Skipper, , Porsgrund i Norge
> Marie Sophie Beich, 32, Gift, hans Hustru, , Korsør

************
Tusind tak for din ihærdighed!

Men det må være en læsefejl fra indtasters side, idet jeg har flere
dokumenter på at hans virkelige navn er Tollef.

Blandt andet:

"Bekjendtgørelse i Korsør Avis, 1890 hvor der står - - -: "at min kære mand
Tollef Larsen er hensovet søndagen den 17. ds. meddeles på børns og egne
vegne.
Marie Larsen."

Desuden er han i borgerskabsprotokollen, hvor han erhverver borgerskab som
skipper, også noteret som Tollef Larsen.

Jo, han havde en søn og et barnebarn der tillige hed Tollef.

Og jeg er i besiddelse af en datters konfirmationsatt. hvor både moder og
fader står helt tydeligt.

Ved hans vielse i Korsør kirke hedder han også Tollef . . .

Jeg vil gå på Arkivet i morgen mandag og se på Ft 1860 in natura om der
virkelig står Teodor, der kan jo også være tale om at penneføreren har
skrevet /hørt forkert.
Men endnu en gang tak for det arbejde du har gjort.
Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Inger Buchard

Dato : 23-05-04 20:10

> Tusind tak for din ihærdighed!

Tak!

Fra : Inger Buchard

Dato : 23-05-04 20:24

> Tusind tak for din ihærdighed!
>
> Men det må være en læsefejl fra indtasters side, idet jeg har flere
> dokumenter på at hans virkelige navn er Tolluf.

Jeg vil gerne agitere for omhu med kilderne og varsomhed med kritikken
På Opslag 4 Kørsør 1860 står der meget letlæst Teodor Larsen. Han har et sæt
tvillinger, af hvilke een hedder Tolluf.

Inger

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 24-05-04 18:40

"Inger Buchard" >
> [...]
sæt
> tvillinger, af hvilke een hedder Tolluf.

*********
Det har du forbistret ret i jeg var ikke klar over at der virkelig stod
Teodor i kilden, jeg havde blot været på den digitale udgave hos DDA.
Jeg har idag (24. Maj 04) på arkivet konstateret at hen i de efterfølgende
Ft'er _hedder_ Tollef.
I Ft 1870 er hans søn _tilsyneladende_ blevet til Tolluf !! og een af
døtrene til noget i retning af "Cavaroline"
Det kan nemt blive forvirrende.
Jeg er overbevist om at hans navn er Tollef og ikke Teodor.

Undskyld til indtaster af denne Ft.

Flemming.

Fra : Inger Buchard

Dato : 24-05-04 20:36

"Flemming Svendsen" <zeus2FJERN@FJERNmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> I Ft 1870 er hans søn _tilsyneladende_ blevet til Tolluf !! og een af
> døtrene til noget i retning af "Cavaroline"

Hvis det kan trøste dig, kunne min tipoldefar i 1834 ikke huske navnet på
sin egen mor; han kalder hende Ingeborg (præsten skrev det i hvert fald i
lysningsprotokollen) efter sin egen ældste datter. Han var som 60-årig klar
til at indgå sit 2. ægteskab, evnede også at få yderligere 3 børn, men
langtidshukommelsen kneb det åbenbart med.

Eller lidt mere seriøst: Protokollerne - altså de originale - er fulde af
'fejl'. Protokolføreren gik rundt i sognet og skrev sikkert først senere ind
i protokollen, hvad han havde noteret sig undervejs. De er ihvertfald
skrevet med regelmæssig skrift og altså i sammenhæng. Han havde alt mulig
grund til at tage fejl af og til: kunne ikke læse sine egne kragetæer,
vidste helt sikkert, at Rasmus hed Rasmus, for det kaldte man ham, men
præsten havde døbt ham Asmus osv. Bortset fra det var der jo ingen fast
stavning af navne før hen mod slutningen af 1800-tallet, bare man vidste
hvem folk var og hvem de var børn af og forældre til, var alt som det skulle
være.
Og selvfølgelig kan indtasterne skrive forkert af; jeg har da selv måttet
rette fejl i allerede afleverede indtastninger.

Inger

Fra : Rune Helland

Dato : 24-05-04 15:33

Hei Flemming
Det er nok ikke skrivefeil. Tollef er ennå et vanlif mannsnavn, og særlig
etternavnet Tollefsen.
Det er også et navn som var mye brukt i egnene omkring i Telemark fylke
(Amt)

Du er absolutt på rett spor

Rune H