Plante ?
Fra : Søren

Dato : 02-05-01 11:50

Hej !
Jeg var ude i Petgo i mandags, hvor jeg ledte efter nogle lave og nemme
planter. Jeg tror ikke helt ekspidienten fattede at jeg mente NEMME planter
for jeg fik nogle Glossostigma elatinodes ! Da jeg kom hjem så jeg til min
skræk at der står at de er meget svære at holde :(
Nogen der har erfaring med dem, for jeg synes de er flotte og vil gerne
prøve at få dem til at overleve !
Jeg har et 250L med 2 Sylvania Aquastar rør i. De er fra ca. 1.7.2000, skal
de skiftes og hvis ja, er Triton så de bedste ? Og hvor køber jeg dem evt ?

--
SOS - www.overclockingdk.com
Get paid to be online:

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-05-01 13:16

Søren skrev i meddelelsen <9coope$22fr$1@news.cybercity.dk>...
>Jeg har et 250L med 2 Sylvania Aquastar rør i. De er fra ca. 1.7.2000, skal
>de skiftes og hvis ja, er Triton så de bedste ? Og hvor køber jeg dem evt ?

Triton er efter min mening de bedste - det er der så mange, der e r enig i -
men der er sikkert også mange, der ikke er......

De er dyrere end almindelige rør - til gengæld giver de meget lys for de
30W - og lyset ligger i de dele af spektret, der er godt for planterne - men
fremmer ikke algerne - og samtidig mister de ikke kraften så hurtigt som de
"almindelige" rør.....

Jeg skifter mine en gang om året - men er egentlig ikke sikker på, om det et
nødvendigt ?

Jeg har hørt at de godt kan holde i 1½ år før de har mistet for meget kraft
?

Jeg har lige købt 2 stk 30W Triton til mit 250 liter - dem købte jeg hos
Avifauna for 199 kr pr stk + porto 65 kr.

Men jeg ved at i København kan de findes hos bl.a. Flyvefisken på
Åboulevarden i København - lidt dyrere vistnok - til gengæld kan man jo så
spare portoen, hvis man bor på egnen....

Der er sikkert flere andre, der har dem - men det var lige et par, som jeg
var sikker på......

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Madsen

Dato : 02-05-01 16:14

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> skrev:

> Der er sikkert flere andre, der har dem - men det var lige et par, som jeg
> var sikker på......

Akvarieselskabet har dem også:

Jeg tror jeg prøver de her Tritonrør næste gang jeg skifter. Pt. bruger
jeg Aquarelle og dem er jeg egentlig også ret glade for. Har dog hørt
at Triton giver et endnu stærkere lys, så de skal helt klart prøves af
på et tidspunkt.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-05-01 16:58

Madsen skrev i meddelelsen <9cp88j$k6s$1@news.inet.tele.dk>...
>"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> skrev:
>Akvarieselskabet har dem også:

De er endda billigere end Avifauna - jeg gav 199 hos Avifauna - jeg kan se,
at Akvarieselskabet kun tager 180 kr,,,,,

Det var så lige 38 kr, som jeg kunne have sparet ;-(

Men pyt med det - det er forår og solen skinner over Hillerød

Fra : Madsen

Dato : 02-05-01 17:56

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> skrev:

> Men pyt med det - det er forår og solen skinner over Hillerød

Nej sålænge solen skinner er det svært at brokke sig ;)
Her i midtjylland ligger den pt. på 17° og skyfrit. Man får helt lyst
til at trække en forlængerledning ud på græsplænen og så PC'en
på nakken ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Søren

Dato : 02-05-01 18:08

Jeg har fundet ud af jeg vil have Triton rør, men der er jo ingen grund til
at skifte dem jeg har nu hvis de er ok...det var det mit ? gik på !

Og en anden ting, jeg den "gamle" Akvabil model, hvor der sidder en
plastplade lige under rørene og tager en del lys, kan den fjernes eller går
der så vand i spolerne ?

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 02-05-01 21:39

> [...]
skal
> de skiftes og hvis ja, er Triton så de bedste ? Og hvor køber jeg dem evt

For at få dem til at gro, og ikke mindst blive nede ved grusset, skal du nok
regne med at skulle have 2 eller nok nærmere 4 extra rør !!!

Det kræver extreme mængder lys !

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069