Placering af menuboks
Fra : inga schmidt

Dato : 23-05-04 08:56

Jeg er ikke helbefaren udi CSS, og inden jeg får flere grå hår på
hovedet, er der så en venlig sjæl, der kan fortælle mig, om
menuboksen i venstre side kan laves uden tabel. Jeg vil bevare de
fleksible marginer a.h.t. diverse skærmopløsninger. Indtil nu er
alle forsøg endt med, at menuboksen havner helt ude til venstre
eller over indholdsboksen.
Side kan ses her: www.a-signature.com
Mvh
Inga

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-05-04 11:30

inga schmidt <ingainga_schmidt@get2net.dk> skrev:

> om menuboksen i venstre side kan laves uden tabel.

Det kan den. Du kan lave almindelige links i en <div id="menu">
eller du kan bruge <li> - se:
http://www.accessify.com/tools-and-wizards/list-o-matic/list-o-matic.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-05-04 15:03

inga schmidt skrev:
> [...]
> fleksible marginer a.h.t. diverse skærmopløsninger. Indtil nu er
> alle forsøg endt med, at menuboksen havner helt ude til venstre

Jeg ved ikke helt om det er internt i menuen du mener, eller den store
sideopsætning.

Hvad sidstnævnte angår er flg gode at blive klogere af:
<http://html.dk/artikler/00043/>
<http://html-faq.dk/2003.asp>

Som uddybning af rådet som Allan gav dig (om at bruge li) vil jeg
foreslå at du ser lidt på <http://css.maxdesign.com.au/listamatic/> hvor
der er mange gode tricks til formattering af lister

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : inga schmidt

Dato : 23-05-04 16:42

Jesper Brunholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg ved ikke helt om det er internt i menuen du mener, eller den store
> sideopsætning.

Det er ikke menuindholdet - det er der ingen problemer med. Det er selve
den lyseblå boks. Den er, hvor den skal være - men med tabel. Jeg vil
gerne have den samme sted, men med CSS i stedet for tabel. Alle de forsøg,
jeg har lavet, sender den helt ud i venstre side af skærmen. Gentager lige
adressen:

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 23-05-04 17:14

On 23 May 2004 15:41:54 GMT, inga schmidt <ingainga_schmidt@get2net.dk>
wrote:

> [...]
> forsøg,
> jeg har lavet, sender den helt ud i venstre side af skærmen. Gentager

Du kan jo enten sætte noget margin/padding på body.
F.eks. kan du skrive body {margin:0 10%;}

--
Ryan Kristensen

Fra : inga schmidt

Dato : 23-05-04 18:36

Ryan Kristensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du kan jo enten sætte noget margin/padding på body.
> F.eks. kan du skrive body {margin:0 10%;}
>
> --
> Ryan Kristensen

Joh, men det virker ikke, når jeg ændrer på skærmopløsningen. Jeg kan godt
få det til at se rigtigt ud i 1024x768, men når jeg skifter til 600x800
hopper indholdsboksen ned under resten.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 23-05-04 21:01

On 23 May 2004 17:35:34 GMT, inga schmidt <ingainga_schmidt@get2net.dk>
wrote:

> Joh, men det virker ikke, når jeg ændrer på skærmopløsningen. Jeg kan
> godt
> få det til at se rigtigt ud i 1024x768, men når jeg skifter til 600x800
> hopper indholdsboksen ned under resten.

Hvis de to divs bredde tilsammen er større end 800 i bredden, så vil den
ene boks selvfølgelig hoppe ned under den anden.
Hvis du undlader, at give dem en bredde, så vil bredden tilpasse sig.

Ikke helt sikker på, at jeg forstår problemet.
Kunne du ikke sende et link til den side, hvor forsøget ikke virker?

Du kan evt. kigge her:
<http://www.ryankristensen.com/tests/bokse.html>
Hvor jeg skulle mene, at det virker.

--
Ryan Kristensen

Fra : inga schmidt

Dato : 23-05-04 21:34

Ryan Kristensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Kunne du ikke sende et link til den side, hvor forsøget ikke virker?

Jeg sender det igen:
http://www.a-signature.com
Som du kan se, er jeg nødt til at angive størrelse på boksene. Det skal se
ud som her, men altså uden tabel.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 23-05-04 22:25

On 23 May 2004 20:34:14 GMT, inga schmidt <ingainga_schmidt@get2net.dk>
wrote:

> Jeg sender det igen:
> http://www.a-signature.com
> Som du kan se, er jeg nødt til at angive størrelse på boksene. Det skal
> se
> ud som her, men altså uden tabel.

Nu ville det være bedre, hvis man kunne se et forsøg, hvor du havde
forsøgt, at gøre det som du gerne vil, men det _ikke_ lykkedes.

Jeg er stadig ikke klar over hvad der går galt, siden du ikke kan få dem
placeret ved siden af hinanden.
Det virker fint her:
<http://www.ryankristensen.com//tests/bokse.html>
Bemærk, at jeg har sat menuen ind i en liste, og henter den røde plet med
css i stedet.
Derved undgår jeg, at skulle udskrive billedet hver gang, bruge &nbsp; til
at placere tekst med, og flere <br> efter hinanden.

--
Ryan Kristensen

Fra : inga schmidt

Dato : 24-05-04 08:58

> [...]
> Derved undgår jeg, at skulle udskrive billedet hver gang, bruge   til
> at placere tekst med, og flere <br> efter hinanden.

Jeg siger mange tak! Nu faldt brikkerne endelig på plads. Troede ikke, jeg
kunne sætte <di> inden i <div>. Tusind tak for hjælpen.

Fra : Knighten

Dato : 23-05-04 18:36

"inga schmidt" <ingainga_schmidt@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne have den samme sted, men med CSS i stedet for tabel. Alle de forsøg,
> jeg har lavet, sender den helt ud i venstre side af skærmen.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du har prøvet.
Men hvis du sætter dit menu element ind i din <div> der hedder indhold, og
float: left. Så burde den lægge sig ude til venstre.

Se evt. http://www.html.dk/tutorials/css/lektion13.asp eller følgende
lektioner som gennemgår positionering af elementer.

/Knighten.

Fra : inga schmidt

Dato : 23-05-04 18:52

Knighten wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Men hvis du sætter dit menu element ind i din <div> der hedder indhold, og
> float: left. Så burde den lægge sig ude til venstre.

Men jeg kan vel ikke sætte en <div> der hedder menu inden i en anden <div>
der hedder indhold?

> Se evt. http://www.html.dk/tutorials/css/lektion13.asp eller følgende
> lektioner som gennemgår positionering af elementer.

Virker fint, når der IKKE er de fleksible marginer. Det er nok dem, der
egentlig skaber problemet?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-05-04 19:55

inga schmidt wrote:

> Virker fint, når der IKKE er de fleksible marginer. Det er nok dem,
> der egentlig skaber problemet?

Så prøv lige at kigge på denne side inklusive de demosider, den henviser
til:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : inga schmidt

Dato : 23-05-04 20:30

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> inga schmidt wrote:
>
> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp

Hej Erik.
Det er netop dine udmærkede sider, der er det oprindelige grundlag. Mit
problem opstår, fordi jeg vil have TO bokse ved siden af hinanden midt på
siden. Der er altså ét eller andet i mit hoved, der blokerer, for jeg kan
bare ikke få det til at virke. Derfor har jeg så i første omgang valgt én
indholdsboks med tabel i. Men KAN jeg få to bokse til at flyde 'side by
side' midt på siden?

Fra : Tine Müller

Dato : 24-05-04 08:06

"inga schmidt" <ingainga_schmidt@get2net.dk> skrev
Men KAN jeg få to bokse til at flyde 'side by
> side' midt på siden?
> Mvh Inga

Måske kan denne side
http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/boxes.html hjælpe dig.

KH
Tine Müller

homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-05-04 14:03

inga schmidt wrote:

> [...]
> for jeg kan bare ikke få det til at virke. Derfor har jeg så i første
> omgang valgt én indholdsboks med tabel i. Men KAN jeg få to bokse til

Ikke noget problem:

Den div med sidens indhold skal nødvendigvis have sat en padding lidt større
end bredden på den div, der indeholder menuen. Ellers vil indholdet under
menuens nederste punkt brede sig ind under menuen.

Alternativt kunne man floate indholds-div'en left og sætte en bredde på, så
den kan være til højre for menuen også i små vinduer, men så er bredden låst
mere eller mindre (bredde i px eller %).

Princippet er to div'er side om side inden i en tredje. Denne tredje div
placerer det hele centreret i browservinduet.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : inga schmidt

Dato : 25-05-04 09:19

> placerer det hele centreret i browservinduet.

Hej Erik.
Jeg takker så mange gange for hjælpen (selv om Ryan kom først
Nu fungerer det - og mit hoved er med igen!

Fra : Knighten

Dato : 23-05-04 23:13

> Men jeg kan vel ikke sætte en <div> der hedder menu inden i en anden <div>
> der hedder indhold?
hvorfor skulle du ikke kunne det. ?