Ping Ingeniører - OT
Fra : martin

Dato : 23-05-04 03:08

Jeg ved jeg er lidt off-topic, men håber I kan bære over med mig. Jeg har et
spørgsmål til gruppens ingeniører:

Kan en studerende der har gennemført BA-delen af civilingeniørstudiet (i
andre fag end datalogi, f.eks. kemi) droppe ud og få et relevant arbejde?
Man må jo have ca. samme faglige viden som en diplomingeniør.

Martin

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 23-05-04 09:23

"martin" skrev
> Kan en studerende der har gennemført BA-delen af civilingeniørstudiet (i
> andre fag end datalogi, f.eks. kemi) droppe ud og få et relevant arbejde?
> Man må jo have ca. samme faglige viden som en diplomingeniør.

Jeg mener at en person med gennemført eksamen har
større muligheder for at få relevant arbejde end en 'halvstuderet' person.
Der er også en vis tilfredsstillelse ved at gennemføre et studium.

Mvh
Thorkild Dalsgaard
http://www.angelfire.com/ok/tdalsgaard/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-05-04 10:03

Thorkild Dalsgaard skrev:

>Jeg mener at en person med gennemført eksamen har
>større muligheder for at få relevant arbejde end en 'halvstuderet' person.

Det tror jeg også. Alene det at man kan vise at man kan
gennemføre noget helt (og altså også klare den del af der ikke er
sjov), betyder noget ved en ansættelse.

Om det er muligt for en eller anden at få arbejde? Det kan man
ikke svare noget fornuftigt på da det ikke er til at vide.

--
Bertel

Fra : martin

Dato : 24-05-04 13:35

"Thorkild Dalsgaard" <tdalsgaard@despammed.com> wrote in message
> [...]
> større muligheder for at få relevant arbejde end en 'halvstuderet' person.
> Der er også en vis tilfredsstillelse ved at gennemføre et studium.

Ja, men det er bare meget rart at kunne udskyde beslutningen. Om man vil gå
på DTU i 5år.

Martin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-05-04 15:03

martin wrote:

> [...]
> andre fag end datalogi, f.eks. kemi) droppe ud og få et relevant arbejde?
> Man må jo have ca. samme faglige viden som en diplomingeniør.
Jeg er diplomingeniørstuderende og jeg må indrømme at jeg ikke helt
kender reglerne med civiluddannelserne. Men jeg anede ikke at der var
noget der hed "BA"-delen af civil-studiet. Hvor længe har du helt
præcist læst?

Om du har læst datalogi eller kemi kan vel være ligegyldigt. Jeg er ikke
sikker, men jeg tror ikke engang at du (desværre) kan ligestilles med en
uddannet diplom-ingeniør. Men prøv at kontakte din studievejleder... Jeg
aner ikke rigtigt noget om det...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : martin

Dato : 24-05-04 13:36

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message

> Jeg er diplomingeniørstuderende og jeg må indrømme at jeg ikke helt
> kender reglerne med civiluddannelserne.

>Men jeg anede ikke at der var
> noget der hed "BA"-delen af civil-studiet.

Det er også helt nyt. Man er ved at indføre "3+2" strukturen på alle
uddannelser. Også medicin så vidt jeg husker.

>Hvor længe har du helt
> præcist læst?

Jeg læser ikke til ingeniør (endnu).

> Om du har læst datalogi eller kemi kan vel være ligegyldigt. Jeg er ikke
> sikker, men jeg tror ikke engang at du (desværre) kan ligestilles med en
> uddannet diplom-ingeniør.

Det er måske rigtig nok. Civil er jo mere svævende end diplom.

> Men prøv at kontakte din studievejleder... Jeg
> aner ikke rigtigt noget om det...

Tak alligevel.

Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-05-04 21:26

> Jeg ved jeg er lidt off-topic, men håber I kan bære over med mig. Jeg
> har et spørgsmål til gruppens ingeniører:

Jeg er ikke helt ingeniør endnu, men er på vej, så jeg tillader mig lige
at svare alligevel..

> Kan en studerende der har gennemført BA-delen af civilingeniørstudiet
> (i andre fag end datalogi, f.eks. kemi) droppe ud og få et relevant
> arbejde? Man må jo have ca. samme faglige viden som en diplomingeniør.

Jeg kender et tilfælde hvor det er sket at en person er droppet ud efter
7. sem. på civilingeniørstudiet og fået job på dette. Det er dog ikke
ret nemt, da man ikke har noget eksamensbevis på hvad man kan, selvom
det ca. burde svare til en diplomingeniør. Det kræver normalt at man har
gode kontakter for at det lader sig gøre..

Hvis folk mister lysten under sidste halvdel af civilingeniørstudiet, så
er det bedst at tage en diplom-afgangseksamen og få deres eksamensbevis.
Det tager et halvt år, ja, men det er bedste mulighed. Chancen for at få
et relevant job uden, er ret lille.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : martin

Dato : 24-05-04 13:35

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message

> [...]
> ret nemt, da man ikke har noget eksamensbevis på hvad man kan, selvom
> det ca. burde svare til en diplomingeniør.

For fremtiden får man, når bachelor+kandidat-strukturen indføres.

Martin

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 24-05-04 09:39

martin wrote:
> Kan en studerende der har gennemført BA-delen af civilingeniørstudiet (i
> andre fag end datalogi, f.eks. kemi) droppe ud og få et relevant arbejde?
> Man må jo have ca. samme faglige viden som en diplomingeniør.

IMHO er det yderst vigtigt at man har et godt job på hånden (med mindst
et par års garanti) *inden* man dropper ud, så man har noget at referere
til når man skal søge nyt job senere. Som det er sagt før, så er det nok
en meget god ide at tage en snak med studievejlederen først.

PS: Jeg læser datalogi, og regner *ikke* med at kunne kalde mig
civilingeniør om et års tid. Og det er ikke fordi jeg dropper ud

--
Jakob Møbjerg Nielsen | Nordvestjysk Brass Band - http://nvbb.dk
jakob@dataloger.dk | Vinder af 1. division

Fra : martin

Dato : 24-05-04 13:35

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> wrote in message

> [...]
> til når man skal søge nyt job senere. Som det er sagt før, så er det nok
> en meget god ide at tage en snak med studievejlederen først.

Tak for jeres bekymringer, men jeg er ikke startet endnu. :)

Martin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-05-04 20:21

martin wrote:
-snip-
> Tak for jeres bekymringer, men jeg er ikke startet endnu. :)
>
> Martin

Hvis jeg gik med de tanker du har, ville jeg 100% sikkert vælge
diplom-retningen. Dernæst kan du altid blive civil bagefter...

Nu skriver du godtnok at man i fremtiden får en BA-del, men hvad er så
forskellen på BA-delen af civiluddannelsen og en diplomudd., bortset fra
1/2 års ingeniørpraktik?

Jeg vil gætte på at man som uddannet diplom-ing. er bedre stillet end en
som har BA-delen fra et civilingeniør-studium. Det tager godtnok 1/2 år
ekstra, men tilgengæld er uddannelsen mere praktisk orienteret og
anvendelig (i nogle brancher), efter min opfattelse...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : martin

Dato : 24-05-04 21:58

> [...]
> ekstra, men tilgengæld er uddannelsen mere praktisk orienteret og
> anvendelig (i nogle brancher), efter min opfattelse...

Jeg gætter på det samme. Diplomingenøruddannelsen er mere struktureret end
civilbachelor, så i en del tilfælde vil førstnævnte sikkert være bedre.

Martin