Kan ikke få hjemmelavet netværkskabel til ~
Fra : Lars Zeuner

Dato : 22-05-04 21:01

Jeg har trukket et 20 m. langt kabel fra en router til PC. Når jeg sætter et
færdigfabrikeret kabel på, lyser porten på routeren konstant, og kablet
virker, men når jeg sætter mit hjemmelavede på blinker porten! Nogen der kan
fortælle mig hvad det betyder. Jeg har skiftet stikkene 2 gange, da jeg
troede jeg havde klokket her, men jeg synes det ser rigtigt ud. 20 meter er
vel ikke for langt? Lederne er lagt skiftevis farve/hvid/farve/hvid osv.

På forhånd tak!

Mvh

Lars Zeuner

Fra : Tommy N.

Dato : 22-05-04 21:10

"Lars Zeuner" <lars_zeuner(no spam)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> vel ikke for langt? Lederne er lagt skiftevis farve/hvid/farve/hvid osv.
Hej
Du kan kikke her : http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm

Husk pin 3 og 6 skal være i par !!!!!!!!!!

Men ellers sælges der nogle smarte små dimser der kan teste om ens kabel
virker, ca.250 kr

mvh
Tommy

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-05-04 22:36

On Sat, 22 May 2004 22:10:11 +0200, "Tommy N." <tommy@kiroys.dk>
wrote:

>Husk pin 3 og 6 skal være i par !!!!!!!!!!

Ja nemlig

>Men ellers sælges der nogle smarte små dimser der kan teste om ens kabel
>virker, ca.250 kr

.... Og det kan testeren til 250 kroner ikke se noget om.. Det er bare
en gennemgangstest for at se om det er monteret på sammen måde i begge
ender. Men det er jo netop det som lars har gjort, men det virker jo
ikke fordi parsnoningen ikke er rigtig.

Måleudstyr der kan teste i kalgorier om det bliver oveholdt, koster 5
cifrede beløb

Fra : Tommy N.

Dato : 23-05-04 10:22

> [...]
> ikke fordi parsnoningen ikke er rigtig.
>
> Måleudstyr der kan teste i kalgorier om det bliver oveholdt, koster 5

Hej
Ja det er korrekt at det kun er en gennemgangs måler, men synes nu den er
god hvis man
skal trække kabler fra et rum til et andet rum. Da mange spare penge ved at
købe en billig tang
til at klemme RJ45 stik og derfor får fejl på en eller flere core. Man har
da en chance for at se om der
er hul igennem og hvis man så bare ved at 3 og 6 skal være i par, så skulle
det virke !
Nå men det er jo op til hver især, hvor mange stik man gider klippe af og
montere om.

Tommy

Fra : Nicolai L. Petersen

Dato : 23-05-04 13:54

On Sun, 23 May 2004 11:22:20 +0200, "Tommy N." <tommy@kiroys.dk>
wrote:

>er hul igennem og hvis man så bare ved at 3 og 6 skal være i par, så skulle
>det virke !

Det forklarer jo så hvorfor et par af mine kabler ikke virker.

--
Regards
Nicolai L. Petersen

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 22-05-04 21:13

On Sat, 22 May 2004 22:01:00 +0200, "Lars Zeuner" <lars_zeuner(no
spam)@get2net.dk> wrote in dk.edb.netvaerk
<3kOrc.1184$YC6.183@news.get2net.dk>:

>Jeg har trukket et 20 m. langt kabel fra en router til PC. Når jeg sætter et
>færdigfabrikeret kabel på, lyser porten på routeren konstant, og kablet

[...]

Det kan ikke helt gøre det. Prøv at se på:
http://www.ertyu.org/~steven_nikkel/ethernetcables.html

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : complex-fjernes-@pc.~

Dato : 23-05-04 05:55

spam)@get2net.dk> wrote:

> [...]
>vel ikke for langt? Lederne er lagt skiftevis farve/hvid/farve/hvid osv.

Klip begge stik af og monter nye efter følgende
vejledning

1 orange/hvid
2 orange
3 grøn/hvid
4 blå
5 blå/hvid
6 grøn
7 brun
8 brun/hvid

det er ALTID kun ben 1236 der anvendes
HUSK ben tælles fra venstre mod højre
med kablet i maven og tungen nedaf

Hvis du selv kan montere stik, så vil det virke.
hvis ikke er der en fejl i kablet. og så er det eneste der er at gøre
nyt kabel.

Med venlig hilsen
Lars (København nord)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-05-04 10:52

On Sun, 23 May 2004 06:55:22 +0200, complex-fjernes-@pc.dk wrote:

>det er ALTID kun ben 1236 der anvendes

Til 10-base-T og 100base-tx ja, men ikke til 1000Base-t og andre ting,
som kan køre over en kabling. ISDN bruger nogle andre, telefoni osv.

Fra : Morten Christensen

Dato : 23-05-04 11:00

complex-fjernes-@pc.dk wrote:
> [...]
> spam)@get2net.dk> wrote:
>
> Klip begge stik af og monter nye efter følgende

Vil det sige, at vi ikke behøver bekymre os om forbytninger imellem blå
og blå/hvid og imellem brun og brun/hvid ?

Morten Christensen

Fra : Severino

Dato : 23-05-04 11:49

Nu har jeg gennemlæst alle de svar du har fået her.
Det er rigtigt at det er ben 1, 2, 3, 6 der skal bruges til forbindelsen ved
10Base-T og 100Base-T.
Så det vil jeg ikke jokke mere i.
Generelt om hjemmelavede netværkskabler kan jeg fortælle dig følgende som du
SKAL overholde for at et kabel virker efter hensigten:
1 Brug altid de snoede trådpar parvis - det er meget vigtigt
2 Monter altid efter standarden for A eller B. D.v.s. at det er de orange
og grønne trådpar der benyttes.
Grunden til at du skal benytte trådparrene parvist er at det signal som du
sender gennem kablet, har en så høj frekvens at det ville løsrive sig fra
kablet, lige som en antenne, hvis ikke signalet føres i det snoede trådpar.
Det virker lige som et skærmet antennekabel.
Hvis signalet der går i kablet føres i to tråde i hvert sit snoede par, så
kan du ikke påregne at det virker over mere end en enkel meter, og i
hvertfald ikke i 100Base-T.
Så vær opmærksom på at farverne bruges i den rigtige rækkefølge.

Ved du at ved 10/100 Base-T, kan du bruge de to midterste tråde (Blå) til
fremføring af en telefon forbindelse i samme kabel!

Don Severino Dinamarca

Fra : JJ

Dato : 23-05-04 12:04

> [...]
> sender gennem kablet, har en så høj frekvens at det ville løsrive sig fra
> kablet, lige som en antenne, hvis ikke signalet føres i det snoede

Det er noget vrøvl.

Grundet til at man bruger parsnoede er for at undertrykke støj, signalet er
et balanceret signal.

JJ

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 23-05-04 14:54

> [...]
> trådpar.

> Det er noget vrøvl.
>

> Grundet til at man bruger parsnoede er for at undertrykke støj, signalet

Har det ingen frekvens?

> JJ

Mon det er lavfrekvent støj der bliver undertrygt?
Kurt

Fra : Tommy N.

Dato : 23-05-04 15:21

"Kurt Pedersen" <kurt_birgit.ns@pedersen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> fra

Hej
Jeg sidder her og undre mig.......da jeg for et stykke tid siden købte et
nyt MB og en SATA 200 Gb harddisk, kan
man i bogen til MB læse:
"Please do not fold the serial ATA cable in a 90 degree angle since this
will cause the loss of data during the transmission"

Det har jeg hørt fra andre, at hvis kabelet bøjes skrapt så forlader
signalet kablet, men om det gælder i dette tilfælde er jeg
ikke helt klar over ???

mvh
tommy

Fra : JJ

Dato : 23-05-04 15:41

"Tommy N." <tommy@kiroys.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det har jeg hørt fra andre, at hvis kabelet bøjes skrapt så forlader
> signalet kablet, men om det gælder i dette tilfælde er jeg

Det er korekt at når man arbejder med meget høje frekvenser, så må man ikke
lave skarbe knæk på kablet, for så dæmper man signalet, men det har intet
med parsnogning at gøre.
JJ

Fra : Severino

Dato : 24-05-04 15:38

Det kan da godt være at JJ (NN) har lidt ret, men jeg har da læst det andet
et eller andet sted på nettet, meeeen selvfølgelig kan de mere
professionelle da også tage fejl, så hvorfor skulle et synonym som JJ ikke
have ret en gang imellem.

Severino

Fra : JJ

Dato : 24-05-04 18:31

"Severino" <infomail@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> et eller andet sted på nettet, meeeen selvfølgelig kan de mere
> professionelle da også tage fejl, så hvorfor skulle et synonym som JJ ikke

Hej Severino

Da jeg kan fornemme at du ikke tror på hvad jeg skriver, vil jeg henvise til
følgende link,
http://www.el-uddannelse.dk/fpi/pt/hft-0355.pdf
Det der har med parsnoede kabler står på side 7 til 9.

Hilsen
Elektroniktekniker JJ

Fra : Arne Keller

Dato : 25-05-04 08:04

Tommy N. wrote:

> "Kurt Pedersen" <kurt_birgit.ns@pedersen.mail.dk> skrev i en meddelelse

JA.

> [...]
>
> Det har jeg hørt fra andre, at hvis kabelet bøjes skrapt så forlader
> signalet kablet, men om det gælder i dette tilfælde er jeg

Grunden til at man ikke må bøje et netværks kabel hårdt (mindre end
2,5cm/radius) er at det påvirker de elektriske egenskaber blandt andet
NEXT og Return Loss som gør at signalet bliver dæmpet og forstyrret.
Hvis kablet derudover er hjemmelavet er de elektriske egenskaber ofte
dårlige i forvejen.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.