Router til Fællesdeling
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-05-04 18:33

Hej

Hvilken router kan anbefales til brug til en række beboere i et
fællesbyggeri og som har QOS, sådan at man kan bruge IP telefoni via
internet forbindelsen og begrænse andre services som gerne ikke skal
kræve for meget båndbredde?

Fra : Kas.

Dato : 23-05-04 11:16

Hej Bjarke

Vi er en boligforening på 60 lejligheder, der deler 2 stk. 4mbit adsl-linjer
med en router fra Xincom.

Routeren kan lave QOS og opprioritere f.eks. HTTP trafik.

Se evt. vores side over hastigheden og kvaliteten af vores linjer:
www.fari.dk

Du kan læse mere om routeren her: www.xincom.com.

Mvh. KAsper

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 23-05-04 14:30

On Sun, 23 May 2004 12:15:31 +0200, "Kas." <no@spam.dk> wrote:

> [...]
>
>Routeren kan lave QOS og opprioritere f.eks. HTTP trafik.
>
>Se evt. vores side over hastigheden og kvaliteten af vores linjer:

OT:

Synes da ikke at 1,6 Mbps er en særligt stor upload.

Men en gennemsnitberegning, saeret på at samtlige folk er online vil
hver lejlighed have 136,53 Kbps/26,53 Kbps i tilgængelig hastighed og
der er i mine øjne vitterligt ikke meget.
Flemming Jacobsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-05-04 20:32

> [...]

>med en router fra Xincom.
>
>Routeren kan lave QOS og opprioritere f.eks. HTTP trafik.

Okay det kunne da være en hel fin løsning.

Men hvor meget kan man instille angående med traffikpriotering?

Umildbart tror jeg ikke man vil få brug for 2 Wan porte, så Qos vil
helt sikkert være mere nødvendigt. Det skal være sådan at man kan
reklamere til folk at de kan bruge Ip telefon og spare penge til
telefonabonnemt også.

Hvordan har i gjoprt med adsl linierne. er det foreningen der har
oprettet dem, eller er det en beboer der har linierne?

>Se evt. vores side over hastigheden og kvaliteten af vores linjer:
>www.fari.dk

Ser jo ikke særligt belastet ud umildbart.

>Du kan læse mere om routeren her: www.xincom.com.

Hvad er det for en af dem, og hvor og hvor meget koster den?

Umildbart ville et lille regnskab på udgifter:

Rackskab lille       1200
Router         1000
'Switch         1000
Patchpanel       500
patchkabler       500
Føringsvej       800

= 5000

kabel og stik pr. lejlighed ca 200,-

Men hvordan har i gjort med betalling og ansvar osv? er det en enkel
beboer der står for at kræve penge ind, holde styr på netværket. og
hvad med evt. over og underskud? Skal man holde tæt regnskab med sådan
noget, eller kan det gøre på samarbejde det hele.. Kunne forstille mig
at man skal holde regnskab?? men i så fald hvor meget?

Fra : Kas.

Dato : 25-05-04 05:24

Se manualen her: http://www.xincom.com/product_guides/XC-DPG_Manual.pdf

> Hvordan har i gjoprt med adsl linierne. er det foreningen der har
> oprettet dem, eller er det en beboer der har linierne?

De er blevet oprettet i andelsforeningens navn med mig som kontaktperson.

> Hvad er det for en af dem, og hvor og hvor meget koster den?

Det er den model, der hedder XC-DPG-502. Jeg gætter på, den koster omkring
2200,-, men spørg evt. her: http://www.ibsen-kommunikation.dk/xincom.html

> [...]
> noget, eller kan det gøre på samarbejde det hele.. Kunne forstille mig
> at man skal holde regnskab?? men i så fald hvor meget?

Installationen blev lavet af en autoriseret installatør - regningen blev
betalt af foreningen og ikke af den enkelte beboer. Den månedlige opkrævning
varetages af boligadministrator, der også opkræver husleje.

Der laves særskilt regnskab og et evt. overskud går til forbedring af
systemet, nyt udstyr osv.

Mvh. Kasper

Fra : Jens

Dato : 23-05-04 11:31

> [...]
> fællesbyggeri og som har QOS, sådan at man kan bruge IP telefoni via
> internet forbindelsen og begrænse andre services som gerne ikke skal

Linksys wrt54g , og en alternativ firmware, dog er antallet af brugere ikke
uden betydning.

Mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-05-04 12:22

On Sun, 23 May 2004 12:30:48 +0200, "Jens" <mkg@tuknet.dk> wrote:

>Linksys wrt54g , og en alternativ firmware, dog er antallet af brugere ikke
>uden betydning.

Ja det læste jeg om på musime.dk men tror ikke det med trådløs er
vejen frem. tror det er nemmere at lave cablingen i kælderen og køre
op igennem eksisterende 16mm rør.. Det har jeg nemlige set de har
gjort andre steder i bebyggelsen. så et lille krydsfelt og så kabling
op. Men ved slet ikke om der er interresesse for det.. men man er jo
næd til at finde ud af lidt før, man spørger rundt.

Fra : Jens

Dato : 23-05-04 14:59

> [...]
> op. Men ved slet ikke om der er interresesse for det.. men man er jo
> næd til at finde ud af lidt før, man spørger rundt.

Routeren er ligeglad med om klienten er koblet på trådløst, eller med kabel,
der er 4 lanporte i wrt54g,,,,,,,

Mvh Jens

Fra : Brian S.

Dato : 23-05-04 20:44

Tjek lige Linksys Befsr81 den er ikke den nyeste men kører uden probs på 4
måned hos mig uden restart. Understøtter qos men i begrænset omfang !

--
Med Venlig Hilsen

\Brian