Global opvarmning => istid?
Fra : Jacob Henriksen

Dato : 22-05-04 18:20

Hej alle!

Jeg har ikke set filmen "Dagen efter i morgen", men den handler efter
sigende om, at global opvarmning får isen på polerne til at smelte og
dermed medfører oversvømmelse osv., men billeder fra filmen viser også,
at der kommer en mindre istid.

Jeg synes, det lyder lidt sært, at global opvarmning medfører en istid,
men kan/vil det virkelig gå sådan?

Med venlig hilsen
Jacob Henriksen

Fra : Peter Jensen

Dato : 22-05-04 18:57

Jacob Henriksen wrote:

> [...]
> også, at der kommer en mindre istid.
>
> Jeg synes, det lyder lidt sært, at global opvarmning medfører en
> istid, men kan/vil det virkelig gå sådan?

I grove træk går teorien ud på at smeltevand fra Grønland delvist vil
blokere for den del af golfstrømmen som ender deroppe. Resultatet kunne
være et helt eller delvist stop for hele golfstrømmen. Siden denne
havstrøm transporterer hvad der svarer til varmen fra en million
kraftværker (mener jeg at have hørt), så kan du nok forestille dig at i
det mindste Europa pludseligt får det lidt koldt! Dette kunne være det
der starter den næste istid, men hvor vidt det rækker vil jeg lade nogen
der har erfaring med klimamodeller svare på.

--
PeKaJe

Be a better psychiatrist and the world will beat a psychopath to your door.

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 22-05-04 20:32

Peter Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net> writes:

> [...]
> lidt koldt! Dette kunne være det der starter den næste istid, men
> hvor vidt det rækker vil jeg lade nogen der har erfaring med

Jeg hørte et foredrag med lederen af klimagruppen inde på DMI. Han
mente at der var nogle problemer med de klimamodeller der forudsiger
en ny istid. Så vidt jeg husker nævnte han at hvis det blev meget
koldt på den nordlige halvkugle, så ville nedbøren på den nordlige
halvkugle stige. Det ville medføre en energitransport fra syd til nord
i form af smeltevarme (eller fordampningsvarme??). Denne
energitransport blev (så vidt jeg husker) ikke beskrevet så nøjagtigt
af de modeller der forudsiger en ny istid. Der var vist også et par
andre mulige varmetransportveje fra syd til nord, men dem kan jeg ikke
huske.

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Per A. Hansen

Dato : 27-05-04 12:55

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> skrev i en meddelelse

> I grove træk går teorien ud på at smeltevand fra Grønland delvist vil
> blokere for den del af golfstrømmen som ender deroppe. Resultatet kunne
> være et helt eller delvist stop for hele golfstrømmen.

-klip-

Ikke helt.
Det er et par motorer, der får sat gang i Golfstrømmen.
Dels vinden, dels at det kolde, tungere saltvand synket nedad.
Det tunge saltvand fremkommer ved, at saltet fryses ud af havvandet.
Den proces hæmmes ved afsmeltning af ferskvand, medens det ikke har nogen
indflydelse på vinden.

Man må så ikke glemme, at hvis isen smelter vil temperaturen jo stig på
vore breddegrader, hvorved Golfstrømmens rolle som medie for
varmetransporten
vil formindskes.

Per A. Hansen

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 23-05-04 10:59

Jacob Henriksen <ingen@adresse.dk> wrote:

> [...]
> at der kommer en mindre istid.
>
> Jeg synes, det lyder lidt sært, at global opvarmning medfører en istid,

DMI har lavet en hjemmeside med mange informationer om filmen:

<
http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/the_day_after_tomorrow_-_tema.h
tm >

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Jacob Henriksen

Dato : 23-05-04 13:10

Magnus Marius Rohde wrote:

> DMI har lavet en hjemmeside med mange informationer om filmen:
>
> <
> http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/the_day_after_tomorrow_-_tema.h
> tm >

Tak for det! Det er spændende læsning.