Lanterneføring sejlbåd - motorsejlads
Fra : Rasmus

Dato : 22-05-04 15:54

Hej.

Jeg er ved at renovere elsystemet på min 25 fods sejlbåd.

Båden her en traditionel sammenbygget trefarvet lanterne i mastetoppen, som
naturligvis benyttes ved sejlads med sejl.

Men... Hvilke lys skal føres ved sejlads for motor og for kombineret motor
og sejl.

Båden har monteret en agterlanterne og en motorlanterne midt oppe på masten.
Skal man have en delt rød/grøn lanterne placeret under motorlanternen ellers
skal man bruge separat rød og grøn?

Jeg går ud fra, at mastelanternen kun må bruges alene og ikke må kombineres
med andre lys...

Rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-04 16:24

"Rasmus" skrev i en meddelelse :

> [...]
ellers
> skal man bruge separat rød og grøn?
>
> Jeg går ud fra, at mastelanternen kun må bruges alene og ikke må

Lui Svarede :

Hej Rasmus

Kan godt være det nogen gange virker lidt indviklet, men der er flere
instanser der har laver oversigter over dett.

Ved bla at Alm. brand/provinz forsikring udleverer piecer med lanterne
føring og andre sikkerheds foranstaltninger når de tegner båd forsikringer.
Forhør evt. dem om du kan få sådan en piece udleveret.

Men intil da kan du kigge på flg. link :
http://www.maximalt.dk/artikler/lanterner.jpg
der er der en venlig sjæl der har gidet scanne en af de piecer ind fra
søfartstyrrelsens sikkerheds råd ind og lagt den på sin hjemmeside.

Håber det hjalp dig lidt på vej.

Mvh
Lui

Fra : Helene og Lars

Dato : 23-05-04 09:07

Det er let....

Hvis motoren bruges enten alene eller sammen med sejl, skal man føre lys som
et motordrevet fartøj.

Hvordan du så vil kombinere i forhold til de lanterner du har, må du kigge
nærmere på...

MVH Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-04 12:02

Uheldigvis faldt Rasmus over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> mastetoppen, som naturligvis benyttes ved sejlads med sejl.
> Men... Hvilke lys skal føres ved sejlads for motor og for kombineret

Hvis man skal følge reglerne til punkt og prikke, så skal du føre rød
og grøn som normalt, og hvis motor mindst en meter *over* rød/grøn.
Det er der ikke mange, der gør, de fleste har motorlyset under
rød/grøn.

> Båden har monteret en agterlanterne og en motorlanterne midt oppe på
> masten. Skal man have en delt rød/grøn lanterne placeret under
> motorlanternen ellers skal man bruge separat rød og grøn?

Det må du selv om, det er det samme.

Claus

Fra : Carsten Holck

Dato : 24-05-04 00:20

Heldigvis faldt Rasmus <baadnyhedsgruppe@page.dk> over tastaturet og
skrev i news:c8npi9$1n25$1@news.cybercity.dk:
> [...]
> motorlanternen ellers skal man bruge separat rød og grøn?
>
> Jeg går ud fra, at mastelanternen kun må bruges alene og ikke må

Lad os starte fra begyndelsen:
Regel 3, Definitioner
I disse regler skal - medmindre andet fremgår af sammenhængen - nedenstående
ord og udtryk forstås således:
(b) »Maskindrevet skib« betyder ethvert skib, der fremdrives ved maskineri.
(c) »Sejlskib« betyder ethvert skib under sejl, forudsat at eventuelt
fremdrivningsmaskineri ikke benyttes.

Dvs når du er for motor (om du *også* bruger sejl er underordnet) fører du

Regel 23 Maskindrevne skibe, der er let
(a) Et maskindrevet skib, der er let, skal vise:
1)
(i) et toplys forude;
(iii) sidelys;
(iv) et agterlys.
(d)
(i) Et maskindrevet skib under 12 m i længde kan i stedet for de i stk.
(a) i denne regel foreskrevne lys vise et hvidt lys, der er synligt hele
horisonten rundt, samt sidelys;

Når du er er for sejl, og *kun* for sejl:
Regel 25 Sejlskibe, der er let, og fartøjer under roning

(a) Et sejlskib, der er let, skal vise:
1)
(i) sidelys;
(ii) et agterlys.
(b) I et sejlskib under 20 m i længde kan de i stk. (a) i denne regel
foreskrevne lys føres i en sammensat lanterne anbragt på eller nær
mastetoppen på det sted, hvor den bedst kan ses.

Placering af lys fremgår af tillæg 1
(2)
(d) Et maskindrevet skib under 12 m i længde kan føre det øverste lys i en
mindre højde end 2,5 m over lønningen. Når der imidlertid føres et toplys
foruden sidelys og et agterlys, eller når det lys, der er synligt hele
horisonten rundt, som foreskrevet i regel 23 (c) (i), føres foruden
sidelysene, da skal dette toplys eller det lys, der er synligt hele
horisonten rundt, føres mindst 1 m højere end sidelysene.
(f)
(i) Toplyset eller toplysene, der er foreskrevet i regel 23 (a), skal være
anbragt over og klar af alle andre lys og hindringer
(g) Et maskindrevet skibs sidelys må ikke være anbragt i en større højde
over skroget end tre fjerdedele af højden af det forreste toplys. De må ikke
være anbragt så lavt, at deres synlighed vanskeliggøres af dækslys.
(h) Sidelysene skal, såfremt de er anbragt i en sammensat lanterne, og når
de føres i et maskindrevet skib under 20 m i længde, være placeret mindst 1
m under toplyset.
(3)
(d) Når kun et toplys er foreskrevet for et maskindrevet skib, skal dette
lys føres foran for midtskibs; et skib under 20 meter i længde behøver dog
ikke føre dette lys foran for midtskibs, men skal føre det så langt forude
som praktisk muligt.

Så hvis du skal føre korrekt skibslys skal du have sidelys, agterlys samt en
toplys anbragt minimum 1 m over dine sidelys. Toplyset tænde du kun når du
er for motor.
Du kan ikke bruge dit sammensatte lys i toppen for motor da du ikke kan få
dit toplys til at sidde min 1m over sidelysene. men dine sidelys kan godt
være sammenbyggede i een lanterne

Så hvis du har sidelys og agterlanterne har du egentlig ikke brug for din
sammensatte lanterne i mastetoppen. med mindre du vil spare strøm under
sejl.

/carsten

Fra : Rasmus

Dato : 24-05-04 06:00

Tusind tak for de virkelig gode og brugbare svar. Nu ved jeg, hvad jeg skal
have af lys på båden i forskellige situationer.

Igen mange tak for de gode svar!

Rasmus