"nestafvigte" ???
Fra : Erik R.N.

Dato : 21-05-04 22:57

Hej
Den har været i dette forum før; men kan ikke findes ved søgning - så:
Ved skifte 20 november 1725 var der foretaget registrering "24[de] sept:
nestafvigte".
Er der en klar definition på brugen af "afvigte" og "nestafvigte" m.v.?
I det givne tilfælde, er det langt fra sikkert, at registreringen var foretaget i
året 1725, de var på de tider meget langmodige.

Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 23-05-04 06:35

On Fri, 21 May 2004 23:57:06 +0200, "Erik R.N."
<fox44FJERN-DETTE@c.dk> wrote:

>Er der en klar definition på brugen af "afvigte" og "nestafvigte" m.v.?

Ifølge Kalkar:
Afvige betyder ophøre.
Næst betyder nærmest.
Næstafvigte må altså betyde "sidstophørte".

Jeg mindes ikke at have mødt "afvigte" i forbindelse med datoer.

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry.

Fra : Ole Andersen

Dato : 23-05-04 08:05

Kaj Ahlburg wrote:

> Ifølge Kalkar:
> Afvige betyder ophøre.
> Næst betyder nærmest.
> Næstafvigte må altså betyde "sidstophørte".
> Jeg mindes ikke at have mødt "afvigte" i forbindelse med datoer.

En hurtig Google-søgning giver godt 300 hits på "afvigte år", hvad der
også passer med min egen brug af ordet.
Afvigte år er det år, vi senest er kommet ud af; næstafvigte år er året
før afvigte år.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
Why should I have to WORK for everything?! It's like saying I don't

Fra : Inger Buchard

Dato : 23-05-04 20:30

> En hurtig Google-søgning giver godt 300 hits på "afvigte år", hvad der
> også passer med min egen brug af ordet.
> Afvigte år er det år, vi senest er kommet ud af; næstafvigte år er året
> før afvigte år.

Protest - samme Google giver en række eksempler med dato på skrivetidspunkt
og dato på omtalt hændelse, at sidstafvigte betyder sidst afsluttede år hhv.
nærmest foregående måned af samme navn

Inger

Fra : Ole Andersen

Dato : 23-05-04 20:52

Inger Buchard wrote:

> Protest - samme Google giver en række eksempler med dato på skrivetidspunkt
> og dato på omtalt hændelse, at sidstafvigte betyder sidst afsluttede år hhv.
> nærmest foregående måned af samme navn

Nu nævner jeg slet ikke 'sidstafvigte' så hvad protesterer du over?
Så vidt jeg kan gennemskue, er 'sidstafvigte' synonymt med 'afvigte år'.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
"You got what everybody gets, Bernie. You got a lifetime." - Death

Fra : Inger Buchard

Dato : 23-05-04 21:10

> Nu nævner jeg slet ikke 'sidstafvigte' så hvad protesterer du over?
> Så vidt jeg kan gennemskue, er 'sidstafvigte' synonymt med 'afvigte år'.

Min protest gælder også næstafvigte - jeg glemte at skrive det, og det er
selvfølgelig ikke så heldigt:

Et citat:
Anno 1708 den 3 february blef holdet ordinarie Winter Ting paa Aalberg
....Iligemaade tilspurte welbem:te foeget bonde lensmanden, laugrettet og
meenige tingsøgte almue, om dennem er witterligt, at der er indkommen eller
falden nogen bøxel af Kongl. May:ts gods her udj Tinglauget udj nestafvigte
aar 1707,

fra
http://www.gjenvick.com/govtrec/tingbog/inderoy_fogderi/1708/1708-01.html

Jeg mener, at næst(afvigte) år/måned betyder sidst (afsluttede) år/måned

mvh
Inger

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 23-05-04 20:51

On Sun, 23 May 2004 09:05:13 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
you wrote:

>En hurtig Google-søgning giver godt 300 hits på "afvigte år", hvad der
>også passer med min egen brug af ordet.
>Afvigte år er det år, vi senest er kommet ud af; næstafvigte år er året
>før afvigte år.

Undskyld, at jeg var uklar.
Jeg mener naturligvis i forbindelse med kildehistoriske tekster.
Og det er naturligvis ingen garanti for, at det ikke har været brugt
nogen steder, at jeg ikke har set det.
Din egen brug af ordet er korrekt også ifølge Politikens _Nudanske_
ordbog:

afvigte adj. (om en tidsperiode, ældre) som var på det nærmeste
tidspunkt før nu, fx sidste år el. sidste måned = FORLØBNE, SIDSTE,
FORRIGE d jeg ankom afvigte november til mit fædrelands hovedstad ·
afvigte vinter · afvigte år

Men jeg er sikker på, at du ikke kan anvende "næstafvigte" på samme
måde som "næstsidst". Tværtimod betyder det ældre udtryk "næstafvigte"
faktisk det samme som det mere moderne "afvigte", eller angiver
ihvertfald den samme rækkefølge.

Bilag:
http://www.purhusnet.dk/Foreninger/Purhus_Lokalarkiv/Aarsskrift2001/aa01_cmfaber.html
http://michaeldupont.subnet.dk/_568774.html

Disse to eksempler viser klart, at det forholder sig som ovenfor
beskrevet, idet udgangspunktet i begge tilfælde er dokumenteret.

Med venlig hilsen Kaj Ahlburg i Ry.

Fra : Ole Andersen

Dato : 23-05-04 21:20

Kaj Ahlburg wrote:

> [...]
> måde som "næstsidst". Tværtimod betyder det ældre udtryk "næstafvigte"
> faktisk det samme som det mere moderne "afvigte", eller angiver

Du har sandsynligvis ret.

Jeg faldt lige over en forordning fra marts 1794:
<http://www.eremit.dk/ebog/forord_bededag.html>, hvor sidstleden og
næstafvigte begge refererer til den umiddelbart overståede februar
(Christiansborgs brand).
Brugte man på den tid at skifte år pr. 1. marts?

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
Thesis #9: These networked conversations are enabling powerful new

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 23-05-04 21:35

On Sun, 23 May 2004 22:20:14 +0200, Ole Andersen <news@palnatoke.org>
wrote:

> [...]
>(Christiansborgs brand).
>Brugte man på den tid at skifte år pr. 1. marts?

Nej.
I dette tilfælde er sidstleden og næstafvigte synonymer og henfører i
begge tilfælde til måneden (februar).

M.v.h. Kaj Ahlburg i Ry.

Fra : Ole Andersen

Dato : 23-05-04 21:40

Kaj Ahlburg wrote:

> I dette tilfælde er sidstleden og næstafvigte synonymer og henfører i
> begge tilfælde til måneden (februar).

Det lader til at sidstafvigte, næstafvigte og afvigte alle tre er synonymer.
Så må vi bare håbe at der ikke er en og anden skriverkarl, der (som jeg)
har syntes at de burde betyde noget forskelligt, for så kan det hurtigt
blive forvirrende.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
Thesis #39: The community of discourse is the market.