Færdig skabelon til menusystem?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-05-04 20:56

Det er nu flere år siden jeg rigtig har rodet med HTML og jeg har ikke
fulgt med udviklingen. Nu skal jeg lave et simpelt site med en masse
undersider og under-undersider. Dertil skal jeg have lavet (eller
kopieret) et enkelt og effektivt, men pænt menusystem.

Jeg vil såmænd være tilfreds med en lodret menu i venstre side og
indholdet vist til højre derfor. Frames og tables er vel yt og nu
hedder det CSS, går jeg ud fra.

Som udgangspunkt har jeg ikke adgang til ASP eller PhP, men hvis den
rigtige løsning for mig benytter dette, finder jeg nok en løsning -
enten ved at smide det må en af de andre severe jeg opererer på, eller
ved at købe et billigt hotelværelse med de nødvendige sager.

Hvor finder jeg nogle skabeloner, eller i det mindste nogle let
implementérbare scripts med en letfattelig vejledning?

Jeg foretrækker at kode i hånden (Stones Webwriter).

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-05-04 21:25

Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev:

> et enkelt og effektivt, men pænt menusystem.

Prøv at kigge på
http://www.accessify.com/tools-and-wizards/list-o-matic/list-o-matic.asp
der er mange muligheder.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-05-04 22:07

Den Fri, 21 May 2004 22:25:22 +0200, skrev Allan Vebel:

>Prøv at kigge på
>http://www.accessify.com/tools-and-wizards/list-o-matic/list-o-matic.asp
>der er mange muligheder.

Hmmm, tjah, den kan lave en klikbar menu, som så skal implementeres på
hver eneste side. Desuden laver den kun selve menuen - ikke noget med
positionering af selve indholdet på siderne.

OK, jeg er måske nok doven og forventer det hele serveret på et
sølvfad, men der må være mere komplette løsninger end dette?

Men tak alligevel fordi du gjorde dig ulejlighed med at svare.

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-05-04 22:36

Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev:

> Hmmm, tjah, den kan lave en klikbar menu, som så skal
> implementeres på hver eneste side.

Jeg har kun én menu, der så bliver hentet ind på alle sider
ved hjælp af ssi - se http://html-faq.dk/2014.asp

Se også http://html-faq.dk/2003.asp

> OK, jeg er måske nok doven og forventer det hele serveret på
> et sølvfad

Jeg har lavet forarbejdet for dig, men du må også selv lave
lidt af det

:o]

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-05-04 07:44

Den Fri, 21 May 2004 23:36:21 +0200, skrev Allan Vebel:

>Jeg har lavet forarbejdet for dig, men du må også selv lave
>lidt af det

Weeeeell, jeg havde håbet at jeg ikke skulle bruge hele sommeren på at
lære CSS, SSI, ASP/PhP bare for at lave en helt enkelt design med en
venstremenu og noget indhold.

Mit behov er primært en masse sider med en masse undersider og det
vigtigste er indholdet og en overskuelig navigation. Hvis man kan
teknikken, bør det ikke tage mere end 10 minutter at lave skabelonen,
men hvis man IKKE kan, venter der meget læsning, mange opslidende og
fejlslagne forsøg o.s.v. og det rækker min tålmodighed ikke rigtig til
midt i havesæssonen

>:o]

He, he, det var efteråret 2002!

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-05-04 09:49

>Jeg har kun én menu, der så bliver hentet ind på alle sider
>ved hjælp af ssi - se http://html-faq.dk/2014.asp

>Se også http://html-faq.dk/2003.asp

Okay, den har jeg kigget lidt på og ladet mig "inspirere". Det
fungerer, men jeg vil gerne have menuen og topbaren til at sidde fast,
da nogle af mine dokumenter er ret lange og jeg synes selv det er
irriterende at skulle scrolle hele vejen op, for at se menuen igen.

Koden til menuen skal vel - hvis ikke jeg kan bruge SSI -
implementeres på hver side. Men hvad så når jeg får den udbygget med
udfoldelige/sammanklappelige undermenupunkter? Så kan jeg jo ikke bare
bruge den samme kode, men skal lave en særlig version for hver side.
Det bliver da lidt af et bogholderi.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-05-04 15:13

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> da nogle af mine dokumenter er ret lange og jeg synes selv det er
> irriterende at skulle scrolle hele vejen op, for at se menuen igen.

Det kan du læse om her:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-05-04 09:59

>Jeg har kun én menu, der så bliver hentet ind på alle sider
>ved hjælp af ssi - se http://html-faq.dk/2014.asp

>Se også http://html-faq.dk/2003.asp

Hvis jeg bruger eksemplet, men gerne vil have topbaren og
venstremenuen til at sidde fast, har jeg forsøgt at udskifte
"absolute" med "fixed":

..topbar{
position:absolute;
top:0px;
left:0px;
height:40px;
width:100%;
background:url(topbar.gif);
color:black;
}

Så bliver topbaren godt nok placeret til venstre, men nu 150px nede
fra overkanten. Det fatter jeg ikke en hylende hattefis af

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 23-05-04 14:54

On Sun, 23 May 2004 10:58:55 +0200, Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk>
wrote:

> Hvis jeg bruger eksemplet, men gerne vil have topbaren og
> venstremenuen til at sidde fast, har jeg forsøgt at udskifte
> "absolute" med "fixed":

[SNIP - eksempel]

> Så bliver topbaren godt nok placeret til venstre, men nu 150px nede
> fra overkanten. Det fatter jeg ikke en hylende hattefis af

Er det i IE? Hvordan ser det ud i Opera/Mozilla?
IE har et problem med position:fixed.
Løsningen er her:
<http://devnull.tagsoup.com/fixed/>

--
Ryan Kristensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-05-04 16:00

Den Sun, 23 May 2004 15:54:02 +0200, skrev Ryan Kristensen:

>[SNIP - eksempel]

>Er det i IE?

Jep.

>Hvordan ser det ud i Opera/Mozilla?

>IE har et problem med position:fixed.

Arrrch!!!

>Løsningen er her:
><http://devnull.tagsoup.com/fixed/>

Fint

Fra : inga schmidt

Dato : 21-05-04 22:03

et enkelt og effektivt, men pænt menusystem.

> Hvor finder jeg nogle skabeloner, eller i det mindste nogle let
> implementérbare scripts med en letfattelig vejledning?
>
> Jeg foretrækker at kode i hånden (Stones Webwriter).

Prøv at kigge her.
http://www.html.dk/tutorials/ssi/

Mvh
Inga

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-05-04 22:10

Den 21 May 2004 21:02:40 GMT, skrev inga schmidt:

>et enkelt og effektivt, men pænt menusystem.

>Prøv at kigge her.
>http://www.html.dk/tutorials/ssi/

Den kendte jeg godt og har også forsøgt. Jeg har lagt en test ud på et
hotel med ASP og kørt "Hello World"-testen - det funker. Men
SSI-menuen i eksemplet kan jeg ikke få til at virke, uanset hvad jeg
kalder mine filer (ASP, SHTML eller HTML).

Enten er der en fejl i eksemplet, eller også understøtter hotellet
(TDC Erhverv) ikke SSI. Det er naturligvis udelukket at det er MIG der
har lavet en fejl

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-05-04 00:56

Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev:

> SSI-menuen i eksemplet kan jeg ikke få til at virke, uanset
> hvad jeg kalder mine filer (ASP, SHTML eller HTML).

Hvilket webhotel har du hos http://netsite.dk? Der har du
http://towle.dk liggende - og de har alle de muligheder du
skal bruge, hvis du vælger det rigtige.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-05-04 07:39

Den Sat, 22 May 2004 01:56:17 +0200, skrev Allan Vebel:

>Hvilket webhotel har du hos http://netsite.dk? Der har du
>http://towle.dk liggende - og de har alle de muligheder du
>skal bruge, hvis du vælger det rigtige.

Mit private et et Light Site hos Netsite og der følger vist ikke SSI
eller andet luxus med, så vidt jeg kan se, men jeg kan da prøve.

Jeg kan også smide siden på et af de andre jeg "råder over", f.eks.
TDC Erhverv, men - som du kan se i et andet svar - der kan jeg ikke få
SSI til at virke. HTML.DK's primitive eksempel slår lissom ikk' rigtig
igennem, uanset hvad jeg forsøger.

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-05-04 13:19

Ifølge http://netsite.dk/lightsite.html kan du bruge ssi og php.

> der kan jeg ikke få SSI til at virke. HTML.DK's primitive
> eksempel slår lissom ikk' rigtig igennem, uanset hvad jeg
> forsøger.

Det skyldes at eksemplet hos html.dk er skrevet til asp:

<!--#include file="menu.inc"-->

mens php vil have det på en lidt anden måde:

<? include("menu.inc"); ?>

På eksemplet på din server!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-05-04 10:02

Den Sat, 22 May 2004 14:18:40 +0200, skrev Allan Vebel:

>Ifølge http://netsite.dk/lightsite.html kan du bruge ssi og php.

Nå!!! De må have lukket op for dette siden jeg checkede sidst, men det
er altså osse længe siden

Alligevel kan jeg ikke få eksemplet fra "html.dk" til at virke. Kan
nogen henvise til et andet eksempel, så jeg kan få det testet?

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-05-04 10:30

Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev:

> Alligevel kan jeg ikke få eksemplet fra "html.dk" til at virke.

Prøv lige med den php-linie jeg kom med:

Din filer skal så hedde php til efternavn for at det virker.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-05-04 12:31

Den Sun, 23 May 2004 11:30:00 +0200, skrev Allan Vebel:

>Prøv lige med den php-linie jeg kom med:

>Din filer skal så hedde php til efternavn for at det virker.

Tak, så virker det. NU skal der leges ))

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-05-04 23:54

> Tak, så virker det. NU skal der leges ))

Tillykke! Du har opdaget en helt ny verden Spørg bare hvis
noget går galt i ssi- eller css-verdenen - der er mange ting at
tænke på.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-05-04 08:27

Den Mon, 24 May 2004 00:53:33 +0200, skrev Allan Vebel:

>Tillykke! Du har opdaget en helt ny verden Spørg bare hvis
>noget går galt i ssi- eller css-verdenen - der er mange ting at
>tænke på.

Hej Allan,

Den bemærkning vil du komme til at fortryde

Jeg har nok så småt indset, at jeg må sætte mig lidt mere ind i bl.a.
CSS og såmænd nok også lidt PhP. Egentlig var projektet tænkt som en
underside til mit private domæne, men jeg har besluttet at lægge den
på eget domæne, som jeg netop har bestilt og som sådan skal der nok
gøres noget mere ud af det, end oprindeligt planlagt.

Fra : inga schmidt

Dato : 22-05-04 11:55

Kurt Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Enten er der en fejl i eksemplet, eller også understøtter hotellet
> (TDC Erhverv) ikke SSI. Det er naturligvis udelukket at det er MIG der

Selvfølgelig har du ikke lavet fejl - det gør vi da aldrig
Hvis du tilfældigvis bruger Windows (2000 eller derover) kan du
installere deres IIS-server - så er der et let tilgængeligt sted at
afprøve undervejs - uden at skulle smide det på div. hoteller. Her skal
du bare bruge SHTML og HTM til den eksterne fil.

Fra : Gitte Lauritsen

Dato : 22-05-04 10:07

Hej - jeg blander mig lige...

Man kan downloade et gratis program til at lave DHTML menuer (fold ud
menuer). Det hedder Free DHTML Menu Builder og kan hentes her:
http://www.coffeecup.com/freestuff/

Desuden er der tips, info og gode links om at lave hjemmeside på denne
adresse: http://www.gilau.dk/teknikogsjov/webdesign/webdesign.asp

Held og lykke og god fornøjelse!

Gitte