Kompas væske
Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 21-05-04 14:39

Hej

Jeg har et Rigel kompas som desværre har mistet næsten al sin væske så det hænger efterhånden lidt.

Jeg var lige ved at skrotte det men opdagede så at der er et "fyldehul" lukket med en skrue på bagsiden.

Spørgsmålet er: Hvilken slags væske skal der idet?

Det eksisterende virker ligt olie agtig

/Kim

Fra : Michael Koppelhus

Dato : 23-05-04 08:01

Hej Kim,

Jeg har tidligere haft det samme problem med et Silva kompas, og efter et
råd fra bådudstyrsforretningen forsøgte jeg mig med ganske almindelig
lampeolie (tændvæske), og det virkede upåklageligt. Kunsten er at få væsken
ind og luften ud, men med lidt snilde kan det godt lade sig gøre.

/Michael

Fra : Lars K.

Dato : 23-05-04 08:34

In article <E_Xrc.1588$Vf.44815@news000.worldonline.dk>,
michael@koppelhus.com says...
> [...]
> lampeolie (tændvæske), og det virkede upåklageligt. Kunsten er at få væsken
> ind og luften ud, men med lidt snilde kan det godt lade sig gøre.

Se evt.
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=bk01k7%24b33%
241%40sunsite.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%
26selm%3Dbk01k7%2524b33%25241%2540sunsite.dk

eller

--
Lars - 9000 Østbyen
Mit legerum :) http://www.evt.dk

Fra : Ivar Holm

Dato : 23-05-04 13:10

Hvis du skal efterfylde et kompas, er en engangssprøjte et godt
hjælpemiddel.

Ivar Holm

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 23-05-04 19:37

Kompasset var halv fuldt (halv tomt?) og jeg har prøvet at efterfylde med rent glycerin.

Desværre havde kompasset meget svært ved at orientere sig rigtigt efterfølgende.

Spørgsmålet er om ophænget har taget skade efter et par år uden korrekt væskestand eller om det simpelthen er viskositeten der er
forkert?

Selv med noget som er for tyktflydende ville jeg forvente en drejning i korrekt retning efter nogen tid.

Flere gode forslag?

Alternativt må jeg ud og finde et nyt kompas med ca samme dimensioner

/Kim

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-04 19:38

Uheldigvis faldt Kim Bøndergaard Poulsen over tastaturet og skrev
derved følgende:

> [...]
> Spørgsmålet er om ophænget har taget skade efter et par år uden
> korrekt væskestand eller om det simpelthen er viskositeten der er

Nogle kompasser bruger sprit, andre bruger olie og andre igen en
kombination. Jeg tror ikke, ophænget har taget skade, det er nok
nærmere den forkerte olie, du har brugt. Mon ikke, at glycerin er alt
for tykt?

Troels Kløvedal har engang brugt Johnson baby olie i sit kompas, og
det fungerede fint....

Claus

Fra : @rsten

Dato : 24-05-04 09:29

Heldigvis faldt Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> over tastaturet og
skrev følgende i c8qr26$1l2d$1@news.cybercity.dk:

> [...]
> for tykt?
>
> Troels Kløvedal har engang brugt Johnson baby olie i sit kompas, og

Et af problemerne kan være at man *blander* resten af det der er i kompassen
med noget andet, så jeg tror at jeg ville tømme det helt før jeg fyldte på
igen

--
/carsten

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 24-05-04 20:03

Jeg har efterfølgende forsøgt at bruge sprit som forslået i en tråd fra sidste år om emnet.
Tømte først kompasset helt og påfyldte herefter alm husholdningssprit. Det gav et meget hurtigere kompas end med glycerinen.

Men men
Da jeg skulle lukke hullet (via en skrue og en o-ring) gik den møtrik som sidder indvindigt og som udgør gevindet til skruen løs.
Dvs den rasler nu rundt inde i kompasset.
Jeg har haft success med at fange den (efter atter at have tømt kompasset) men straks jeg vender kompasset på hovedet falder den ind
igen.

Surt - men det er nok et nyt kompas. Ellers tak for rådene.

/Kim