Let start på BARF?
Fra : Jimmy

Dato : 21-05-04 11:34

Hej

Jeg har læst på diverse hjemmesider, men bliver mere og mere forvirret over
de forskellige ting der står.

Hvordan starter man lettest på BARF?

Jeg vil gerne prøve det i en uges tid uden at skulle ud og købe ny fryser
mm.

Hvis man skal lave en uges kost til hvalpen på 7 måneder der vejer 23 kilo,
hvad skal den så bestå af? (Helst ting man kan købe i dag og i morgen inkl.
hvad Maxsø har at byde på)

Mvh
Jimmy

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 21-05-04 13:46

hej Jimmy
Du kan få svar på dine spørgsmål, hvis du går ind på www.raw4dogs.dk og ser
under punktet "opstart".
Hilsen Anelise (der har "barfet" sine to labber i 4 uger nu)

Fra : Jimmy

Dato : 21-05-04 19:04

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk> wrote in message
> [...]
>
> Hvordan starter man lettest på BARF?
>
> Jeg vil gerne prøve det i en uges tid uden at skulle ud og købe ny fryser

Nu er jeg startet og kan ikke forestille mig, at jeg vil gå tilbage til
tørfoder!
Tyson blev simpelthen så glad for det hakkede grøntsagsmix og kallun, at han
kom ind til mig bagefter og logrede.

Jeg glæder mig til i morgen tidlig, hvor han får et kyllingeoverlår med
rygstykke at tygge på!

Jeg fik en udførlig mail fra Marie med en kostplan for en uge. Hvis nogen er
interesseret kan jeg gengive kostplanen her.

Jeg kan kun anbefale folk at prøve det - evt. med hakket kylling i stedet
for kallun. Så kan man starte med en blender, 16 kroners grøntsagsmix og 20
kroners kylling fra slagteren for at se om det er noget.

Mvh
Jimmy

Fra : Martin Vollert

Dato : 21-05-04 23:49

> Jeg fik en udførlig mail fra Marie med en kostplan for en uge. Hvis nogen
> er
> interesseret kan jeg gengive kostplanen her.

Dn kunne jeg godt tænke mig at se, hvis du ville være så venlig.
Eten her eller privat mail.

--
Hilsen Martin.>

Fra : Jimmy

Dato : 22-05-04 06:25

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> wrote in message

> Dn kunne jeg godt tænke mig at se, hvis du ville være så venlig.
> Eten her eller privat mail.

Hej Martin

Her er den mail jeg fik af Marie (som forsøgte at sende den herinde):

-------
Køb kylling, du kan købe over og underlår med et lille rygstykke. Det er
en god start.
Køb så kallun hos Maxsøe, det tilsætter du grøntmixet (2/3 grønt og 1/3
kallun).
Køb Hytteret og nogle dåser makrel i tomat.
Hvis ikke du orker at tage til Maxsøe, så køb hjerte eller lever.

1.dag: kylling morgen, grøntmix og kallun aften.
2.dag: kylling morgen, grøntmix og kallun aften.
3.dag: kylling morgen, grøntmix og hytteret (hytteost) aften.
4.dag: kylling morgen, grøntmix og makrel i tomat aften.
5.dag: suppeben/kraftben morgen, grøntmix og kallun aften.
6.dag: kylling morgen, grøntmix og hytteret aften.
7.dag: kylling morgen, grøntmix og rest fra middagsmaden aften.

Det ville være mit bud på en BARF uge, hvor I begge prøver det af.

Køb de billige poser frossen grønt, blend én pose (1 kg.) med en dåse
flåede tomater og lidt vand. Kom tomaterne i først, så kører blenderen
nemmere;))

Måske skal kyllingebenet lige til syne før han går i gang, så må du lige
knække det én gang. Mange hunde syns det med al det kød er mærkeligt i
starten, men så hjælper det når noget af det der knaser kommer til syne.
Helt kolde kyllingelår kan også få nogle hunde til at gå fra maden. Men så
kan man tage dem ud af køleskabet ½ time før fodring.

Regn med at han skal have max 1 kg. om dagen i mad. de %´er der opgives er
tit for høje.
Jeg ville starte med at give et af de store kyllingelår om morgenen og så
give 150 g. kallun med 300 g. grønt om aftenen. Sådan ca.
Er han en MEGET aktiv hund, så kan man give 2 kyllingelår om morgenen. Men
det finder man faktisk hurtigt ud af.

Får han tynd mave får han for meget grønt og kallun ifht. kød og ben. Får
han hård mave er det omvendt.
Regn med at han ikke drikker særlig meget, for der er vand i det hele.

-------

Mvh
Jimmy

Fra : Martin Vollert

Dato : 22-05-04 22:36

> Hej Martin
>
> Her er den mail jeg fik af Marie (som forsøgte at sende den herinde):

Tak skal du ha, men lige et ?
Er kyllingeben ikke et problem ? har hørt at kyllinge, og ben fra grise kan
splinter og perforer hundens tarm og mave når den knuser benene.
Og en anden ting skal man fodre 2 gange om dagen lige nu fodre jeg kun
en gang om dagen.

--
Hilsen Martin.

Fra : Pia Nave

Dato : 22-05-04 22:45

Martin Vollert wrote:

> Tak skal du ha, men lige et ?
> Er kyllingeben ikke et problem ? har hørt at kyllinge, og ben fra grise kan
> splinter og perforer hundens tarm og mave når den knuser benene.

Hej Martin

Mener ikke at ben er et problem så længe de bare er rå

--
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : Jimmy

Dato : 22-05-04 23:22

> Tak skal du ha, men lige et ?
> Er kyllingeben ikke et problem ? har hørt at kyllinge, og ben fra grise
kan
> splinter og perforer hundens tarm og mave når den knuser benene.

Ben er intet problem, så længe de ikke er kogt eller stegt, hvilket ændrer
deres struktur, så de kan splintre. Jeg har den information fra
www.raw4dogs.dk

> Og en anden ting skal man fodre 2 gange om dagen lige nu fodre jeg kun
> en gang om dagen

To gange mener jeg, da de bliver vanvittigt sultne af alle de grøntsager.
Grøntsager er svære at fordøje, hvorfor maven arbejder mere og det giver
altså et vægttab og en sultfornemmelse. Det er det samme hos mennesker.

Rent konkret kan jeg se Tyson er mere sulten i og med han har ædt sit
tørfoder, som ellers har stået der tre dage

Mvh
Jimmy