hjemmelavet mad?
Fra : fam. Ager

Dato : 20-05-04 19:49

Halløj!!.

Kan man fabrikere sin egen kattemad??, uden at den skal bestå af daggamle
kyllinger ol.
Jeg laver selv mad til hunden i huset, med stor succes!! Men hvordan med
kattemaden?
Jeg fodrer med Iams, og er for såvidt tilfreds med det. men efter den succes
med hundefoderet, ville det være interresant med et bud på mad til katten!!

venligst Marie

Fra : Camilla Sabroe

Dato : 20-05-04 20:13

On Thu, 20 May 2004 20:49:20 +0200, "fam. Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>med hundefoderet, ville det være interresant med et bud på mad til katten!!

Hej Marie

Jeg laver selv mine kattes mad og de får lever, kalkun, hjerte,
kyllingstykker, daggamle kyllinger, ko, kalv og lam, makrel, torsk
også torskelever og rogn, rejer osv. eneste grønt de spiser er
kattegræs .

Men vær obs på at katte er nogle underlige størrelser og kan være
kræsen på hvert sit område så det er med at observerer og se hvad der
bliver spist af hvem...det er svært at få gjort alle tilfredse*GG*

Men det er skam slet ikke så svært, du skal bare tænke på at kød, kød,
kød ...katte er kun kødspisere.

Men prøv at få fat i nyeste/ næste nummer af dyrevennen så vidt jeg er
orienteret så vil der komme en artikel om emnet i det nummer.

Ellers vil jeg varmt anbefale dig at få fat i bogen "the barf diet" af
Ian Billinghurst. Her får du trin-for-trin til både hund og kat

Fra : fam. Ager

Dato : 20-05-04 20:23

"Camilla Sabroe" <pepperNOSPAM1@albertsen.org> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ellers vil jeg varmt anbefale dig at få fat i bogen "the barf diet" af
> Ian Billinghurst. Her får du trin-for-trin til både hund og kat

Hej igen!
Tak for det!!, jeg skal få fat i dyrevennen og se om jeg kan finde bogen.
Men giver du ikke dine katte nogen form for vitaminer, olie ell. andet??,
jeg kan tænke mig at det skal være varieret, for at tilgodese kattens behov
for div. stoffer!?
venligst marie

Fra : Camilla Sabroe

Dato : 20-05-04 20:37

On Thu, 20 May 2004 21:23:17 +0200, "fam. Ager"
> [...]

>jeg kan tænke mig at det skal være varieret, for at tilgodese kattens behov

Hej igen

Ja jeg giver mine katte Aloe Vera Drikke Juice( den fra FLP) i deres
mad, i den er der stort set alle vitaminer og mineraler. Som Olie til
dem giver jeg dem Krönch Lakseolie fra Henne Pet Food.

Fra : Camilla Sabroe

Dato : 20-05-04 20:28

On Thu, 20 May 2004 21:12:38 +0200, Camilla Sabroe
<pepperNOSPAM1@albertsen.org> wrote:

>Men prøv at få fat i nyeste/ næste nummer af dyrevennen så vidt jeg er
>orienteret så vil der komme en artikel om emnet i det nummer.

Hejsa vil lige fortælle at artiklen kan læse via dette her link:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/7dec616171ffda87c1256e6f002ce500

Fra : fam. Ager

Dato : 20-05-04 21:06

> Hejsa vil lige fortælle at artiklen kan læse via dette her link:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/7dec616171ffda87c1256e6f002ce500

Jamen, jeg takker og bukker!, og så fik jeg meldt mig ind samtidig
Venligst marie.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-05-04 23:03

On 2004-05-20 21:12:38 +0200, Camilla Sabroe
<pepperNOSPAM1@albertsen.org> said:

> [...]
> kyllingstykker, daggamle kyllinger, ko, kalv og lam, makrel, torsk
> også torskelever og rogn, rejer osv. eneste grønt de spiser er

Hej Camilla

Jeg funderer - dette her skal ikke forstås som kritik, bare at jeg
spekulerer, okay?
Din diæt - mangler den ikke fibre og opblødt eller kogt grønt / korn?
Jeg tænker på, at katte i naturen spiser _hele_ deres byttedyr, også
det grøntfoder de har i maven. Når man laver foderet selv, ville jeg
mene at de vegetabilske "ting" skulle med, for fordøjelsens skyld og
for visse mineraler og vitaminer.
Jeg har læst flere steder - (også på BARF-sider, men jeg kan
selvfølgelig ikke finde det nu, øv!) - at ca. en trediedel af foderet
skal være grønt / fiber, i mangel på maveindhold + pels / fjer fra
byttedyrene. Jeg så godt at du supplerer med aloe Vera - men hvad
med fibrene?
En smule knogler (benmel, måske?) bør der vel nok også være (kalk og
mineraltilskud, gætter jeg) Er brusken i kyllingerne nok?
Hi - du kan nok høre at jeg er en af dem, der ikke _tør_ lave maden
selv, jeg er alt for bange for at glemme en eller anden lille aminosyre
eller noget, så katten bliver syg af fejlernæring om 5 år
At jeg også er bange for snyltere, parasitter og mikroorganismer i råt
kød er noget andet. Jeg blev lidt vaccineret af at Donna havde
maveproblemer i et helt år i sin tid. Det vil jeg jo helst undgå igen

Gode ernæringssider (synes jeg) er:
http://www.dmm.dk/artikler/ernaering.php
http://www.foderguiden.dk/
http://www.dmm.dk/artikler/vand.php
--
Knus fra Ann R

Fra : Camilla Sabroe

Dato : 21-05-04 00:39

Hej Ann

Hvis en kat spiser bytte dyr så skal du tænke på hvordan de er i
størrelse...de byttedyr de spiser er små mus, små fugleunger osv. Så
det grønne er allerede på et minimum der men det er meget lidt næsten
ikke målbart i forhold til resten af foderkilden som er kød og
knogler. Det vegatabilske kommer i form af kødet, som er en rig
protein, mineral og vitamin kilde.

Korn er stivelse og slet ikke noget som katten er designet til at
spise. Korn var/ er noget som tørfoderproducenterne har tilsat
tørkosten, og ikke noget som katten spiser i naturen.

Knogler kommer med i kosten idet du giver din kat hele daggamle
kyllinger( her får du fjer med i kosten) og små museunger(pelsdyr),
kyllingevinger, skrog osv. og de gives rå. Hoved ingrediensen i BARF
er kød med knogler, altså mad som katten skal arbejde med at få spist,
men i størrelse som svarede til et byttedyr i naturen. Brusken er nok
for katten for i brusk er der et minimum af kalk men det selvfølgeligr
vigtigt er at sørge for at hovedbestandelen af dens daglige ration
består af kød med ben i.

Men hvis man ikke er et af disse mennesker som ikke kan klare at fodre
sin kat med daggamle kyllinger eller mus så er det klart at katten
skal have et tilskud dertil. Og der er tangmel en super god kilde da
det fremstilles af flere forskellige arter tang. som har et meget
stort indhold af samtlige livsvigtige mineraler med specielt høje
koncentrationer af sporstoffer plus vitaminer.

Men kan man få sine katte til at spise daggamle kyllinger/ mus /
kyllingevinger/ skrog m.m så er et tilskud helt unødvendigt idet at
den vil være dækket ind her .

Det er meget vigtigt at huske at ernæringsbehovet hos hunde og katte
er meget forskellligt. At der på nogle barf sider står at
grønsagsandelen skal være en tredjedel er at det er barf til hunde,
hundes byttedyr er væsentlig større end kattes og deraf den øgede
mængde af grønt, desuden spiser hunde også byttedyr som er græsædende
i for hold til kattens byttedyr.

Hvis en kat skal have grønt i sin mad, der er nemlig ingen der siger
at man ikke må undlade det, så bør grønsagerne være blendet så meget
at cellevæggene i grønsagerne er smadret , det kan du gøre ved at
enten koge grønsagerne eller blende dem til en pure.

Jeg er af den overbevisning at hvis vores katte ikke kan tåle de
bakterier der er i råt kød, så burde der faktisk ikke være katte i
vild stand idag. Kattens mave er indrettet til at nedbryde de
naturlige bakterier der findes i råt kød. Hvis man vil sikre sig at
det kød man giver sin kat er ordentlig så skal man kun give den samme
kødkilder man ville spise selv

En god side om barf til katte kort fortalt er denne her:
http://www.feca.dk/fodring.htm

Essensen i BARF er at kødet er råt, det er ikke på nogen måde
varmebehandlet (kogt eller stegt) således at vitaminer, mineraler m.m
forsvinder ud af kosten.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 21-05-04 13:49

On 2004-05-21 01:38:59 +0200, Camilla Sabroe
> [...]

> det grønne er allerede på et minimum der men det er meget lidt næsten
> ikke målbart i forhold til resten af foderkilden som er kød og

Hejsa Camilla

Hm ja..
Jo, klart er det små mængder. Men hele musen er små mængder Jeg
tror vi skal tænke i procenter af musen / fugleungens samlede "masse"?
Jeg gætter at regnet i procent er maveindholdet af en mus vel lige så
stor en del af dens samlede vægt, som det er hos andre pattedyr
Jeg vil stadig mene at det har noget at sige.. Der må være en grund
til, at kattedyr i det fri siges ofte at spise deres byttes mavesæk
først. Deres fordøjelse må ha' brug for fibrene og de kan måske også
hente nogle vitaminer og mineraler som ikke findes i kød, men som de
har brug for små mængder af?

> Det vegatabilske kommer i form af kødet, som er en rig
> protein, mineral og vitamin kilde.

Øhm - det forstod jeg ikke? Kød kan da aldrig blive vegetabilsk?

> Korn er stivelse og slet ikke noget som katten er designet til at
> spise. Korn var/ er noget som tørfoderproducenterne har tilsat
> tørkosten, og ikke noget som katten spiser i naturen.

Næh, men.. Korn er jo en del af det mus f.eks. spiser ( mus huserer i
kornlagre og på marker, ikke?), så korn må være en del af musens
maveindhold. Som jeg jo altså mener må gøre en forskel

> [...]
> Men kan man få sine katte til at spise daggamle kyllinger/ mus /
> kyllingevinger/ skrog m.m så er et tilskud helt unødvendigt idet at

Okay - jeg var ikke helt klar på, om der var knogler med, det nævnte du
ikke
Jeg synes det er herligt at du fodrer med mus, det må sgi da være
optimalt. Hvor får du dem fra?
Har du dem i fryseren ligesom kyllingerne?

> Det er meget vigtigt at huske at ernæringsbehovet hos hunde og katte
> er meget forskellligt. At der på nogle barf sider står at
> grønsagsandelen skal være en tredjedel er at det er barf til hunde,

Ikke helt? Jeg har en bekendt der fodrer sine hunde med BARF. Her er
fordelingen 1 /3 kød (kallun, bvadr!), 1/3 grønt og 1/3 kornprodukter
(brød). Hunde kan vist udnytte grønt og vegetabilsk protein på samme
måde som os. Hendes hunde trives i øvrigt fremragende
Katte skulle ha' 2 / 3 kød og 1 / 3 grønt+korn. Grønt og korn (ris,
f.eks.) skal koges, så man efterligner den begyndende nedbrydning,
byttedyrets mave har lavet i naturen. Katte kan nemlig ganske rigtig
ikke rigtig få noget ud af rå grøntsager, men når de er halvt fordøjet
af byttedyret er det noget andet. Ifølge hvad jeg har læst, altså.
Jeg fandt mængdeangivelserne for katte i "bibelen" - Politikens
kattebog. Kan stadig ikke finde den engelske BARF-side, øv.. Jeg skrev
den ud i sin tid, men om jeg kan finde den.. ;-(

> [...]
> vild stand idag. Kattens mave er indrettet til at nedbryde de
> naturlige bakterier der findes i råt kød.

Jeg ved godt at de normalt klarer de bakterier bedre end os.
Donnas sarte mave havde måske ikke klaret sig i naturen, hvor de
stærkeste overlever. Eller hun ville ha' haft et dårligt liv. Men jeg
er nu glad for at ha' hende endnu, naturligt eller ej

> En god side om barf til katte kort fortalt er denne her:
> http://www.feca.dk/fodring.htm

Nina skriver at det sikreste er færdigmad, og at hvis man vil lave
foder selv skal man huske 5% grøntsager. Der er langt til de 33%, kan
jeg godt se, men noget bør der altså være. De 33% fandt jeg som sagt på
en BARF-side om katte engang - og i Politikens kattebøger.

For at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål, så fandt jeg en
opskrift på basis-kattemad i Politikens bog om den sunde kat:

140 g kylling
30 g lever
70 g rå ris
10 g steriliseret benmel
5 ml jodsalt
2 g solsikke- eller majsolie
Ris, benmel, salt og olie koges i den dobbelte mængde vand, simrer i 20
min. Kylling og lever tilsættes, simrer i 10 min. mere. Blendes
grundigt, så katten ikke kan sortere risen fra. Dette giver 800 kcal,
mad til en 3,8 kg kat i tre dage eller en 5 kg kat i to dage.

Men der er godt nok ikke meget at bruge tænderne på..

> Essensen i BARF er at kødet er råt, det er ikke på nogen måde
> varmebehandlet (kogt eller stegt) således at vitaminer, mineraler m.m
> forsvinder ud af kosten.

Hi - Jeg har faktisk prøvet flere gange at give mine en lille smule råt
kød - eller bare en bid af en meget rød bøf.. Jeg er jo som sagt meget
forsigtig, vil helst ha' den omgang maveproblemer igen.
De vil slet ikke smage, kigger på mig som om jeg var blevet vanvittig
Men det er en anden historie..

--
Knus fra Ann R

Fra : Camilla Sabroe

Dato : 21-05-04 18:17

On Fri, 21 May 2004 14:48:55 +0200, Ann Rudbeck
<webmaster@fjerndettesiamis.com> wrote:

>først. Deres fordøjelse må ha' brug for fibrene og de kan måske også
>hente nogle vitaminer og mineraler som ikke findes i kød, men som de
>har brug for små mængder af?

Korrekt men hos katten er det stadigvæk i små mængder.

>Øhm - det forstod jeg ikke? Kød kan da aldrig blive vegetabilsk?

Hoooold da op en skrive bummert, godt du har grebet fat i mig der, det
var vist late night show fra mig igår ha haha

Nej du har helt ret det kød kan aldrig blive vegatabilsk :)
Det vegatabilske kommer i form af olie som bliver tilsat maden, jeg
selv bruger Lakseolie, efter at have fået den anbefalet af flere som
selv laver deres kattes mad.

>Næh, men.. Korn er jo en del af det mus f.eks. spiser ( mus huserer i
>kornlagre og på marker, ikke?), så korn må være en del af musens
>maveindhold. Som jeg jo altså mener må gøre en forskel

Ja mus spiser korn, men mængden af dette indhold i musens mave er så
lidt af det katten får hvis du tænker på hvor tit en kat får mus over
en tidsperiode. Det er jo ikke altid en kat har til held at fange en
mus. og derfor får den ikke så meget korn ind i kosten samlet

> [...]
>Jeg synes det er herligt at du fodrer med mus, det må sgi da være
>optimalt. Hvor får du dem fra?
>Har du dem i fryseren ligesom kyllingerne?

Ja jeg har mus i min fryser og daggamle kyllinger, samt alverdens
kødkilder såsom indmad osv...det er vist et godt syn for fremmede*G*
Du kan få mus gennem de fleste dyrehandlere og terraieforeninger, når
man køber sådan mus skal man spørge om de kommer fra et opdræt der
ikke har sygdom hos sig.

> [...]
>kattebog. Kan stadig ikke finde den engelske BARF-side, øv.. Jeg skrev
>den ud i sin tid, men om jeg kan finde den.. ;-(

Ja men ernæringsbehovet hos hunde og katte er forskelligt, katte har i
forhold til hunde brug for mere protein end hundene. Tager du
kødbehovet først ud af de samlede 100% som det daglige måltid skal
dække hos henholdsvis hunde og katte, så har katten en langt større
procent der skal dækkes ind af kød end hunden og dermed bliver kattens
grøntbehov meget mindre.

> [...]
>jeg godt se, men noget bør der altså være. De 33% fandt jeg som sagt på
>en BARF-side om katte engang - og i Politikens kattebøger.

Ja og 5% grønsager er ikke et must hver dag, man skal tænke på
variation over en tidsperiode. Dvs du skal forstille dig at det er
ikke det samme byttedyr katten får hver dag..altså variation. Så de 5%
ville jeg sætte i en parantes. Men igen det handler om hvad man selv
føler er det rigtige.

> [...]
>mad til en 3,8 kg kat i tre dage eller en 5 kg kat i to dage.
>
>Men der er godt nok ikke meget at bruge tænderne på..

Hvis jeg kigger på kattens naturlig behov og hvordan den ville spise i
naturen, så ville jeg undre mig meget over hvordan pokker den får fat
i 70 g ris fra....det er først og fremmest en unaturlig foderkilde og
for det andet så meget ris har ikke engang en mus i maven*S* Så den
ingrediens ville jeg skære helt væk fra opskriften ELLER hvis jeg
føler at katten bare ska have lidt ris så skære antallet af gram ned.

Benmelet er i tilføjet i opskriften pga der er tale om kylling uden
knogler, altså skal der noget kalk til og jodsalt ja det skal der jo
også til når leveren bliver kogt. Lever er i øvrigt en fortrinlig
proteinkilde, dog er giver den mest vitaminer, mineraler og jod når
den er rå. Af hensyn til bakterier kan du vælge at lige overhælde
leveren med kogt vand inden du serverer den.

Solsikke/majs olie er også en fin vegatabilsk kilde, men skal jeg være
sikker på at give min kat en rigtig god olie kilde så ville jeg enten
give den Krönch Lakseolie eller Viacutan® Plus som kan fås hos enten
netdyredoktor eller dyrlægevagten, kan ikke huske hvilken en af dem
der forhandler det.

> [...]
>forsigtig, vil helst ha' den omgang maveproblemer igen.
>De vil slet ikke smage, kigger på mig som om jeg var blevet vanvittig

Det tager tid at få vænnet en kat til at spise råt mad, de skal
simpelthen "tændes" igen. At skulle "arbejde" for føden er jo noget vi
har i høj grad taget fra dem.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 21-05-04 18:59

On 2004-05-21 19:16:37 +0200, Camilla Sabroe

> Korrekt men hos katten er det stadigvæk i små mængder.

Jeg vil stadig hellere ha' det i procent af den samlede mus
En kat skal ha' mad der svarer til 5 mus pr dag, (ifølge Desmond
Morris), og dermed også 5 x musens maveindhold.
Kanske at de 33% er for meget.. men det er hvad "eksperterne" anbefaler

> [...]
> vegatabilske kommer i form af olie som bliver tilsat maden, jeg
> selv bruger Lakseolie, efter at have fået den anbefalet af flere som

Okay..

> [...]
> en tidsperiode. Det er jo ikke altid en kat har til held at fange en
> mus. og derfor får den ikke så meget korn ind i kosten samlet

Nej - men min pointe er, at de der små mængder af dit og dat måske har
betydning på langt sigt.

> [...]
> Du kan få mus gennem de fleste dyrehandlere og terraieforeninger, når
> man køber sådan mus skal man spørge om de kommer fra et opdræt der

Hi - du mener at folk mister lysten til at blive inviteret til middag?
Er musene døde når du køber dem?

> [...]
> dække hos henholdsvis hunde og katte, så har katten en langt større
> procent der skal dækkes ind af kød end hunden og dermed bliver kattens

Jeg ved det - derfor er der også kun 1/3 kød i hunde-versionen og 2/3 i
kattemaden.

> [...]
> ikke det samme byttedyr katten får hver dag..altså variation. Så de 5%
> ville jeg sætte i en parantes. Men igen det handler om hvad man selv

Jeg husker en undersøgelse der verserede engang om fritlevende katte og
deres byttedyr. Det viste sig at hvis kattene havde mulighed for at
fange næsten lige hvad de ville, så valgte de næsten udelukkende mus,
så de har åbenbart ikke den store trang til variation. Alle kattene var
sunde og raske, så behov for det havde de heller ikke, hvis bare de fik
den optimale føde (mus) hver dag

> [...]
> i 70 g ris fra....det er først og fremmest en unaturlig foderkilde og
> for det andet så meget ris har ikke engang en mus i maven*S*

Nej ikke én mus - men det er en opskrift på mad til to - tre dage, så
måske svarer det til maveindholdet af 10 -15 mus? Jeg ved desværre
ikke hvor meget en mus spiser..
De 70 g ris er 27% af den samlede fodermængde, kød og lever er 67%
Så det lever meget godt op til bøgernes egen anbefaling.
Er der ikke noget med at for højt indhold af protein kan skade kattens nyrer?

> Lever er i øvrigt en fortrinlig
> proteinkilde, dog er giver den mest vitaminer, mineraler og jod når
> den er rå. Af hensyn til bakterier kan du vælge at lige overhælde
> leveren med kogt vand inden du serverer den.

Faktisk er lever så god en A-vitaminkilde at man skal passe på med at
"overdosere". For meget a-vitamin er giftigt. Men det ved du nok .-)

> Viacutan® Plus som kan fås hos enten
> netdyredoktor eller dyrlægevagten, kan ikke huske hvilken en af dem
> der forhandler det.

Ja- jeg har også hørt godt om viacutan til mange ting

> Det tager tid at få vænnet en kat til at spise råt mad, de skal
> simpelthen "tændes" igen. At skulle "arbejde" for føden er jo noget vi
> har i høj grad taget fra dem.

Jaa - men det var nu ikke arbejdet der var problemet, for så langt
nåede de aldrig
De ville slet ikke smage *adr!*

--
Knus fra Ann R

Fra : Jytte

Dato : 20-05-04 20:22

Hej Marie.

Katten er en ultimativ kødæder. Den spiser ikke frugt og grønt som hunden.
Du kan fodre din kat med hjerte, lever, kyllingestykker, hakket lam, kalv og
ko, tun, makrel, torskerogn og -lever og så selvfølgelig daggamle kyllinger
og mus.
Dette anbefaler en biolog med speciale i katte. Du kan læse om naturlig
fodring på www.raw4dogs.dk .

Hilsen
Jytte