Overvågning af Internet brug
Fra : Daniel

Dato : 20-05-04 19:33

Hej NG

Jeg ved ikke om det er den rigtige grupper men jeg prøver.

Jeg har en adsl forbindelse som jeg skal til at dele, men vil i den
forbindelse gerne kunne logge hvad det er de andre bruger den til, herunder
(web, news, mm.). Det primære formål er at kunne dokumenetere, at det ikke
er mig, der har misbrugt forbindelsen i tilfælde af at det skulle blive
aktuelt. Jeg tænker på et eller andet snifferprogram som logger mac, ip,
host, protocol mm.

På forhånd tak.

Daniel

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-05-04 21:06

On 2004-05-20, Daniel <sirdasuREMOVE@hotmail.com> wrote:

> Jeg har en adsl forbindelse som jeg skal til at dele, men vil i den
> forbindelse gerne kunne logge hvad det er de andre bruger den til, herunder

1. Du skal sikre dig at du _må_ logge.
2. Du er uskyldig indtil andet er bevist!
3. Hvis du har kontrakter på at I deler og giver dem videre når politiet
dukker op, så er du stadigvæk mistænkt, men se 2.

> (web, news, mm.). Det primære formål er at kunne dokumenetere, at det ikke

Når ovenstående er sagt, så vil jeg sige:

1. Du får usigelige mængder af data hvis du logger alt og det akn være sin
sag at finde hoved og hale i disse.
2. Jeg ville nok gå efter noget transparent proxy og så logge specifikke
opslag.
3. Sæt en DNS server op og sørg for at det er den eneste DNS server der kan
nås. Derved ved du præcis hvilke sites der bliver spurgt efter af hvem.
Giver måske ikke hele billedet, men er en kraftig indikator af hvem der
laver hvad! Iøvrigt kan en DNS server også bruges til andre nyttige
formål, f.eks. forhindre brugen af P2P programmer, men det var ikke det
du spurgte om.

Håber det var brugbart.

Thomas

Fra : Daniel

Dato : 21-05-04 09:03

Tak Thomas

Om jeg _må_ logge er vel noget jeg bestemmer efter som det er min
forbindelse?

Mvh
Daniel

Fra : news

Dato : 21-05-04 12:37

"Daniel" <sirdasuREMOVE@hotmail.com> wrote in message
> Tak Thomas
>
> Om jeg _må_ logge er vel noget jeg bestemmer efter
> som det er min forbindelse?

Du har ret i at det er din forbindelse, hvoraf du gerne må logge din egen
forbrug, men det jeg læser ud af din første mail - er at du har
vidresolgt(lånt) din forbindelse ud til andre, hvoraf vi er ovre i en anden
boldgade... spørg lige DATA-tilsynet først... du skal mindst informere dine
bruge om at du gør det !

Hilsen Torben

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-05-04 12:40

On 2004-05-21, Daniel <sirdasuREMOVE@hotmail.com> wrote:
> Tak Thomas
>
> Om jeg _må_ logge er vel noget jeg bestemmer efter som det er min
> forbindelse?

Nej, elektronisk lagring af følsomme data kan godt kræve en tilladelese fra
datatilsynet.

Thomas

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 23-05-04 15:38

Hej
Nej du må ikke logge andre end dig selv, og du kan kun få tilladelsen fra
de enkelte brugere.
Du bliver ikke klandret for andres misbrug men du kan hurtigt blive
medskyldig så pas på med hvad du tager imod. Det eneste misbrug du bliver
Klandret for, er hvis du deler en adsl-forbindelse med andre der ikke
tilhører husstanden uden at spørge udbyderen, da udbyderen er i sin gode ret
til at kræve flere penge for den ekstra service. Han bliver jo tros alt
snydt for et X antal mulige nye kunder.
mvh
Kurt

Fra : Henrik Rask Mortense~

Dato : 23-05-04 17:31

"Kurt Pedersen" <kurt_birgit.ns@pedersen.mail.dk> wrote in message
> Hej
> Nej du må ikke logge andre end dig selv, og du kan kun få tilladelsen fra
> de enkelte brugere.

Der må som hovedregel logges hvad som helst - når blot det er meldt ud på
forhånd.

Læs mere på Datatilsynets hjemmeside -

Henrik Rask Mortensen
www.danecomputer.dk og www.raskdata.dk
IT-Sikkerhed er en lille smule teknik og en stor del planlægning.

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 24-05-04 17:51

Hej

> Der må som hovedregel logges hvad som helst - når blot det er meldt ud på
> forhånd.

Ja det har du ret i MEN det gælder en virksomhed der vil lave log af alle
deres computere. Denne ret indebærer ikke at denne virksomhed har lov til at
logge hvad der sker på andre virksomheders computere. Betragt Daniel og
brugerne som af hinanden uafhængige virksomheder.
mvh
Kurt