MS Windows
briani 27239
XP og lyd?
Fra : Henning Lund

Dato : 20-05-04 10:08

Min søn har lige fået en ny pc og derved et nyt problem
Den gamle maskine var også med XP og der kunne han bruge sine højtalere
som mikrofon når han bla. snakkede med kammerater via messenger, det kan
han ikke på den nye, hvor i XP rettes det ind?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : Jens Jensen

Dato : 20-05-04 11:08

Kunne han virkelig det?

Fra : DonE

Dato : 20-05-04 11:16

Jens Jensen wrote:
> Kunne han virkelig det?
>
> "Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

Tror da at der var en mic i skærmen

--
DonE
Erara humanum est.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-05-04 12:15

On Thu, 20 May 2004 12:07:41 +0200, "Jens Jensen"
<hansemannæluchter@mail.dk> wrote:

>Kunne han virkelig det?

Hvad kunne han?

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Henning Lund

Dato : 20-05-04 13:34

Jens Jensen skrev:

> Kunne han virkelig det?

Ja og adskillige af hans venner gør det samme.

Fra : Jens Jensen

Dato : 20-05-04 17:01

Det er sørme fantastisk. At Windows og computeren kan hente tale ind på en
højttalerudgang.

Fra : Emil

Dato : 20-05-04 17:53

Jens Jensen skrev:

>Det er sørme fantastisk. At Windows og computeren kan hente tale ind på en
>højttalerudgang.

Ja, det ville være en umulighed. Men hvis man er tilstrækkelig
uvidende, er det faktisk ret nemt at ramme netop den kombination.

Det kræver selvfølgelig en forklaring.
På mange lydkort kan man indstille, om det skal virke som et
'normalt' lydkort med line-in, line-out og mic-in,
*eller* om det skal køre i surrund-mode, udelukkende med lyd ud
af kortet, hvor de tre stik altså alle bliver udgange til
højttalere.

Forestil dig nu, at kortet har været brugt til surround-lyd, med
2 højttalere på hver af de 3 surround-udgange.

Når man så (i kontrolpanelet) ændrer indstillingen til 'normal',
vil de højttalere som sidder på (den nu ændrede til) mic-in virke
som mikrofoner.

Så det er ikke blot muligt, men meget sandsynligt at en sådan
'fejl' kan ske, da der ikke er mange andre muligheder at vælge
mellem.

Afkrydser man også det felt som forstærker mic-indgangen, kan man
rent faktisk opnå en forståelig talekvallitet.

m.v.h. Emil

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-05-04 22:44

On Thu, 20 May 2004 18:52:50 +0200, Emil <emilsen@oestbirk.invalid>
wrote:

>Afkrydser man også det felt som forstærker mic-indgangen, kan man
>rent faktisk opnå en forståelig talekvallitet.

Ja, men de kan ikke samtidig anvendes som højttalere. Det er enten
eller.

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : John

Dato : 20-05-04 13:09

> [...]
> som mikrofon når han bla. snakkede med kammerater via messenger, det kan
> han ikke på den nye, hvor i XP rettes det ind?

Hej Henning!

En mic til computeren fås hos forhandleren (nærmeste supermarked med
elektronik-afdeling, ca 100,-). Løser det ikke problemet, skal du evt
geninstallere lyd-drivere.

Mvh John

---

Fra : kurt

Dato : 20-05-04 14:19

Dav

> Den gamle maskine var også med XP og der kunne han bruge sine højtalere
> som mikrofon når han bla. snakkede med kammerater via messenger, det kan
> han ikke på den nye, hvor i XP rettes det ind?

Jeg er ganske vist ikke nogen "nørd" til elektronik, men hvordan man får et
par højtaler til at virke som en microfon har jeg ikke lige nogen fantasi
til at se. Du må meget gerne sende et svar her til gruppen så jeg kan lære
noget.

Hi
Ivan

Fra : Emil

Dato : 20-05-04 14:52

kurt skrev:

> [...]
>til at se. Du må meget gerne sende et svar her til gruppen så jeg kan lære

Både en mikrofon og en højttaler kan bestå af en svingspole (som
er pålimet en membran/tragt) i et (permanent) magnetfelt.

Tilføres der et elektrisk signal til svingspolen, vil denne
bevæge sig og membranen skaber lyd, altså en højttaler.

Påvirkes svingspolen/membranen mekanisk (altså lyd), vil denne
afgive en spænding som kan forstærkes, altså en mikrofon.

Så jo, det virker begge veje. Forskellen er, at højttalere er
optimeret til at afgive lyd, og mikrofonen til at optage lyd.
Så hvis man bruger en højttaler som mikrofon vil man ofte få et
ringe resultat (følsomhed, frekvensområde m.v.).

m.v.h. Emil

Fra : Bj@rne

Dato : 27-05-04 20:23

Emil wrote:

> [...]
> Så hvis man bruger en højttaler som mikrofon vil man ofte få et
> ringe resultat (følsomhed, frekvensområde m.v.).

Man kan også bruge et par høretelefoner som mic.
Hilsen Bjarne