Afmont. af Mobilholder - Mont. af GPS
Fra : Allan Møller

Dato : 20-05-04 06:03

I den netop modtaget "nye" bil er der en håndfri installation til en Nokia
mobil.
Jeg skal ikke bruge telefonen men vil gerne have monteret GPS'en istedetfor

Til holderen kommer der 2 ledninger - formentligt en antenne og en strøm.
Mon ikke der bare er en + og en - i den strømførende ledning ? Eller kan
antennekablet
være stelforbindelsen ?
Tror i bare at jeg kan klippe strømledningen over og sidenhen klippe
"cigaretstikket" af GPS
og så samle med de ledninger fra mobilen ?

Eller skal jeg finde fagfolk til det så jeg ikke får brændt noget af ?

Hvilken gruppe ville i alternativt foreslå til dette ? Overvejede
dk.teknik.bilstereo
men endte med jer herinde

Mvh. Allan

Fra : S.B.

Dato : 20-05-04 06:06

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eller skal jeg finde fagfolk til det så jeg ikke får brændt noget af ?
>
> Hvilken gruppe ville i alternativt foreslå til dette ? Overvejede

Ved ikke meget om det, men som alternativ kunne du prøve at spørge i
dk.teknik.satellit.navigation

Søren

Fra : Allan Møller

Dato : 20-05-04 13:28

Nokia
> istedetfor

Arggggggggh - bliver så skuffet nå i ikke svarer med det samme

Mvh. Allan

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-05-04 13:28

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Til holderen kommer der 2 ledninger - formentligt en antenne og en strøm.
> Mon ikke der bare er en + og en - i den strømførende ledning ?

Prøv at måle ledningerne med eks. en prøvelampe.

Jeg vil tro, der er + og - i.

Du kan naturligvis ikke bruge antennen fra den GSM-telefonen (men det ved du
nok).

Hr. Bjørn

Fra : Allan Møller

Dato : 20-05-04 13:40

> Prøv at måle ledningerne med eks. en prøvelampe.
>
> Jeg vil tro, der er + og - i.

Det regner jeg egentligt også med man har ikke lige adgang til en måler lige
nu.
GPS'en får strøm fra det medfølgende cigaretladestik. Stikket som skal i
GPS'en er
noget specialt og kan sikkert ikke købes i løsvægt.
Derfor er jeg lidt bange for at klippe det over og monterere det til de
(formentligt) +/-
der er i strømkablet til telefonen.

Hvordan virker sådan et cigarettænderstik(langt ord!) Der er vel +/- i det
ikk' ?

> Du kan naturligvis ikke bruge antennen fra den GSM-telefonen (men det ved
du
> nok).

Jo det regnede jeg da ihvertfald ikke med

Mvh. Allan

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-05-04 13:38

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det regner jeg egentligt også med man har ikke lige adgang til en måler
lige
> nu.

Det er så et lille problem, da du skal være sikker på, hvad der er + og -.

Du må ikke tilslutte + til - og - til +. Det vil din enhed ikke bryde sig
om..

> Hvordan virker sådan et cigarettænderstik(langt ord!) Der er vel +/- i det
> ikk' ?

Standard ( i dag) er + på spidsen (bunden) og - (stel) i kappen.

Hr. Bjørn

Fra : Allan Møller

Dato : 20-05-04 13:54

> [...]
> Du må ikke tilslutte + til - og - til +. Det vil din enhed ikke bryde sig

Hvordan finder jeg så ud af hvad der hvad ? (Ja jeg skal have det skåret ud
i pap)
Ved at tage prøvelampen og forbinde til en af ledningerne af gangen og så
til stel -
der hvor den lyser har jeg fat i hvad ?

Mvh. Allan

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-05-04 13:56

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan finder jeg så ud af hvad der hvad ? (Ja jeg skal have det skåret
ud
> i pap)

Du tager prøvelampen (det kam da også blot være en 12V pære) og forbinder
den til den ene ledning (med krokodillenæbet) og den anden ende (kan være
eks. loddeklatten i bunden af pæren) til noget du er sikker på er stel (-).
Det kan være en bolt/skrue der sidder i noget blik/metal).

Lyser pæren har du fundet +.

Lyser pæren ikke har du fundet - (stel) ... husk for en sikkerheds skyld at
have tændningen slået til (det kunne jo være en "tændings+").

Sæt herefter prøvelampen i mellem de 2 ledninger. Lyser pæren er du sikker
på at have + og - (stel) på de 2 ledninger.

Konklusion:

Der hvor prøvelampen lyser, når du holder i mellem ledningen og en kendt -
(stel) er +.

Der hvor prøvelampen *ikke* lyser, når du holder prøvelampen i mellem
ledningen og en kendt - (stel) .... er stel.

Du ser dette helt sikkert, når du forbinder prøvelampen i mellem de 2
ledninger og pæren lyser.

Hr. Bjørn

Fra : Allan Møller

Dato : 20-05-04 14:12

> ud

> Med venlig hilsen
> Hr. Bjørn

Tak for det Hr. Bjørn - går igang med det samme.

Mvh. Allan Møller (Som bliver så glad igen når svarene vælter ind til mig)