MS Windows
briani 27239
Dual boot 98/XP med hidden partitioner
Fra : Michael [2720 Vanløs~

Dato : 19-05-04 22:40

Hej

Er der en der kan hjælpe mig med en punkt-for-punkt-guide til at lave dual
boot med 98 og XP? Eller evt. gi' et link til en side hvor der er en. Det
skal være sådan at begge os'er ligger på c:, altså med hidden partitoner.

Grunden til at det de begge skal ligge på c: er at jeg skal køre noget
software der skal virke under begge os'er og kræver at ligge på c:. Grunden
til at jeg skal bruge 98 er at jeg skal køre noget software der skal skrive
direkte til parallelporten. Men vil gerne bruge XP til alt andet.

Jeg starter fra bunden med en tom hd og regner med at bruge Boot Magic, men
er åben for forslag.

Jeg har forsøgt mig lidt frem med Partition Magic/Boot Magic og har forsøgt
at Google mig frem, men kan stadig ikke finde ud af det. :(

Det skulle også helst være med auto hide så man vælger når man booter.

Mvh Michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-05-04 23:08

"Michael [2720 Vanløse]" <mlvFJERN@os.dk> wrote:

> [...]
>skal være sådan at begge os'er ligger på c:, altså med hidden partitoner.

Er du helt sikker på at begge operativ systemer behøver ligge på c-drevet ?!?! Normalt skal et program installeres i begge
operativ systemer, og så er placeringen ligegyldig.

Din løsning med hidden partitions virker meget besværlig, specielt da XP har udmærket dual-boot understøttelse.

Jeg vil foreslå du starter med at installere W98 på en lille FAT partition som dermed bli'r dit c-drev. Her installere du også din
specielle software til parallelporten.

Derefter installerer du XP på en ny NTFS partition, dvs dit d-drev.

Hermed får du en dual boot installation hvor du under opstart kan vælge W98 eller XP.

<mlr>

Fra : Michael [2720 Vanløs~

Dato : 20-05-04 07:14

> [...]
> Derefter installerer du XP på en ny NTFS partition, dvs dit d-drev.
> Hermed får du en dual boot installation hvor du under opstart kan vælge

Det andet software jeg skal have installeret kræver at ligge på c:, så at
bruge XP's boot manager duer ikke, da XP så vil ligge på d:

Mvh
Michael

Fra : Michael [2720 Vanløs~

Dato : 20-05-04 07:18

Det er forsøgt, uden held

Fra : Edmund

Dato : 20-05-04 00:44

Michael [2720 Vanløse] skrev:

> Jeg starter fra bunden med en tom hd og regner med at bruge Boot
> Magic, men er åben for forslag.

Hvis du har 2 harddiske kan det skrikkes sammen så du undgår brug af
ekstern bootmanager, og begge systemer hedder C når de startes, uden at
være skjult for hinanden.
--
Mvh Edmund

Fra : Michael [2720 Vanløs~

Dato : 20-05-04 07:15

> Hvis du har 2 harddiske kan det skrikkes sammen så du undgår brug af
> ekstern bootmanager, og begge systemer hedder C når de startes, uden at
> være skjult for hinanden.

Der er kun en disk, da det er en bærbar...

Mvh
Michael

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 20-05-04 08:42

"Michael [2720 Vanløse]" skrev
> guide til at lave dual
> boot med 98 og XP? Det
> skal være sådan at begge os'er ligger på c:, altså med hidden partitoner.

I 1997 havde jeg en stor 1gbyte harddisk med een partition c:\
hvor jeg havde 2 opertivsystemer.
Jeg installerede først det ældste Windows NT 3.51
med default instillinger.
Det daværende nyeste operativsystem Windows NT 4.0 installerede jeg
derefter ved siden af, ved at vælge avancerede installationsindstillinger
noget i retning af:
'Jeg vil selv vælge drive og mappe for mit nye os'
og da det gamle NT 3.51 brugte c:\windows
valgte jeg noget andet C:\winnt4.
For at spare på pladsen når jeg installerede programmer,
installerede jeg de programmer som skulle være på begge operativsystemer
til samme destination, f.eks.
C:\program files\Microsoft Office
altså 'oven i hinanden' og det virkede!
Men afinstallation var ikke muligt på begge - men det fik jeg ikke behov for.

Det virkede dengang.
Måske du kan bruge nogle af ideerne.

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Michael [2720 Vanløs~

Dato : 20-05-04 10:02

> [...]
> altså 'oven i hinanden' og det virkede!
> Men afinstallation var ikke muligt på begge - men det fik jeg ikke behov

Hmm, nja...

Det er jo næsten også samme OS, det jeg skal have installeret er jo 98 og
XP. Jeg tror ikke det spiller særlig godt sammen, hvis man gør det på den
måde du beskriver der.

Jeg fandt en guide til PQ på wintip og har lige prøvet med rækkefølgen 98 -
XP, det duede i hvert fald ikke. Så nu prøver jeg omvendt. Tålmodighed er en
dyd

Mvh
Michael

Fra : LarsS

Dato : 20-05-04 16:16

Michael [2720 Vanløse] skrev:

[cut]
> Jeg fandt en guide til PQ på wintip og har lige prøvet med rækkefølgen 98 -
> XP, det duede i hvert fald ikke. Så nu prøver jeg omvendt. Tålmodighed er en
> dyd

Det sku ellers ku virke... Jeg har installeret 2x win ME på een HD
på hver sin partition (begge hedder "C" fordi system 2 altid er skjult).
PQ BootMagic klarer det hele, men den skal installeres før 2nd OS,
herefter skal den nye partition sættes til default (og den anden som
sagt skjult). Husk osse at lave BootMagic startdiskette, den skal
svjh bruges til at aktivere boot-menu efter 2nd OS er installeret. Der
findes et par PQ -PDF-filer om emnet, den der hedder "OPERATE"
(i PartitionMagic Pro v7) omhandler "Installing of second operating
system". Jeg ka evt. mailer/uploade den (164Kb).

/LarS

Fra : IzNoGoUd

Dato : 20-05-04 10:29

On Wed, 19 May 2004 23:40:23 +0200, "Michael [2720 Vanløse]"
<mlvFJERN@os.dk> wrote:

>Grunden
>til at jeg skal bruge 98 er at jeg skal køre noget software der skal skrive
>direkte til parallelporten. Men vil gerne bruge XP til alt andet.
Hvorfor kan du ikke bruge userport under windows XP?

http://www.google.dk/search?num=50&hl=da&ie=UTF-8&q=userport+%22windows+XP%22&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3Dlang_da

http://www.modify.dk/?page=guides

Det var hvad jeg sådan lige fandt

best regards IzNoGoUd a.k.a. Claes Nielsen, DK-5700 Svendborg, Denmark.
*
"All your base are belong to us"