Vintercampering
Fra : Robert

Dato : 19-05-04 21:27

Hej

Vi har købt ny campingvogn og vi har besluttet at vi også vil bruge vognen
til vintercampering i Danmark. Der er jo en del gode pladser, der har
vinteråbent.

Vognen har jo indlagt vand, herunder varmt vand, og vand kan jo som bekendt
kan fryse (ja selvfølgelig ikke det varme vand!)

Hvad gør alle I vintercampister med vandinstallationerne (f.eks. vandtank,
slanger, vandhaner og vandvarmer) i vognen om vinteren ? Har I varme på
vognen hele tiden, eller kun i frostperioder ? Eller tømmer I anlægget for
vand efter brug?

Skal vognen holdes mere eller mindre opvarmet hele tiden for at den ikke
skal virke kold og klam, eller er det nok at tænde for varmen i vognen en
dags tid før den skal bruges.

Alle vintertips tager jeg gerne imod

Robert

Fra : Torbenth

Dato : 19-05-04 23:33

"Robert" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

klip klip
> [...]
> skal virke kold og klam, eller er det nok at tænde for varmen i vognen en

Hej Robert.

Vintercamping er skønt, og gør man det på den rigtige måde, har man kun
glæder deraf.
Min "rigtige" måde er at tømme vandinstallationen for vand, når jeg forlader
vognen. Også varmtvandsbeholderen.
Hvordan afhænger af vandsystemet.
M.h.t. opvarmning, kan man gøre det der er nemmest for een. Har selv en del
gange tændt for varmen dagen før, vi skulle bruge vognen. Andre gange har
jeg sat en varmeblæser til sammen med gasvarmeren og kørt ud for at handle.
Et par timer efter var temperaturen høj nok til, at man ikke behøvede
overtøj på. Dog var sengetøj og hynder stadig kolde, men efter måske 5 - 6
timer, var det overstået og man kunne gå i seng uden at fryse.
Men man skal altid sørge for at der er ordentlig ventilation, når man
knalder varmen af. Fugtigheden i luften skal kunne komme ud af vognen. Vi
har også altid taglugen stående på klem ved hjælp af en vinprop i det ene
hjørne. Derved er der ingen klam lugt, når vi ankommer.

Rigtig god fornøjelse med vintercamping.

Mvh.
Torben

Fra : Harry

Dato : 22-05-04 22:48

> [...]
> skal virke kold og klam, eller er det nok at tænde for varmen i vognen en

I frostperioder skal man tømme vandtanke, toilettets vandtank for
vand. En moderne vogn har tilstrækkelig god luftcirkulation via
dørriste, huller under varmeanlæg og køleskab, samt tagluger til at
man ikke behøver at være bange for fugt i vognen. Nu ved jeg ikke
hvilken vogn du har købt. Men de fleste har vandslanger og
afløbsslanger liggende under vognen. Vel at mærke uisosiloret. Og det
er et problem ved streng frost. De bør isoleres med ekstra isolering,
som kan købes i byggemarkeder. Desuden kan man hos campingforhandlerne
få nogle varmeledninger, til at montere på vandslanger. Jeg tror nok,
at www.campingstuff.dk har en anvisning på montering af disse.

Desuden skal du kigge efter, om luften kan cirkulere frit under
sædehynderne og i overskabe. Gør de ikke det, skal der laves
udskæringer/huller så luften kan komme ind forneden og ud igen
foroven. Lad døre til overskabe stå åben, når i ikke bruger vognen.
Stil hynder på den smalle side, lidt væk fra væggen og sengetøjet
tager man bedst med ind i huset. Der skal ogs være dobbeltbund i
sengeskunke og under siddebænke.

Det er altsammen småting, med sørger man for det, bliver vintercamping
en behagelig fornøjelse.