Skærme
Fijala 3554
Pas på med ViewSonic VP201s
Fra : SvendeBent

Dato : 19-05-04 21:16

Hej
Modtog min skærm (den nye med 16ms) fra m-e.dk i lørdags ( d. 15 maj ).
testede den .. virkede fint, ingen pixelfejl eller noget. dejlig skærm.

Smed så kassen ud søndag.

Søndag aften var der ligepluselig en pixel der lyste grøn på sort baggrund.
PIS tænkte jeg. Nåh, men da jeg har smidt kassen ud er der jo ikke meget at
gøre, og jeg kunne da også overleve med 1 grøn pixel på mørke farver. Der er
nemlig ingen problemer når det er lyse farver den skal vise.

Her i dag, kom der så endnu en grøn pixel på skærmen på mørke farver.. den
sidder så lidt i venstre side, dog tæt på center af skærmen, imens den
første sidder lidt nede på skærmen, men igen også ret tæt på center. Prøvede
så at vise et totalt sort billede med et skærmtestprogram..

Kan tydelig se de 2 grønne pixels. Men kan også se andre pixels der så småt
lyder grønligt, men dog ikke så meget som de 2 andre (måske de ligepluselig
også viser total grøn ?? ).

Dette er PISSE (undskyld sproget) ærgeligt til en skærm til 10.000kr :(
Og skærmen er så nu kun 5 dage gammel. Hvis det går i denne hastighed kan
jeg jo om nogle måneder får den til reperation med over 10 defekte pixels
( det som viewsonic kræver for skærme på 20" og over ). Jeg håber faktisk
det sker, da jeg ellers skal leve med måske 7 grønne pixels.

Skal lige siges at ved lyse billeder er der ingen pixelfejl overhoved. Det
er kun ved mørke farver, men det er i sig selv også slemt nok synes jeg. Man
kan sq ikke lige lade være med at se på dem hvergang en sort skærm dukker
frem, og tænkte "suk".

Opdateringen af skærmen er ellers til topkarakter og billedekvaliteten er
også tiptop, men forfanden det er irriterende med pixelfejl. IGEN især når
man har givet så mange penge for den.

Må ellers sige at M-E.DK er en utrolig god butik med god service, så jeg vil
på ingen måde give dem skylden. Hvis jeg forfanden bare havde gemt den
fucking kasse :(.

Nåh, men det var sådan set bare en advarsel til alt den ros den skærm ellers
har fået.

Jeg ved ihvertfald at min næste skærm, om nogle år ( når jeg får god
samvittighed med at købe en ny og skrotte min 10K skærm ) IKKE skal være
ViewSonic.. så hellere lidt trails i spil.

mvh SvendeBent

Fra : Jeppe S.

Dato : 19-05-04 23:38

> Opdateringen af skærmen er ellers til topkarakter og billedekvaliteten er
> også tiptop, men forfanden det er irriterende med pixelfejl. IGEN især når
> man har givet så mange penge for den.

Jeg tror vi er flere her I gruppen, der er af den krakilske type hvad
pixelfejl og andre små-irritende fejl angår.
Jeg havde den samme tur som dig, bare med en VP181s. Min dumhed bestod blot
i at jeg købte den igennem min arbejdsplads (erhvervskøb) og så bortfalder
returretten. Denne regel var jeg ikke bekendt med, så det var bare sur mås,
da jeg konstaterede 2 subpixelfejl (synlige på sort baggrund) og en række
andre meget svage subpixelfejl, som man nærmest skal bruge lup for at finde,
selv på sort baggrund. (Husk iøvrigt at støvkorn på overfladen meget let kan
forveksles med mindre subpixelfejl)

De første par uger var jeg nøjagtig lige så irriteret over min hhv grønne og
lilla pixelfejl på sort baggrund, men efter lidt tid har jeg efterhånden
vænnet mig til det, som man også vender sig til stregerne på trinitron
skærme. Og nu gider jeg slet ikke at ærge mig over det, jeg ser dem så
sjællent. Er blot glad for skærmens ganske fortrinlige billedkvalitet.

Men inden du giver helt op, kunne du så evt. ikke prøve at finde en som har
embalagen liggende? Måske der er en her i gruppen, som kan undvære og vil
være dig behjælpelig.

/Jeppe S.

Fra : SvendeBent

Dato : 20-05-04 08:12

"Jeppe S." <e@e.e> skrev i en meddelelse

> [...]
finde,
> selv på sort baggrund. (Husk iøvrigt at støvkorn på overfladen meget let

Yep, det ved jeg. Har jeg også oplevet med mine andre fladskærmen, dog
lettede jeg helt op da jeg så lige tog en finger og fjernede støvet, så
lyste pixel helt normal igen, hehe.
Desværre er det ikke tilfældet her.

> [...]
har
> embalagen liggende? Måske der er en her i gruppen, som kan undvære og vil

Ahh, alt det besvær gider jeg sq ikke, hehe. Plus det godt nok skal gå
hurtigt så, hehe.
Men hvis du kunne vende dig til det, så kan jeg sikkert også. Håber jeg da
:)

Altid noget det kun er på mørke baggrunde den viser dem. Det er da en lille
trøst.

mvh SvendeBent

Fra : Jeppe S.

Dato : 20-05-04 09:57

> Altid noget det kun er på mørke baggrunde den viser dem. Det er da en
lille
> trøst.

Næmli' ja.
Og man kan jo altid ændre baggrundsfarven på sin dosprompt og shh-shells, så
de ikke er sorte :D

/Jeppe S.

Fra : SvendeBent

Dato : 20-05-04 13:08

> [...]
>
> Næmli' ja.
> Og man kan jo altid ændre baggrundsfarven på sin dosprompt og shh-shells,

Nu prøvede jeg og maile m-e.dk .. de foreslog at jeg skulle kontakte
infocare som jo står for viewsonic i danmark. Så nu har jeg skrevet en mail
og spurgt om det kan være rigtigt at man skal leve med de fejl på en skærm
under en uge gammel.

jeg får garanteret det standard svar med "viewsonic kræver mindst 10 døde
pixels før de vil gøre noget ved det" .. men hvad fanden, det er da et
forsøg værd :)

min dosprompt skal sq være sort, ligemeget hvad ;).

mvh SvendeBent

Fra : Jeppe S.

Dato : 20-05-04 15:35

> [...]
mail
> og spurgt om det kan være rigtigt at man skal leve med de fejl på en skærm

Jeg er bange for at det er de ret ligeglade med.
Jeg ved ikke om du har læst tidligere tråd vdr. min VP181s, men jeg havde
min inde og vende hos viewsonic, og det tog dem 2 måneder at blive enige med
sig selv om, at de ikke ville ombytte. :-|

>min dosprompt skal sq være sort, ligemeget hvad ;).

I know, og det skal min SSH shell også Men det er da en mulighed man har
for at begrænse gensynet med pixelfejlene

/Jeppe S.

Fra : SvendeBent

Dato : 20-05-04 16:25

> [...]
med
> sig selv om, at de ikke ville ombytte. :-|

Hmmm synes jeg kan genkende den historie, så det har jeg sikkert læst.
Lyder til jeg bare må leve med det. Selvom det er lidt svineri synes jeg.

mvh SvendeBent

Fra : SvendeBent

Dato : 21-05-04 15:30

> [...]
med
> sig selv om, at de ikke ville ombytte. :-|

Var det også infocare du sendte din skærm til ?

Fra : Jeppe S.

Dato : 23-05-04 22:45

> Var det også infocare du sendte din skærm til ?

Nej det var det trodsalt ikke. Jeg leverede den tilbage til forhandleren,
fordi jeg var i den tro at jeg kunne benytte mig af reglen om 14 dages
returret ved internetkøb. Da det viste sig at det kunne jeg ikke, tog
forhandleren alligevel fat i viewsonic og sendte den direkte til dem uden om
infocare. Det var ihvertfald sådan jeg opfattede det. Jeg opfattede det også
som om at viewsonic på forhånd havde givet samtykke om at ombytte skærmen
efter at have talt med forhandleren. Sådan gik det dog ikke. Men det er en
helt anden og langtrukken historie, som du kan bladre tilbage i gruppen for
finde, hvis det skulle have interesse.

Mit råd er, at du ikke sender din skærm nogen steder uden at have fået en
skriftlig tilgendegivelse på ombytning. Dvs. at de vedkender sig at ombytte
skærmen med det antal pixelfejl du ved med sikkerhed at skærmen har.
Selvfølgelig med mindre du ligepludselig får pixelfejl nok i henhold til
deres pixelfejlpolitik.

/Jeppe S.

Fra : SvendeBent

Dato : 24-05-04 16:54

> [...]
> skærmen med det antal pixelfejl du ved med sikkerhed at skærmen har.
> Selvfølgelig med mindre du ligepludselig får pixelfejl nok i henhold til

Jeg har nemlig kontaktet infocare, og de VIL simpelhen se skærmen før de vil
svare på det. Selvom jeg 2 gange endda, har beskrevet MEGET præcis hvad der
er galt.

Har sagt til mig selv at jeg ikke gider, og bare vil leve med de 2 grønne
prikker på mørk baggrund, for jeg er næsten sikker på jeg kender svaret. Og
det er jo ikke skide nemt at sende sådan en skærm. Irritere mig voldsomt at
jeg smed originalæsken ud.

Nåh.. skidt pyt.. 2 priker med fejl.. så er der jo stadigvæk 1919998 prikker
der virker ;)

mvh SvendeBent